20. 6. 2008

Eledees

Překvapivá hra, kterou lze nejlépe charakterizovat, jako ČEZácká odpověď na Katamari Damacy.

Principem hry je objevování malých energetických skřítků Eledees (ve skutečnosti Wattík, Joulinka a další) v interiérech, kteří pak při určité kapacitě umožňují aktivovat elektrické spotřebiče, jenž následně rozšiřují naše požnosti zkoumání interiéru při pátrání za dalšími Eledees. Cílem každého levelu je posbírání dané kapacity elektrických skřítků v daném časovém limitu.

V zásadě hrajete FPS hru, kde ovšem máte speciální pistoli, která krom toho, že "výstřelem" uloví skřítka Eledíka, umí také zvedat předměty ála Gravity Gun z Half Life 2. Ovšem kam se na Eledees hrabe HL2. Gravity gun je totiž totálně flexibilní. Předměty lze zvedat na libovolnou vzdálenost, pohybem Wiimotu vpřed a vzad je posouvat v prostoru, stejně jako do stran a navíc i rotovat - vše se odvíjí od pozice ovladače. Jakýkoliv pohyb ve hře děláte ekvivalentním pohybem Wiimotu - otvírání dveří, ledniček atd. - stejně jako v reálném životě, pohyby jsou velmi přesné. Je to patrně vedle Warioware další hra, která ukazuje plnohodnotné možnosti prostorového Wiimotu v celé jeho kráse.

Samozřejmě na začátku hry můžete GGunem zvedat jen lehké věci, takže posouváte knížky a malé hračky, abyste našli skřítky. Hezkou pointou je zvednutí vázy, její otočení dnem vzhůru a pohybem ovladače musíte z vázy "vyklepat" eledíky. Lze také otvírat skříně, šuplíky, truhličky, krabičky nebo dokonce krabici z pizzou - tam všude se mohou skrývat eledees. Ti se vždy po objevení utíkají někam schovat - pod postel, pod kyblík atd., takže je nutné je rychle "sestřelovat", čili pohltit. Mnoho skřítků se ale po prostorech jen tak poflakuje, třeba někdy i spí, takže první kroky po místnosti vedou ke globálnímu prošmejdění celého prostoru a pak teprve odhalování, co se dá kde pohnout a posunout.

V místnostech se objevuje mnoho elektrických přístrojů, které odpovídají lokalitě. Hrajete za malého chlapce s gravity gunem, kterému zmizeli rodiče a celý dům se halí ve tmě - proto chlapec hledá elektřinu. Začínáme v dětském pokoji, pak se přesouváme na hlavní chodbu, koupelnu, tatínkovu pracovnu, kuchyň atd. Tyto jednotlivé lokace představují vždy jeden level, přičemž některé levely jsou slepenci - chodba + dětský pokoj + koupelna. Díky tomu, že se schopnosti gravity gunu v rámci levelu zvyšují, jsou tyto kombinace spíše osvěžující, než nastavovanou kaší.

Totiž po sebrání dostatečného počtu Wattů Eledees se na obrazovce napíše, jaký předmět můžeme aktivovat - například "Flashlight electrized". Stačí tedy baterku najít a rozsvítit ji - okamžitě se z ní vypadne hromada žlutých (skřítci mají svoje barvy podle charakteristiky), upgradovacích eledees, kteří zlepšují Váš gravity gun. Čím více těchto žlutých potvůrek posbíráte, tím těžší předměty můžete zvedat. To je celý ten trik - první level v dětském pokoji, kde musíte posbírat 400 W (což odpovídá přibližně 50ti skřítkům), nemáte dost silný GGun na to, abyste hýbli čímkoli nad jeden kilogram. Level ale končí po nasbírání Wattů, takže je vše v pořádku. Avšak slepený level "dětský pokoj + chodba + tatínkova pracovna" již požaduje nasbírání 3000 W (cca 400 eledees), takže musíte posbírat co se dá, aktivovat co nejvíce předmětů, posílit GGun na 20 kg maximální váhy, navšítvit dětský pokoj, odsunout skříně, postele... a kolik Wattů se tam skrývá! Prostě vychutnáte si každičký prostor do posledního polygonu a víte, že pokud s tímhle objektem nehnete teď, tak později nebo v jiném, pozdějším levelu.

Aktivované předměty mají navíc občas svoje specifika. Ku většině z nich stačí prostě přijít a stisknout tlačítko. Některé se ale aktivují až za několik vteřin až minut - přičemž časový limit neúprosně běží dál. Dále jsou tady pak extra předměty, které aktivujete nějakou konkrétní činností - typicky vložením chleba do topinkovače - to vše má za následek úprk žlutých eledees ze spotřebiče a po pochytání zlepšení Vašeho GGunu. Velmi mne pobavila také elektrická trouba. Měl jsem posbíráno dost Wattů, ale nevěděl jsem, jak ji aktivovat. Řešením bylo vyjmout opékané kuře, otevřít vedlejší ledničku, vyjmout z mrazáku kostku ledu s eledees a tu vložit do trouby a zavřít její dvířka. Podobně se to opakovalo u mikrovlnky a popcornu atd. Chvílemi to zavání maličko adventurou, ale skutečně jen maličko.

V dobrodržství Vám pomáhají bonusové předměty, které se tu a tam válí. Jde o bonusy typu "lapač na eledees", který svou vůní přivolává skřítky, kteří se do lapače zamiluji a nad hlavou jim běhají srdíčka. Ti se pak na Vás nesoustředí, neutíkají, takže je můžete v klidu posbírat. Podobně funguje omračovač - hodíte jej do skříně a vypadnou potvůrky s typickými hvězdičkami nad šiškou. Mimochodem zmínil jsem se, že spící eledík přidává méně Wattů, než zamilovaný? I s tím je nutno počítat - použít nějaký bonusový předmět ne snad proto, že by to bylo vysloveně nutné pro sběr, ale pro lepší zisk Wattů. V neposlední řadě je tady dočasná nástavba na automatické zaměřování eledees - to pak pálíte ostošest a střely samy najdou cíl. Speciální je také bonus "utišovač", jehož význam jsem z počátku příliš nechápal.

Totiž krom samotného časového limitu bude proti Vám stát také nějaký ztěžující aspekt - například nezpůsobit příliš hluku. Neopatrným házením předmětů snadno dojde k domino efektu, kdy se vedle Vás bortí veškeré objekty - jakmile hladia hluku přesáhne na ukazateli maximální hodnotu, konec hry. Proto slouží právě ideálně utišovač - stačí jej aktivovat a po třicet vteřin můžete řádit, jako černá ruka. Podobně tak třeba nesmíte rozbít příliš mnoho předmětů - typicky vázy, skleněné věci a podobně. Situace, kdy otevřete nahnutou skříňku, ze které se na Vás vysypou talíře a kdy je game over během dvou vteřin, je skutečně zajímavá. Musíte skříňku narovnat a pak teprve otevřít - a opatrně talíře vyndat sami. Obvykle je maximální počet rozbitých předmětů na level okolo čísla 10 - a v takové kuchyni je dobrá stovka rozbitelných objektů, takže je třeba dávat bacha. V tom Vám nepomáhají ani samotní skřítci. Ti totiž při úprku před Vámi houfně narážejí do předmětů okolo Vás a ačkoliv nemají žádnou extra sílu, sem tam něco shodí a krom hluku dojde často i k destrukci. Správné používání bonusových předmětů je tedy dost podstatné.

Hra krom těchto příběhových levelů nabízí samozřejmě závod s časem, závod na maximální počet eledees a dokonce nějaký editovací režim - tyto věci jsem ještě neměl možnost zkoušet, jelikož mám hru hranou teprve tři hodiny a jsem prakticky v šestém levelu. Podobně tak zní slibně i multiplayer (až 4 hráči), stejně tak mi je zatím zapovězen.

Jak ze všeho výše vyplývá - hra by nefungovala bez skutečně precizního fyzikálního enginu. Ten je zde na skutečné výši. Špatně se to srovnává s enginy FPS her typu HL2, pro jejich jiné zaměření, každopádně každý polygon má svou plochu, která se dotýká dalších ploch - vše do sebe naráží, padá, házíte s tím, odráží od stěn a spouští domino efekty. Možnosti jsou takřka neomezené. Zvednutím vitríny a jejím otočením z ní padají předměty a pokud v pozdější fázi hry třeba odhodíte postel přes celou místnost, spustíte plejádu nárazů, kdy se ještě několik minut válejí po pokoji míčky, nemluvě o rozhoupaném lustru a vyvrácené skříni. To vše je ve stylizované, ale velice pěkné graficke obohacené o tu správnou dávku efektů - ve výsledku - hra vypadá skutečně fantasticky a to hlavně díky fyzice. Podobný pocit jsem zažil zatím opravdu jen u Katamari Damacy.

Jak jsem začal, tak i skončím. Srovnání s Katamari je trochu mimo mísu, ale obě hry mají překvapivě mnoho společných prvků, jako je časový limit a nabývání síly - vždy ke konci levelu zvládnete nejvíce. Podobně tak grafika, hudba a obecně prezentace odpovídá předloze ve valící se kuličce, stejně jako unikátní fyzikální engine. Zatím nechci nad Eledees vynášet soudy, jsem přecejen na začátku hry, může se to pokazit nebo být příliš krátké (jak to dneska dost často chodí), ale pokud bychom tyto první dojmy s přihlédnutím k netestovaným částem hry brali jako recenzi, tak vidím na 8-9/10.