20. 6. 2008

Mahunt 2 uncensored BETA (!)

Mám za sebou cca 5 (cca 3 hodiny hraní) misí a první dojmy jsou takové, jakože rozporuplné. Trochu faktografie - na hře nepoznám, co je chyba hry jako takové a co je chyba bety, takže některé mnou jmenované zápory berme s rezervou. Každopádně musím nejvíce zkritizovat grafiku a ovládání. Grafika je nic moc, Rockstar udržují San Andreas engine při životě dost dlouho, ale vyjma Bully je grafika horší a horší. Hrubé modely, hrubé textury, divné efekty, nic moc teda jako. Možná je to tou betou, těžko říct. (Mimochodem obrázky Manhuntu 2 pro Wii jsou desetkrát hezčí). Ovládání je dost o hubu, neboť pravý analog nebyl využit pro tradiční rozhlížení - prakticky se do hry vůbec nezapojuje! Levý analog chodí panákem dopředu - dozadu plus rotuje - DĚS! Sice jsme takhle hráli Resi 4, ale jako tady se mi to moc nehodí. Nakonec si člověk zvykne na všechno, ale proč opustili tradiční koncept ovládání (že by kvůli Wii, které má jen jeden analog???). Jinak úkroky jsou na L2+R2, lze se přitisknout ke zdi, běhá se křížkem, kolečko je univerzální USE klávesa atd.

Ale ke hře - děj nás přivádí do blázince pro nejtěžší případy masových vrahů a podobné drobotiny, kde se protrhnou mříže a dojde k chaosu. V něm se vymotá Danny, hlavní obrýlený hrdina, který po letech na fetu ztratil paměť a to, co mu v hlavě zůstalo, ho děsí. Jeho parťákem a našeptávačem je spoluvězeň, s jehož pomocí Danny uteče. Proč se ocitl ve vězení, jak se tam dostal, co se dělo během jeho dětství - to vše chce zjistit. Brání mu v tom akorát hon na jeho osobu - Manhunt.

Hra jako taková má takřka nulový designový posun od prvního dílu. Herní princypy zachovány i přes změnu ovládání, pomalá plíživá akce, která by se dala nejlépe přirovnat Splinter Cellu, akorát mnohem těžší při přímé konfrontaci s nepřáteli. Nejoriginálnější jsou na hře pochopitelně popravy. S každou zbraní děláme tři druhy instantního odkráglování, odstupňované podle brutality - tím se pak liší konečné score na konci mise. Přibylo ale mnoho nových způsobů popravy. Například skokem ze střechy (výživné) nebo možnost někoho zavraždit ve správném okamžiku na správném místě - například toaletní mísa se promění ve vražednou zbraň, když u ní zezadu přepadneme močící osobu. Takových míst je ve hře hodně.

Bohužel - ačkoliv jsou jednotlivé popravy velmi dobře vymyšleny (například páčidlo strčené delší stranou do krku v celé délce a vytrhnutí přední stranou těla - s vytrženou čelistí a hrudní kostí), díky grafice to nevypadá nic moc extra. Flákanec krve na kameře navíc decentně zakryje nejhorší masakr - ale to ani ne tak kvůli cenzuře, jako kvůli zakrytí grafických chyb. Občas prosvitne kus "normální" grafiky a řekněme, že to vlastně není násilné.

O tom nás ale přesvědčí zvuková stránka věci, která je výtečná. Veškeré zvuky - od rozstřelu lebky sekerou po lámání kostí či vyhřezávání střev je akusticky mrazivě dobře zpracováno, navozuje to dobrý pocit z vraždění - doprovázeno chrchlavým bubláním výkřiků úst plných krve a vlastních jater - špička. Danny nešetří své protivníky a ačkoliv v pěstním souboji obvykle prohraje (zejména při přesile dvou a více lidí nemá cenu vůbec bojovat, ale zásadně zdrhat). A mimochodem velmi široká paleta hlášek a dialogů ve hře - perfektní.

Ke cti atmosféry hry musím dodat vhodně vymyšlené interiéry a exteriéry, výtečné animace živých i umírajících, odpovídající hudbu a rozšuměný "televizní" obraz, který lze během normálního hraní ale vypnout. Vězení, Váš domov (kde sledujeme duchařské flashbacky z minulosti - znásilňování a bití otcem atd.), diskotéky - tím vším si Danny musí projít, aby si vybavil paměť. Ačkoliv je AI v podstatě velmi tupá, ve hře Vám nepřijde divné, že jeden nepřítel najde druhého v kaluži krve a nechá ho to takřka chladným (jasně, na chvíli zbystří smysli a pak si řekne "no co, tady furt někdo chcípá"). Manhunt je ale i jinak zlý, nejenom, když jde o krev. V úvodní misi se budeme muset vyhýbat koprofilním kolegům, jenž na nás močí a házejí výkaly nabrané do dlaní ze slipů. Bez chyby.

Hra je ale v zásadě dost pitomá, co se inovací týče. Samotné ingame nápady (usekni hlavu nepříteli a ukaži ji do úzkého okýnka hlídači, aby tě pustil dovnitř) jsou celkem prima a komicky podtrhují brutalitu, leč herní náplň "schovej se, vražda, krok dopředu, opakuj" je časem docela nudná. Největší motivací jsou tedy dějové flashbacky (které jsou dobře zpracované) a nové a nové druhy poprav s novými zbraněmi. Marně jsem čekal na spolupráci s mým kolegou (který se ale zdá je stejně jen v Dannyho hlavě), kdy by násilí "dva na jednoho" vyšlo ještě více najevo a otevřelo tak prostory netušeným rovinám brutality (trhání těl, usekávání končetin, ustřihávání jazyka zahradnickými nůžkami atd.) - takhle je Danny vlastně morálně celkem v cajku - zabíjí ty, kteří by jej samotného chtěli vidět v penálu a je to pěkně mano-a-mano - i když jsou útoky vedené zezadu.

Celkově bych řekl, že je to dobrá odpočinkovka, ale jestliže se v dalších misích náplň nezmění, tak to ani nové zbraně nezachrání. Nejhorší je na hře opravdu slabá grafika, někde tak na úrovni PSX. Ale jinak jde o slušné horrorové béčko, takže v nějaké výplni času se na to mrknout - ale nic asi víc.