20. 6. 2008

Resident Evil Umbrella Chronicles

Hra obsahuje čtyři kapitoly po třech hlavních (ty jdou hrát i ve dvou) a pár vedlejších (vždy pouze pro jednoho hráče) levelech, celkem je tedy k vystřílení 20 levelů, což není nějak moc, ale zase téměř každý level umožňuje více cest řešení, takže délku považuji za adekvátní. A samozřejmě hovoříme o obtížnosti NORMAL, kdy je hra celkem vyvážená a jak to u těchto stříleček bývá, variabilita se zvedá hledáním tajných míst - což hra po dokončení úrovně oznámí. Čistý čas k dohrání byl necelých 9 hodin na první zahrání, což se znovuhratelností dělá v podstatě dobrý čas.

Za hlavní přínos považuji shrnutí děje ohledně korporace Umbrella, jde o opravdovou "kroniku". Chronologicky sledujeme vývoj od Resident Evil Zero, přes RE1, RE2 a RE3, aby závěr hry měl vlastní originální scénář, který vše uzavře (i když mi designově připomínal závěrečný ostrov z RE4). Samozřejmě - tři levely na kapitolu nemohou pokrýt vždy celé hry, spíše si berou na mušku zapamatováníhodné situace, které si prožijeme znova. Nejvíce je to vidět u RE1 zpracování - architektura a design jakoby z oka vypadly první hře z PSX - samozřejmě v aktuálním zpracování. Potkáme staré dobré bosse, poslechneme si ty samé hlášky a tak dále. Spokojenost pro pamětníky ;).

Ovládání je v pohodě, hraje se hodně na přesnost, ale se základní pistolí není omezená munice. Interaktivita s okolím je slušná, krom oblikátních výbušných sudů můžeme zombíkům shazovat na hlavu lustry, přestřelením lan se spustí lavina kulatin a podobně, těchto vychytávek má hra hodně. Hru lze hrát i jen s Wiimotem, ale nunchuk se hodí. Krom pohodlnějšího přepínání zbraní se můžeme analogem omezeně rozhlížet, čímž odhalíme nejedno tajemství. Potřesením ovladače pak nabíjíme zbraň a děláme speciální akce - zde si moc nedovadu představit spolupráci s Wii Zapperem.

Zbraňový park je slušný, poměrně věrně kopíruje své předlohy. Podle kvality zahrání levelu (čas, počet zabitých, odhalení secretů atd.) získáváme odměnu ve formě "hvězdiček", které pak můžeme cpát do vylepšování zbraní. Nejde ovšem vytunit základní pistole, což je v pozdějších částech hry docela problém - kapacita dobrá, síla dobrá, ale rychlost přebíjení žalostná. Nejlepší je ovšem mít nějaký samopal, během hraní najdete granátomet, raketomet, automatickou pistoli, tři druhy brokovnic, dva magnumy a i samotné granáty. Jediná výtka ke zbraním je ta, že při přepínání se nám dostávají do rukou i zbraně, u kterých nám došla munice - to je dost kritické. Ale asi to měl být záměr...

Jediným, i když ne markantním problémem hry je její technologické zpracování - ať už máme na mysli grafiku, hudbu, animace či zvuky. Zkrátka a dobře - některé pasáže vypadají extrémně dobře, většina jako v RE4 a pak některé vypadají jako výsměch. Nesourodé zpracování, až je to místy škoda. Na druhou stranu - ponoření do hry je dostatečné na to, abychom si toho nevšímali, nakonec jsem se nad to povznesl, na hratelnost to ve výsledku nemělo vliv. Horší je, že prokládané animačky jsou renderované a vypadají o ždibec lépe, než realtime grafika RE4 - takže pak ingame je trochu pěst na oko. Každopádně syrová atmosféra zůstala zachována, takže s přihmouřeným okem nemám zásadních výhrad.

Celkově bych to shrnul jako dobrou zábavu, která stojí za určité peníze, pokud nebude cena standardní, tak si hru koupím. Objektivně bych hru hodnotil jako 6/10 - lehký nadprůměr, ale fandové RE4 si ty dva body asi přičtou - což je i můj případ. Znovuhratelnost je dobrá, dojíždím si levely s nižším hodnocením z prvního hraní.

P.S.: Hra je PODSTATNĚ lehčí při hře dvou hráčů - jakmile dorazí kolega, tak to prubneme na hard. Máte více zdraví, dvojnásobnou rychlost střelby a stejný počet příšer. Jediným rozdílem je tedy stejný počet nalezitelných zbraní, čili jeden bude preferovat stále jen pistoli. Proti původnímu plánu - včera měla dorazit návštěva, jsem dojel celou hru sám. Ale dám si ji znova, to je jisté, jen co ten bastard dorazí ;).

P.S.2.: Jinak řečeno - hra je o něco lepší, než House of Dead 1+2+3.