24. 7. 2008

Resident Evil 5 - bude pro Wii?

K sepsání této krátké úvahy mne dovedl příspěvek na tomto blogu - jelikož se mi trefil do noty, tak jsem bez dovolení převzal obrázky, které byly převzaty odjinud zase.

"Instantní klasika", to je Resident Evil 4, na Wii dotažený k naprosté dokonalosti, hlavně díky ovládání.

Je mnoho věcí, které nechápu. Ale zase mnoho věcí chápu. Například - chápu trh. Chápu, že například Square Enix chce vydělat balík peněz a vyplatí se jim tedy Final Fantasy XIII vydat nejenom pro XBOX 360, ale nově také pro PC. Co ale nechápu, proč některé hry, u kterých se multiplatformita tak nějak očekává, se nebudou portovat, když by mohly vydělat až dvakrát více, než ve stávajícím stavu.

Resident Evil 4 Wii edition není jen jednou z nejlepších her na tento systém (rejpalové mohou namítnout, že je to jen port z GameCube, který jsme mohli vidět na PS2 i na PC) - a obecně jde o jednu z nejkvalitnějších her všech dob a to z mnoha důvodů. Jeden z těch typických důvodů pro Wii je ovládání, které dělá z excelentní hry ještě více působivý zážitek, který se vám zaryje pod kůži a šedou kůru mozkovou.

V okamžiku, kdy tedy bylo ohlášeno Resident Evil 5, nedovedl jsem od sebe tyto dva elementy oddělit - samozřejmě jsem věděl, že RE5 bude vydán především pro Playstation 3 a XBOX 360, případně pro PC, ale grafiky ochuzená verze pro Wii - to je přece jasné! Nestalo se tak, alespoň ne oficiálně. Capcom tvrdí, že Wii verze RE5 prostě nebude a hotovo. Jedním z pochopitelných důvodů je nedostatečný výkon konzole, který by zkrátka nedokázal pojmout rozlehlé prostory a tuny zombáků, které mají autoři v rukávu. To je přibližně půl roku dozadu a dejme autorům za pravdu, první trailery vypadají skutečně úchvatně, takže tohle by Wii rozdýchalo pouze za cenu extrémního zhoršení grafiky.

RE5 v praxi. Vypadá skutečně úchvatně. Ale na Wii je určitě realizovatelný.

Na letošní E3 se ale ukázaly další trailery a ingame videa, která trochu mění situaci. Postřeh číslo jedna - RE5 se čím dál více tváří být přeskinovaným RE4! Nejde jenom o zombácké černochy postižené Las Plagas (nebo zkrátka něčím, co je na pohled identický zombifikátor), kterým trpěli španělští sedláci v RE4, nejenže má hlavní hrdina praktiky identické animace (tj. nejen při střelbě, ale i při krytí před výbuchem či piggyback), nejenže tam jsou identičtí maníci s motorovými pilami, nejenže scéna s odstřelením náklaďáku je skoro stejná, ale navíc se hra dle videí hraje naprosto identicky (což se dá pochopit, to ovládací schéma je naprosto skvělé). A bonus - ve skutečnosti se zdá, že enormní množství zombáků bude výjimkou než pravidlem a to samé platí pro obrovská prostranství, zase tak zle to nevypadá.

Leon S. Kennedy zblízka. Vypadá opravdu dobře, ne?

Chris Redfield zblízka - bez použití efektů. Oproti RE4 nejde o drastický rozdíl na pohled - i když má samozřejmě mnohem více polygonů. Je to ale natolik podstatné, když dojem je skoro stejný?

Dejme si do kontrastu první trailer na RE5 a finální ostrov s vojenskou základnou v RE4. Průlet kamerou nad ostrovem, který ukazuje desítky zombíků připravených k boji, zatímco je masakruje spřátelený vrtulník - to je rozloha, která se bez problémů vyrovná ukázanému kousku pampy s vesnicí v RE5. Horda zombíku, která se v traileru hrne čítá odhadem 25-30 kusů na odstřel (skeptici počítají 18 dokonce), což v RE4 lze přirovnat k útoku zombíků na chatu, kde jich je najednou ve scéně přibližně stejné množství. Najednou se nezdá, že by Wii nemohlo spočítat prakticky identickou hru, že ne?

Útok hord zombíků není v RE4 výjimečný, celkový počet postav je srovnatelný s aktuálními ukázkami RE5.

Samozřejmě - musíme udělat ústupky, to je jasné. V první řadě budeme muset ze hry vyhodit realistickou fyziku a ragdoll systém. RE4 se bez těchto elementů obešel celkem spolehlivě a budou-li v RE5 nějaké scény založené na fyzice, tak se zkrátka naskriptují. Další ústupek budou samozřejmě textury, které zabírají prakticky nejvíce paměti. Při inteligentním rozdělení levelů na sekce nebude problém dosáhnout kvality vyšší, než má RE4 - i tam byly levely poměrně velké, takže v RE5 bychom při větším rozkouskování mohli dosáhnout velice kvalitního vzhledu textur. Poslední věcí jsou samozřejmě modely postav. Ačkoliv Leon z RE4 vypadá velice dobře i z dnešního hlediska, čili se od Chrise v RE5 liší na pohled jen po stránce technologické, množství a rozmanitost zombíků bude znamenat zjednodušení polygonového modelu - přibližně na úroveň RE4. V čem je problém?

Obrovští bossové nejsou v RE4 problém (tento je ještě malý) - hovoříme o hardwaru GameCube, tedy 485 MHz a 43 MB RAM!

Zdánlivě v ničem. Když si uvědomíme, že RE4 na Wii jede ve stejné kvalitě, jako původní verze na GameCube, tedy v na prakticky polovičním výkonu, dostaneme dostatečně velký prostor na plnou realizaci RE5 na Wii v obrazové kvalitě lepší, než RE4. Stačí se podívat na technologické příklady jako Super Mario Galaxy nebo Conduit a je vidět, že málokdo z Wii mačká dostatek. Přitom optimalizovaný engine RE4 by stačilo jen vylepšit - trochu dodělat světla a stíny, které dodávají tolik žádanou plasticitu "a je to". Textury a modely se downscalují a naimportují do vylepšeného enginu. Ale to je samozřejmě "práce navíc".

Většina záběrů RE5 neprezentuje nijak závratné množství modelů, které navíc z dálky nevypadají o moc lépe, než v RE5. Stačí to jen trochu zkrouhnout...

Když jakákoliv firma rozjede nový projekt, udělá si průzkum trhu, zda se vůbec vyplatí produkt vydat. Co se týče RE5 pro PS3 a X360 (či PC), je to celkem jasné. Trochu toho hype, reklamy a hráči si to koupí. Tím nechci zpochybňovat, že nepůjde o špičkovou hru, o to mi vůbec nejde, ale jak je na tom Wii? Tato konzole zabírá 46% všech prodejů konzolí a má téměř 30 milionů prodaných jednotek ve světě. Resident Evil 4 se pro tuto konzoli prodal v 1.45 milionech kusů (toto relativně nízké číslo musíme zohlednit v tom smyslu, že jde o několik let starou hru), což při ceně $30 za kus znamený výdělek $43.5 milionů. To je kasovní trhák - naportovat tu samou hru s minimem změn z GC na Wii (takřka identický hardware) a vydělat na tom tolik. Určitě měli více práce s portem na Playstation 2 či PC (a samozřejmě - na PS2 byly prodeje mnohem vyšší, takže návratnost je úžasná).

Vývoj AAA her je dneska neskutečně nákladnou záležitostí, například u GTA4 se povídá, že jde o nejdražší hru v historii s nákladem $100 milionů. RE5 je určitě AAA titul, ale této laťce se neblíží jistě ani z poloviny, někde jsem zahlédl náklady kolem $35 milionů. Předpokládané kombinované prodeje se odhadují na 3-4 miliony kusů v prvním kvartále, což při průměrné ceně $35 (ze začátku to bude asi $40-$50, posléze trochu klesne) znamená, že vydělají minimálně $105 milionů v prvním kvartále. Jejich náklady budou tedy téměř 3x překročeny. Jelikož je první kvartál nejvýdělečnější, nedá se předpokládat, že konečná suma byla výrazně překročena. Stejně tak se nedá příliš čekat, že by prodejnost hry šla výrazně výše, hovoříme tedy co celkové sumě $120-170 milionů, pokud zůstaneme nohama na zemi.

A teď přichází na scénu Wii. Port této hry bude mnohem lacinější, než její celková výroba a jelikož je celá hra prakticky hotova (jde jenom o snížení kvality textur a modelů + vyhození fyziky a "nextgen" efektů) a engine prakticky také, bude náklad na port odhaduji méně, než $5 milionů (a to ještě hodně přeháním). Samozřejmě - nejsem programátor, ale s 3D grafikou mám zkušenosti a obecný přehled, takže usuzuji, že to nebude žádný zásadní problém (poznámka pod čarou - z RE5 jsem sice viděl haldu videí, ale to samozřejmě neznamená, že hra ve finále nebude obsahovat části, které budou opravdu nerealizovatelné na Wii při sebelepší vůli), navíc Wii disponuje pouze 480p rozlišením, což optimalizaci portu dále zlehčuje. Pokud bychom vzali, že RE5 si na Wii koupí stejně lidí, jako RE4, je tady konečná suma výdělku - $43.5 milionů. A to nepochybuji, že se bude pro Wii prodávat RE5 lépe, než RE4, pokud vyjde maximálně půl roku po PS3/X360/PC verzi. A to je suma, která už je velice zajímavá, jelikož z takřka jistých $120-170ti milionů dělá takřka jistých $163-213 milionů. Minimálně. Poměr cena vývoje / zisk z prodeje je do nebe volající.

Že je to pořád celé nesmysl? Mám tady další argument, který zní jak z cizí planety. Dead Rising, hra, na které majitelé XBOX 360 strávily nesčetně času, se dočká portu pro Wii! Jak je to možné? Inu velice snadno - Capcom vzali hru, naportovali ji do vylepšeného enginu Resident Evil 4, osekali o nějaké efekty, textury a modely "a hotovo". Nevím sice, na jakém enginu běží Dead Rising resp. RE5 (bylo by pikantní, kdyby byly enginy příbuzné), ale není tohleto prakticky důkaz toho, že je možné RE5 (tedy hru z XBOX 360 podobnou ve stylu zobrazení RE4+5) naportovat pro Wii? Podle mne je to minimálně silné vodítko. To ovšem neznamená, že se tak skutečně stane. Stranou musím ale podotknout, že port Dead Rising nevypadá, že by mačkal z Wii maximum, ale na druhou stranu se tam pohybuje MNOHEM více zombáků, než v RE4 resp. RE5.

Ale je tady další věc, ocituji:

Sega of America president Simon Jefferey in an interview concerning hardcore gaming on the Wii let slip that Resident Evil 5 was coming to the Wii. He said: "Resident Evil 5 (he then pauses for a moment) when that happens on the Wii it's going to help."

Jde možná o přeřeknutí, to ano, ale jak jsem se snažil dokázat výše, nejde o úplný nesmysl, o kterém by se nahlas neuvažovalo. Podle mne to dopadne asi tak, že po vydání RE5 pro velké konzole se dočkáme s malým zpožděním i Wii verze, protože prachy nesmrděj - doufejme, že ani Capcomu.

Malý háček ale přece jen vidím a tím je online kooperační online multiplayer. Ne snad, že by nebyl realizovatelný - a to ať už skrz servery Nintenda nebo skrz servery Capcomu (podobně, jako Medal of Honor Heroes 2 - hra skrz EA servery byla mnohem lepší, než příšerné friend codes Nintenda), ale vyvstávají otázky, jestli se tím bude někdo vůbec zabývat. Wii je co se týče online podpory na tom jednoznačně nejhůře, takže se u nových her ani nepředpokládá online hraní - pochopil bych to (byť s nevolí) a pokud by to mělo znatelně zvednout náklady, tak to asi Capcom prostě neudělá.

Osobně jsem odhodlaný si koupit obě verze hry. Vlastnit dva originály pro mou oblíbenou konzoli a pro mou výkonnou konzoli považuji za projev sympatie se současnou herní produkcí špičkových výrobců. Je to snad poprvé v životě, kdy si opravdu přeji, aby se někdo zachoval "svinsky tržně".