3. 7. 2008

Sin Episodes - Emergence

Jak přesně nemá vypadat počítačová hra - o tom svědčí tento pokus od Ritual Entertainment. Telegraficky - hra na enginu Source (Half Life 2, Bloodlines) je přímým pokračováním hry Sin (s datadiskem Wages of Sin) a to od autorů her jako Star Trek: Elite Force II nebo Heavy Metal Fakk, což jsou jedny z nejčistokrevnějších béček na světě.

Původní Sin jsem dohrál a považuji jej za velmi oddychovou hru s wannabe hrdinou JR Bladem, který jde po krásné, ale zlé Elexis Sinclair, aby jí vytrhl dělohu. Ku hře mám jenom jednu opravdu pozitivní poznámku - že šlo v roce 1998 hrát v multiplayeru za hlavní (údajně krásnou) záporačku v plavkách je nic proti tomu, že jde o jednu z první her, kde šlo sekat do mrtvoly nožem tak, že byly vidět krvavé stopy. To je jednoznačné plus. Mimochodem - Elexis na propagačním letáku a ve hře.


Nahota (dodaná fanoušky, nikoliv autory) v tomto případě nemohla zakrýt to, že Elexis je "sexy" pouze v renderovaných ingame animacích a jinak opravdu ne. Když do ní zrovna neryjete kudlou.

Takže proč jsem se vlastně na jednu z prvních (a v zásadě také posledních) seriálových her podíval? Odpověď je snadná. Bianca Beauchamp je jedna z mála erotických modelek, která se mi skutečně líbí (možná proto, že vypadá spíše jako z totálně nerealistického komixu) a to nejen pro masturbaci. Když jsem se doslechl, že Elexis má být v pokračování hry ztvárněna právě skrz modelku tohoto formátu, nemohl jsem nezbystřit. Hra mne ale před dvěma lety minula, takže jsem se k ní dostal minulý týden. Takže hned na začátek - vzor a práce grafiků se totálně míjí - a to dokonce i s přihlédnutím k původní Elexis z prvního dílu:


Je naprosto neodpustitelné, aby měla reálná (byť silikonová) předloha menší kozy, než model v počítačové hře. Je naprosto neodpustitelné udělat tolik do očí bijících rozdílů. Jelikož Bianca byla tahounem reklamní kampaně této hry, lze jen konstatovat, že jakýkoliv honitby chtivý Jarda z Horní Dolní musel být zákonitě zklamán. (Jak jsem byl upozorněn v komentářích, bylo to opačně - nejprve byl udělán 3D model Elexis ve hře a později se Bianca stala součástí reklamní kampaně. Podle mne to ale nic moc nemění - grafici měli spíše zpětně (i třeba formou patche) Biancu do hry integrovat).

Ale přeskočme pudy - co hra? Jak dopadla samotná hra?

Tak hned v úvodu dostaneme sidekicka, další sexy žínku, ale tentokrát plně oblečenou (a to i přesto, že jsem se dostal k "necenzurované" verzi hry, kde je Elexis "full frontal nudity", místo bradavek je rudý flek připomínající záněť), bohužel přežila trapná podpora na vysílačce a hlavně - zůstal nudný až frustrující level design. To vše vrcholí tím, že jsou totálně zmršené zbraně, což je u FPS esenciální.

Nechápu, jak je možné, že mne nepřítel ustřílí na sto metrů brokovnicí (cca 5 ran), zatímco opačně přežije naprosto jakýkoliv počet výstřelů. Nechápu, jak je možné udělat základní pistoli s nejpomalejším reloadem. Nechápu, jak je možné udělat samopal, který je slabší, než základní pistole. Nechápu, jak jsem to vůbec mohl za ty tři hodiny dohrát.

Hra trpí směsicí klišé s trapností. Okoukané levely (sázející na úžasně renderovanou "Source" vodu, která je průzračná i v žumpě), vynucené překážky jsou pěstí na oko, inteligence nepřátel absolutně nulová (granáty ignorují, i když jim je hodím na hlavu a přesto, že granáty svítí jako světlice dlouho předtím, než vybuchnou) a zápletka je podobná evakuaci střev. Takhle odfláknutou a nevyváženou hru jsem už dlouho neviděl. Už samotní autoři si byli vědomi toho, že setkání v přesile 3:1 je pro hráče mnohdy kriticky smrtelné (když neselže AI a tři protivníci naráz vystřelí, jste skoro mrtví) - takže se doslova všude válejí lekárny. První Sin sázel na Quake 2 engine - v té době se to nosilo (ono v té době se nosili i Soldiers of Fortune) a byl v podstatě zajímavý, ale Sin Episodes - Emergence je jedna velká a hlavně nehratelná sračka.

Nakonec v tom nejsem sám. Za ty dva roky se o pokračování přestalo hovořit a Ritual tak mohou dále nést ocenění nejbéčkovitějšího developera za posledních deset let.