1. 7. 2008

Witcher

Dlouho očekávané RPG přišlo a u mne zvítězilo na celé čáře. Budiž dostatečným důkazem to, že jsem si kvůli této hře koupil po tříleté přestávce herní PC za balík peněz. Recenzi teprve připravuji, protože jsem hru ještě (paradoxně - stydím se) nedotáhl do konce, ale rozhodně mám na víc, než na první dojmy. Zaklínač je zkrátka neuvěřitelně poctivou hrou.

Kdybych věřil na zázraky, tak bych řekl, že je zázrak, jak se neznámý tým plný nováčků neuvěřitelně dobře popral se svou první hrou tak, že mi zůstává čelist dokořán. Nově příchozí by ukázal prstem na logo Bioware, které se skví na krabici, ale můžu vás ujistit - Bioware poskytli pouze licenci na grafický engine Aurora (Neverwinter Nights), který z dnešního hlediska je poněkud zastaralý, ale...

Není to jen grafika, u které opravdu musím vyzdvihnout detailní práci designérů (ruku v ruce i s povedenou technologií), není to jen hudba, není to jen poměrně originální systém vývoje postavy a soubojů, ale je to zejména svět, který si zaslouží potlesk. Velice se mi líbí, že autoři našli správný poměr mezi realističností a zároveň fantasy pojetím prostředí. Samozřejmě - kus práce za ně udělal samotný Sapkowský, ale konverze "atmosféra knihy - atmosféra hry" není zrovna věc, kterou bych chtěl dělat a tady se to povedlo.

Co na tom, že má hra opravdu mnoho chyb. Nejhorší je bezesporu inventář, na který nadávám v jednom kuse. Nejenže je ta mrcha nepřehledná, ale navíc při míchání lektvarů se ochotně použijí i suroviny nutné pro splnění questu. Quest se samozřejmě již označil jako splněný a tak velice rychle ztratím přehled, co mám dělat. O dabingu se raději ani nezmiňuji, český je v podstatě kvalitní, až na naprosto zmršeného Geralta, což je hlavní hrdina, že? Nedá se poslouchat. Po aplikaci polského jazyka s českými titulky se ale dočkáme vysoce uspokojivého dojmu. Další chybkou jsou opakující se tváře NPC, které prostě matou. Další problém je ve velkém množství questů - když si jich vezmete moc najednou, začnou kolidovat, nedají se splnit a dočkáme se nelogických reakcí NPC - samozřejmě stačí nebrat všechny najednou ;). Padání hry řeší patche, takže dobré. Prostě a dobře - jsou tam chyby a to docela i podstatné.

Ale prostě who cares? Při zkoumání bažin, při politických intrikách, při podplácení stráží, při odhalování kultů, při kydlení parádní příšer, při souložení laciných nevěstek, při identifikaci vlkodlaků, při řešení malicherných svárů s nemalichernými následky, při znovunabývání paměti hlavního hrdiny, při zkoušení nových bojových útoků a kouzel, při rozplétání nitek byrokratických triků - vám bude úplně jedno, že si omylem namícháte lektvar z velmi důležité quest ingredience. Budete pohlceni.

Perličkou je, že o hře se v současné době hovoří jako o konverzi na konzole (patrně Playstation 3 a XBOX 360), protože se mi před časem povedlo poměrně úspěšně rozšířit lokální pověst o existující verzi pro Playstation 2 (a lidem, kterým jsem údajnou hru vysdílel se po vložení vypáleného disku do konzole spustilo koprofilní porno), ale čeho se děsím trochu víc je jakási online verze bojování ála Witcher zdarma pro PC. V jediné, v co opravdu pevně doufám, je šance na vydělání dostatečného balíku peněz nejen na pokrytí dosavadních nákladů, ale také na vydání dalšího dílu, jelikož současné prodeje (zejména mimo slovanské státy) jsou opravdu chabé a je to obrovská škoda.

Za posledních pět let jde o nejhodnotněji prohraných 80 hodin.