15. 8. 2008

Bionic Commando


Bionic Commando je hra, která si vysloužila hodně slávy. Vydaná původně v roce 1987 pro automaty se dočkala nesčetně portů pro osobní počítače, ale také hromady remaků. Osobně jsem hru nejvíce hrál na NES, pro který vyšla v roce 1988 a který se podstatně lišil od původní hry, takže se někdy o NES verzi hovoří, jako o druhém dílu. Přímý port NES verze je také na GameBoy.

Původní automatová verze byla ve své době velkým hitem i díky precizní grafice.

Hra je nejvíce typická tím, že jde o hopsačku bez hopsání. To je tady nahrazeno "bionic arm", umělou, vystřelovací rukou, která slouží podobně, jako grapling hook - je možné se přichytit na většinu povrchů a tím se zhoupnout, čímž je skákání zajímavě nahrazeno. Podstatným prvkem je také nutnos komunikace se základnou skrz vysílačky a počítače, které nalézáme v průběhu hry. Ačkoliv je hra zasazena do alternativních událostí let osmdesátých, lze hovořit o scifi settingu. Hra byla také velice těžká, hlavní hrdina startuje s jedinou jednotkou zdraví, ale naštěstí jej zraňuje jen vysloveně střelba a výbuchy, je možné se nepřátel dotknout. Zdraví bylo možné zvýšit sbíráním utajených artefaktů až na devět jednotek zdraví.

NES verze se liší opravdu hodně. Srovnání japonské a USA verze hry - cenzura je mocná čarodějka.

Na hře je nejzajímavější příběh. Ne snad, že by byl komplikovaný, ale... Japonská verze se zkrátka podstatně liší od té vydávané v USA. Hlavním nepřítelem je Adolf Hitler, hra je prošpikována svastikami a dalšími symboly říše, nepřátelé obecně se nazývají Nazis (jednotné číslo je ovšem "Nazz") a obecně se zlý generál Weizmann snaží obživit vůdce. Cenzura Nintenda v USA však způsobila, že generál Killt se snaží obživit vůdce "Master-D" (který mi nejvíce připomíná nějakého sovětského vůdce s buďonovkou, vousy a brýlemi), místo Nazis jsou zde Badds (ovšem díky tiskové chybě v manuálu je občas použita reference na původní název "Nazis") a místo svastik se dočkáme neutrálnější orlice. Co mají obě hry společné je záchrana člena týmu "Super Joe" (reference na hru Commando) a dále pak perfektně brutální závěrečná animace exploze hlavy Hitlera / Master-D (tady musím podotknout, že ve hře i v USA verzi je použitý takřka identická animace, tedy skutečně Hitler, má jen jiné jméno - na ostatních USA materiálech ale vypadá úplně jinak). Hlavním hrdinou je v obou případech Radd Spencer, (avšak v arcade verzi je bezejmenný a v USA se v reklamách často pojmenovával jako "Super Joe", kvůli popularitě hry Commando).



Bionic Commando je pojem ve své kategorii, ale musíme si přiznat, že těžkopádná hratelnost a vysoká obtížnost (a to je USA verze značně lehčí) dnes nemůže zaujmout běžné hráče - jde tedy o herní mrtvolu či mumii. Jenže jsme v roce 2008, kdy zombifikace starých značek je stále velmi populární, takže "není divu", že v říjnu 2007 jsme se dočkali oznámení o vzkříšení pro nextgen systémy, tedy XBOX 360, Playstation 3 a PC. Postřeh číslo 1 - bude to 3D. Postřeh číslo 2 - krom bionické končetiny to nebude mít s původní hrou nic společného. Postřeh číslo 3 - takto okatý pokus o vymlácení peněz z mrtvé legendy nemůže dopadnout dobře.

Poslední dobou lezou na povrch další a další informace a první ingame videa a trailery. Moje obavy se pomalu naplňují. Nutnost zaměřovat vystřelovací ruku v trojrozměrném prostředí vyžaduje velkou přesnost a rychlost, což vylučuje ze hry ovládání gamepadem. Nepřátele sice jde zaměřovat jedním tlačítkem, ale je to berlička - na PC by to mohlo dopadnout lépe. Příběh hry nejen, že nemá nic společného s původní hrou, ale navíc se zdá, že bude ještě primitivnější a to podle vzoru "mimozemšťani napadli Zemi". Za určité plus mohu považovat multiplayer, který slibuje porci zábavy navíc, ale která hra jej dneska nemá. Jedno video je za tisíc obrázků, takže posuďte sami:



V ukázce (a i v těch dalších na Gamespotu) je vidět neodladěné ovládání, hráč sotva sotva stíhá zaměřovat jednotlivé záchytné body. K tomu je naznačený střelecký systém ála Gears of War, takže nic nového. Suma sumárum - jak mám Bionic Commando rád, tahle hra jde zcela mimo můj zájem. Takže když jsem se doslechl náhodou o Bionic Commando Rearmed, zůstal jsem zcela chladný, bude to asi další pokus o 3D remake bez duše.

Jak jsem se zmýlil.

Hru jsem ještě nehrál, ale již nyní jsem odhodlán si ji koupit. Přesvědčilo mne o tom trailer, který skrývá přemnoho ukázek. Tady to je:



Ano. 2D gameplay až ve čtyřech hráčích, zachovaná koncepce ovládání, přepínání kamery ála Contra, kooperační multiplayer, návrat nacistů (tedy Badds) a generála Killta, hackování počítačů pomocí miniher, virtuální tréning, perfektní soundtrack, stylizovaná a moc pěkná grafika (líbí se mi kousek v ukázke, kde vidíme jen siluety), obrovští a originální bossové - hergot tahle hra je přesně to, co si představím pod pojmem "remake Bionic Commando". Jestli nebude nasazena přemrštěná cena, není co řešit. Shodou okolností hra včera již vyšla pro PC a hádejte za kolik? $14.99, což je při současném kurzu něco málo přes 200 Kč! Není co řešit - tohle si chci koupit pro Playstation 3 (jsou zde dvě pro: širokoúhlá obrazovka a multiplayer), to je jisté. Jednu poznámku si ale neodpustím - proč, když hrdina běží doprava, tak vidí více za sebe, než před sebe?

Zkrátka a dobře je krásně vidět, že dělají-li dva totéž, není to vždy totéž. Paradoxně ovšem obě hry vznikají pod hlavičkou Capcom a studia Grin. Moje predikce je asi taková, že Rearmed bude nejen lépe hodnocený, než Bionic Commando zmíněné výše, ale také v reálu více hraný a populárnější. Takto se má pracovat s kvalitní franchise.