15. 8. 2008

Madden NFL slaví 20 let

Americký fotbal je zřejmě nejpopulárnější sport v USA a díky charismatickému hlasateli Johnu Maddenovi jsou tyto dva prvky neodmyslitelnou součástí americké kultury. Není proto divu, že již v roce 1988 se Electronic Arts dokopali k vydání první fotbalové simulace pod záštitou zmíněného hlasatele a to pro osmibitové stroje Apple II, Commodore 64 a tehdejší DOS. Jde navíc o jejich první sportovní hru vůbec a dost možná o první licencovanou sportovní hru v historii. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a o dva roky později se stal na šestnáctibitových konzolích a počítačích John Madden Football pravidelnou záležitostí. V roce 1993 došlo k přejmenování na Madden NFL sérii a s tou se setkáváme s železnou pravidelností dodnes.

1988 - uvádím vždy rok vydání, ne název hry!

Nejsem zrovna příznivcem "klasických" sportovních her. Dobře - strávil jsem poměrně dost času u klasické letní a zimní olympiády od Accolade, zlomil jsem pár joysticků u Daley Thompson's Decathlon a na vojně jsem trávil ve dvouhře pár večerů u NHL 98 pro Playstation (ale to spíše z nedostatku her obecně). V současné době nemohu popřít fascinaci konceptem Wii Sports, který mne udržel aktivního tři měsíce a i dneska si občas dám, zejména s návštěvami. Případně golfy na Wii mi přijdou vysloveně zábavné - ale to jenom kvůli ovládání, na počítači mi to nic neříká. Stejně tak se mi líbí akční pseudosporty, které nemají s reálným sportem de fakto nic společného, jako je třeba Mario Strikers Charged. A už vůbec jsem se nevyhýbal scifi sportům jako Speedball 2, Brutal Football a další. Ale takové ty "normální" sporty, to mi nikdy nic neříkalo ani mimo herní život.

1990

1991

1992

Jenže Madden je opravdu první zásadní hrou od Electronic Arts a jen málo her se dočká neuvěřitelných dvaceti dílů, která měla navíc konstantně vysokou prodejnost. Zkrátka a dobře, i když vím o hře úplné prd, chtěl jsem se něco dozvědět. Velice mi tedy pomohlo, že Gamespot udělal souhrn dvaceti let s Johnem Maddenem na obrazovce. Ne snad, že bych čekal nějaké zázraky, ale pohled na obrázky mne zarazil, kde že se stala chyba. Například o herní sérii NHL a FIFA vím, že se každoročně aktualizují statistiky a od dob nástupu 3D pouze posuvníkem zvyšují detaily grafiky. Ale jelikož jsou tyto série oproti Maddenovi relativně mladé (první NHL 1991, FIFA 1993) a méně populární - a hlavně po vydání Pro Evolution Socceru potažmo NHL2K jsou tyto série v hledáčku jen ortodoxních EA fanoušků. Oproti tomu Madden série je takřka nedotknutelná a je to zcela jistě pouze zásluhou moderátora tohoto sportu.

1993

1994


1995

1996

Přiznejme si to na rovinu. Oněch dvacet dílů hry jsou ve skutečnosti recykláty čtyř, možná pěti opravdu odlišných her. Teď nechci rozebírat polemiku, jak se liší NFL06 od NFL07, ano, jenom statistikami (a vůbec nechci polemizovat o tom, že reálný americký fotbal se nemění po sto let, takže dělat podle neměnného sportu každý rok identickou hru považuji za kontraproduktivní), ale po stránce produkční - jaký je to rozdíl?


1997

1997 - Playstation - první 3D NFL

První Madden z roku 1989 je samozřejmě originální. Hned ale další díly v rozmezí let 1990-1997, vydávané hlavně pro šestnáctibitové konzole jsou téměř identické a pro laika neodlišitelné. Hry evidentně pohání lehce upravovaný engine a přes pokus udělat lepší grafiku, plastičtější hráče a věrohodnější prostředí je to jen přešlapování na místě oproti tomu, že jde o evoluci za osm dílů hry! Každopádně - abychom byli spravedliví - v roce 1996 vychází pro první Playstation také Madden NFL 97, který je poprvé v trojrozměrné grafice, i když se spritovými hráči. To je tedy třetí série skoro identických her. Sprity byly nahrazeny jednoduchými polygonovými modely a voila - vydrželo nám to až do roku 1999 na Nintendu 64 a Playstation.


1998

1999

Následuje další generace konzolí, Playstation 2 a XBOX, kde se nám přepracuje grafika a dostaneme se tak ke čtvrté generaci Madden série. To je dalších pět let - do roku 2004, kdy vychází Madden NFL 2005. A poslední je série, kterou sledujeme nyní, pro současné konzole - na jejímž konci je zatím Madden NFL 2009 a předpokládá se, že to potrvá až do roku 2012, kdy vyjde Madden NFL 2013. Pak se očekává nástup další generace - přičemž už nyní můžeme hovořit o jakémsi vrcholu grafiky, který je pomalu skutečně na fotorealistické úrovni. Suma sumárum - pokud bychom přihlédli k prvnímu dílu Maddena, jakožto výchozímu, nedotknutelnému bodu, tak je to celkem pět her v několika variantách. A samozřejmě - velice podobně bych mohl psát o sérii FIFA, NHL, NBA, PGA... je toho mnoho. Konec konců mnoho her pod taktovkou EA (ale nejen!) začíná dostávat nádech těchto sportovních sérií - každý rok "novou" hru. A ten bordel s číslováním si také mohli odpustit.

2000

2001

2002

2003

Nemohu s tím souhlasit, nelíbí se mi to. Na jednu stranu uznávám, že na starších konzolích je problém s updatováním statistik, i když XBOX i Playstation 2 jsou schopni mít připojení k internetu, harddisk - ale i pitomá paměťová karta (v případě Playstation 2 jde o 8 MB) by unesla pár čísel navrch. Kristepane vždyť Sensible World of Soccer má na Amize 2 DD diskety (tj. 2x 880 kB) a obsahuje kompletní statistiku všech týmů na světě - jak národních, tak klubových. Ovšem třeba na PC je situace naprosto bez diskuze. Určitě by bylo více spravedlivé vydávat patche s updaty statistik, případně grafické doplňky jako obličeje nových hráčů, než vydávat "novou" hru za plné peníze každý rok. Místo toho by bohatě stačily 4-5 her s možností nadčasového updatování a opravdu nové kusy vydávat jednou za pět let, kdy dojde k hardwarovému skoku ve výkonu.

2004

2005


2006

2007

Celá tato komedie vrcholí ovšem právě v těchto dnech. Sekci EA Sports došel dech už dávno, ale fanoušci je stále podporují. Každopádně jak se pak dívat na oficiální prohlášení EA, že už nechtějí vydávat dokola ty samé hry v licenci a že se chtějí opřít do hodnotnějšího duševního vlastnictví. Tyhle řeči jsem slyšel ale už před rokem a možná ještě dříve a nic se nestalo. Místo toho nám tento nejhorší third party producent přinese dalších 40 her pro DS a Wii, na které se jim nepodařilo doposud udělat jedinou kvalitní hru. No nazdar.

2008