4. 9. 2008

EF2000

V komentářích mne Rohstola upozornil, že i simulátory patří do potravy pařanské, čili že by se o nich dalo napsat... dalo, rozhodně dalo!

Letecké či vesmírné simulátory skutečně totiž patřily do skupiny mých oblíbených her. Věci jako Tomahawk patřily mezi špičkové záležitosti, na Amize a i na PC po sériovém kabelu jsme proháněli F29 Retaliator, což považuji za nejzábavnější létání vůbec. Časem jsem přešel na TFX, Hind, Apache AH64 Longbow, A-10 Cuba... dále jsem pak strávil nesčetně hodin v Tie Fighterovi, X-Wing Alliance, ale také ve věcech jako Elite a zejména Frontier, nepřekonatelná hra do dnešních dnů. Z nějakého obskurního důvodu jsem pak simulátory přestal hrát. Asi proto, že se mi rozbil můj věrný Thrustmaster a na klávesnici to nebylo ono - a peníze na novej joystick nebyly. Proto je mým posledním simulátorem asi F22 ADF od DID.

Na gymnáziu jsem většinu času prospal, obvykle sněním o tom, jak hraju nebo jak jsem redaktor herního časopisu Excalibur či Score a jak píšu báječné recenze, které každý žere. Jenže během dějepisu se spát nedalo. V primě jsme měli pedofilního profesora, kdy musel být každý ve střehu a v sekundě, když jej vyhodili, jsme dostali nepříjemnou namyšlenou mladou učitelku, která byla strašná píča - tak ta mi dějepis dokonale zhnusila a hlavně mne nenechala spát. Takže místo snění jsem si svůj sešit na dějepis obohacoval různými ilustracemi (vesměs moje představy, jak to vypadalo, že když byl Přemysl Otakar druhý roztrhán koňmi a další násilnosti), ale také psaním. Vyhrabal jsem tedy tento sešit a našel jsem svou "recenzi" na simulátor EF2000, který mne docela dlouho bavil. Musím předeslat, že i když samotnou hru považuji za skutečně dobrou, při psaní jsem sám sebe pasoval do role Andrewa (ICE totiž EF2000 ve Score poměrně strhal a možná právem), takže se snažím spíše nuceně vytvářet si vlastní styl psaní a moc mi to nejde ). Recenzi naskenovanou přímo ze sešitu v PDF stáhnete po kliknutí na náhled:


Pro ostatní jsem to tady přepsal. Nechávám vše v původní podobě, včetně všech chyb, slangu, nespisovností a hlavně včetně všech těch milých omylů a nesmyslů, které ve čtrnácti letech uděláte, když si myslíte, že jste sežrali všechnu moudrost světa o počítačích, hrách a jejich recenzování ;). Upravil jsem pouze rozdělení na odstavce. Enjoy!

EF2000 recenze

Předem jedno upozornění. EF2000 jsme testovali na 486/100, 16 MB RAM, 10x CD, 1 MB SVGA. Tak.

Začněme od začátku - instalace. Zvolili jsme tu druhou, co má 60 MB. Netrvalo to moc dlouho. Hru jsme s napětím spustili _EF2000.EXE. Začalo to hrabat a pak nás to s errorovou hláškou koplo zpátky do DOSu. Ach tak, ha ha.

U Komára (486/66, 8 MB RAM, 4xCD, 512k SVGA) jsme to udělali nachlup stejně. Po chybové hlášce "I need 19 MB RAM to run EF2000" jsme se málem potrhali smíchy a "jůrofajtr" šel z disku. Nedlouho po té jsem se s CDčkem vrátil k Lucině a zkusil jsem to znova. Ale tentokrát jsem zvolil sedmi megovou instalačku. Hra se zkopla a píchlo nás to do serupu. Navolil jsem AWEho, VGA a LOW detail. Pak jsem zvolil položku RUN EF2000 a bože můj, hodilo to logo DID! Bomba.

Odmáčknu to a po chvíli (5s) tahání z CD je tu menu. Spěšně volím QUICK COMBAT, obtížnost ROOKIE a misi 01. CD zase maká a... FUJ! Takhle odpudivou grafiku nemá ani Retal! Vlastně, ona není odpudivá, ale je bestiálně nepřehledná. Krajinak pěkně ubíhá do zadu, ale moc z ní nemám. Čísla na HUDu (Head Up Display) jsou díky VGA moc velká a navíc je jich tam tolik, že ... Navolím jeden z externích pohledů a hned je veselo. Je to přehldné, rychlé, ale... nemám tu radar, výškoměr... nic, co by mi mohlo pomoci při tomto pohledu. Přepínám se zpět do kokpitu a kosím to do země. EFektní výbuch, jen co je pravda. Opouštím gamesu, spouštím serup a volím SVGA a High detail. A opět spouštím.

Natáhne se to a ... WOAW! To je nádhera! Číslíčka zhubly a je to hned lepší. Radar mi indikuje na severovýchodě cíl. Mačkám šipky a... FUJ! Takhle škubanej pohyb jsem naposledy viděl v Descentovi na 386! Je krásně vidět, jak monitorový paprsek přepisuje obrazovku, akorát to neodpovídá 50 Hz. Nakouřím to opět do země (vzhledem k pomalosti to trvalo trochu déle). Zase efektní kráter, ale dost trhanej. Opouštím gamesu, serup, LOW DETAIL. Abych pro jistotu vyčistil TAMku, resetuji computer a spouštím _EF2000.EXE. A tady je chyba! Hru se mi nepodařilo spustit jinak, než ze setupu. No, co se dá dělat.

Spouštím to a už to jede! Mise 12, obtížnost TopGun (chacha). Chvíli to tahá a ... NO! (nikoliv *nou*). Grafika je slušná, sice kompletně bez textur (textury mají jen letadla a objekty), ale je to o hodně, HODNĚ rychlejší. Při divočejších manévrech se hra škube jako peří, ale jinak je to vcelku "plynulé". Inu do akce.

Já jsem pilot a Michal je ostřelovač. Moji tři wingmani mě poslouchají na slovo. Vydávám rozkaz k útoku na jednotlivé cíle a sám si beru ponorku. Radar nepříjemně pípá - letí na mne tři rakery. Potřebuji ulítnout ještě sem mil, ab Michal moh' tu ponorku zaměřit a sejmout. Obratně se raketám vyhýbám. Letí další várka. Michal vypaluje dvě AMRAAMky a já se sstahuju. Vyhýbám se opět raketám. Wingmani mi hlásí úspěch, ale v tu chvíli mě sejmula raketa ze zadu a ustřelila mi křídlo. Naštěstí jen špičku a tak si zapínám přídavné spalování a autopilota. Za chvilku se mi napíše Well done commander, mission completed a kope mě to zpět do menu. No bomba. Tolik k prvním dojmům.

EF2000 je velice detailní a komplexní simulátor zatím fiktivního letounu Eurofighrter 2000, který se má stát oficiální výzbrojí armády NATO. EF2000 se odehrává ve dvou rovinách. V technické a herní. Proberme si nejprve tu technickou.

Z technického hlediska je to doslova lahůdka. SVGA rozlišení a vysoké detaily s 256 barvami dostatečně stačí na to, abyste si představili, jak vypadá v reálu Norsko a jiné státy ze vzduchu. Graficky se dá srovnávat jedině s F22-Lightning, který je ovšem o něčem jiném. Povrch země, letadla, objekty, to vše vypadá reálně, ne jako v A-10 Silent Thunder, kde byla grafika sice taky kvalitní, ale vypadá tam příliš... nemám správný výraz, prostě graficky je to bombastické. Dva body k dobru.

Skeptici předchozí odstaveček asi přeskočili, protože všechno má svou druhou stranu. Ano, mluvím o hardwarových požadavcích. Předpokládejme, že průměrný dnešní hráč má doma 486/DX4/8 MB RAM. Tento hráč bude muset oželet SVGA. Na tu sice 8 MB RAM stačí, ale hra je pak natolik trhaná, že by Trhač měl radost. Můžete si ale dovolit vyšší detaily. A teď jsme u toho. Máte-li VeGu, pak se vám informační čísla natolik rozpliznou po obrazovce takovým nehorázným způsobem, že toho moc neuvidíte. A práve pří vysokých detailech se vám textury krajiny tak nešikovně zapletou do čísel, že nevidíte vůbec nic. Pro plný požitek to chce asi tak P100, nemluvě o virtuální helmě, kde to chce takových 100 MHz navíc. Dva body dolů.

Nemohu ovšem nepochválit hudbu, zvuky a fyzikální zákony. Hudba je dobře zvolená (a jde navíc přímo ve hře vypnout). Zvuyk velice realistické, to se pozná zejména při vnějším pohledu ze země. Fyzikální zákony zatím nejpromakanější od dob Tornada a TFX. Tomu připadají 4 body.

Co dodat? EF2000 je pro lidi, kteří si rádi zalétají a mají 16 MB RAM (já jsem manuál nečetl).

9/10