19. 9. 2008

Fracture - demo

Sotva jsem odložil Force Unleashed, padlo mi oko na další hru od LucasArts. Název mi nic neříká, o hře jsem nic neslyšel, ale Fracture - to přece zní dobře. Faktura - Fraktura - inu, za pár minut jsem stáhl necelých 900 MB s demoverzí, nainstaloval do Playstationa a spustil jsem hru.

Chvíli jsem si prohlížel grafiku, která se mi zdála být docela slušná, co se hloubky detailu týče. Pohled na zalesněné skály byl maličko ovlivněný tím, že stromky byly simplifikované modely na úrovni spritů, ale modely postav, techniky, textury, animace tváře - řekl bych takový lepší průměr dnešní doby, což je v pořádku. Dabing mi přišel trochu komický, ale u hry na drsňáky toho člověk nečeká moc.

V rámci tutorialu mne zaujala jedna věc, což je vlastně hlavní tahák celé hry. Možnost modifikovat terén. A to se mi zase líbí. Pomocí speciální bouchačky můžeme prakticky neomezeně měnit výšku terénu nahoru i dolů. Mezi námi - vypadá to trochu na palici, protože i po výbuchu granátu se vytvoří pravidelný dolík, který jsme dělávali jako malí při hraní kuliček patou v zemi, ale ono to nevadí. Hranice sice hra má celkem pevně stanovené, nemůžeme dělat nekonečné propasti nebo nebetyčné hory, ale pro účely hry, kdy si můžeme z kopečků dělat kryty - ano, funguje to. Potřebujeme překonat plot? Buď můžeme přímo pod ním udělat dolík a tím se proplížit nebo si před plotem uděláme kopeček a plot přeskočíme. Terén se dynamicky mění - nejvíce mi to připomínalo funkci na zvyšování a snižování terénu v Transport Tycoon, ale samozřejmě v 3D a s naprosto plynulými přechody. Tato schopnost přetvařování krajiny je však omezena pouze na čistou hlínu, když narazíme na beton, neuděláme zhola nic - ale tím jsou zase pěkně definována klíčová místa levelu. Demoverze je poměrně krátká, ale dbá na předvedení nápadu v co nejlepším světle a ano, musím říct, že mne to celkem příjemně zaujalo, i když k dokonalosti to má dost daleko.


Takže o čem ta hra je? Něco jako novodobý Lode Runner, kde do jam necháváme spadnout nepřátele - nebo je naopak nově vzniknuvším kopečkem vyhazujeme do výšek? Nebo něco jako Dig Dug, kdy se prokopáváme nejrychlejší cestou skrz nejměkčí hlínu? Nebo to je novodobý Wetrix (ten engine si o to vysloveně říká!), kdy do dolíků vléváme vodu a korýtkem ji odvádíme? Abych se přiznal, všechny tyto tři varianty by mi přišly jako vtipné využití konceptu, však LucasArts jsou podepsaní pod logickým rychlíkem Pipe Mania, takže něco v moderním hávu, kdy na jednoduchém, ale vtipném principu, řešíme "závažné válečné konflikty" - docela bych si to uměl představit, jako zábavu. Možná si vzpomínáte na Puzzle Quest, což je přeskinované Bejewelled s extrémní chytlavostí. Takže co je Fracture? Fracture je přeskinovaný Gears of War.


Návod na hit je snadný. Vezměte Gears of War, vyhoďte emzáky, atmosféru, vtipné hlášky, přidejte něco, co žádné hře podobného typu nikdy nechybělo ani chybět nebude a dejte demo ke stažení. Pak jen stačí čekat, až si stáda hráčů produkt koupí a do konce života máte vystaráno. Nebo ne?


Demo Fracture na mne působí, jako špatný či spíše nepovedený vtip. Přes poměrně pěkné technické zpracování (grafika a fyzika mi přišla prima) a jeden vtipný nápad s přeměnou terénu jsme dostali do rukou hru, která nemá žádné ambice. Náznak začátku příběhu je trapný, hrdinové jsou bez bázně a hany, atmosféra osciluje mezi barevným komixem z padesátých let a leporelem a i ta realizace jediného nápadu v praxi je ve skutečnosti jen šidítko, protože barevně vyznačená místa v levelu musíte snížit / zvýšit, abyste se dostali dál. Přitom hře zdánlivě nic nechybí. Demo obsahuje pár zajímavých zbraní (i když nést můžete jen dvě + pár druhů granátů) které dělají sympatické bumprásky, ovládání je v pohodě a dobře citlivé (bez autoaimu) a samotná akce je poměrně vyvážený mix hektičnosti a plynulosti. Jenom je to prostě hra, kterou jsme viděli v poslední době mockrát v mnoha skinech. Dřív byly třeba adventury - Lucasovky a Sierrovky. Pak byly akční hry Doomovky. Pak Tomb Raiderovky. Mezitím proběhla mutace Quakovek na first person shootery a nyní tady máme moderní third person shootery ála Gears of Warovky.


Kdyby to byla hra od začínajícího afghánského studia, které objevilo kouzlo Unreal 3 editoru (tím nechci říci, že Fracture na tomto enginu běží, ale dojem mám z toho stylu podobný - každopádně v úvodních ubrazovkách jsem si logo Unreal nevšiml), tak bych řekl, že je to poměrně úspěch a že se můžeme těšit na další originální hry, které se odpoutají od nutnosti vydělat peníze na bázi kopírování Gears of War. Ale Lucasové? Jaký k tomu asi mají důvod? Že by jim Star Wars tak nenesly?