16. 9. 2008

Halo - peklo na Zemi

Na Halo mám celkem pěkné vzpomínky, hlavně díky multiplayeru, který mi přišel na svou dobu převratný a zábavný. Single playeru jsem nějak nepřišel na chuť (skončil jsem asi ve třetině), takže jsem na hru poměrně rychle zapomněl. Před nedávným časem se však u mne objevilo DVD se hrou Halo 2 (nemám Windows Vista, ale snad to půjde) a tak jsem si říkal, že bych si měl tuto Xboxí legendu projít do konce, když teda chci hrát tu dvojku. O víkendu jsem si udělal čas a hle, po pěti hodinách bylo vymalováno.

První oficiální screenshot před vydáním hry Halo. Zajímavé na něm je, že finální hra vypadá úplně jinak a řekl bych, že lépe. Ale zase nemáme ve hře rotační kulomet :(.

Hra je to dost strašná. Má svoje světlé momenty, to ano. Velice se mi líbí přilepovací granát, kdy panikařící nepřítel vběhne do hloučku souputníků a následná exploze vám hodí k nohám hromadu mrtvol. Některé momenty kružeb byly také fajn, zejména ke konci hry. Také doprovodná létající světluška (opět až ke konci hry) je vtipná a pobavila mne. Ovládání vozítek také přidává něco málo k atraktivnosti, ale to musíme vzít v ohled datum vydání hry. Rovněž grafika hry není vysloveně hnusná a určitě pochválím hudbu a zvuky. Celkově hře nemůžu upřít zvláštní atmosféru, která mne donutila dohrát tuhle strašnou sračku do konce. Proč je to sračka?

Příběh. Údajně má jít o nejlepší a nejvypiplanější story vůbec. Takže spoiler: Hlavní hrdina a jeho banda najde jakýsi zvláštní, prstencovitý útvar, říkejme mu "Halo", který se tváří, jako regulerní planeta. Časem se zjistí, že tento prstenec je ultimátní zbraní, která by mohla lidstvu pomoci v boji proti cizí rase. Nakonec se ukáže (to jest jediný a hlavní dějový "zvrat", který může nevidět jenom mentálně postižený hráč, pro které hra byla zřejmě primárně designovaná), že by aktivace zbraně zároveň zničila celé lidstvo, potažmo vesmír a tak jej hlavní hrdina zlikviduje. Konec pohádky. Hlavní problém - Bungie neumějí vyprávět příběh. Jednou za čas se odehraje nějaká "strašně důležitá animačka", která je v jiných hrách shrnuta do jedné věty, protože jde o plytkost, kterou jakýkoliv pokus o vážné podání posune do komedie. Kdyby hra neměla "příběh" vůbec, bylo by to lepší. Tento pokus je vážně trapný. Tajný bonusík se skrývá v dosahu údajné zbraně. 25.000 světelných let určitě nestačí na likvidaci celé galaxie s průměrem 100.000 světelných let. Ale stačí dodat, že v galaxii je určitě více těchto prstenců, čímž by se spustila řetězová reakce. A pokračování hry může vyjít!

Bitky venku jsou krátké, ale pěkné, to se musí nechat.

Zbraně. Už dlouho jsem neviděl tak mdlý výběr zbraní. Uznávám, že je vtipně řešené dávkování munice, které vás nutí zbraně měnit, ale v zásadě budete pořád chodit se základním samopalem a pak z palety "pistole - brokovnice - sniperka". V Halo můžete mít nepochopitelně jen dvě zbraně a dva druhy granátů, což z akční FPS dělá kleštěnce. Navíc - základní pistole má možnost malého zoomu, což z ní dělá kapesní sniperku, bohužel zbraně, u kterých bych to pochopil více (jako je třeba základní samopal) tuto možnost nemají. Bazuka je pomalá a unesete směšně málo munice a vetřelecké bambitky nedisponují správným pocitem, že někoho masakrujete, jsou to jen stříkačky na vodu (která ovšem zabíjí, to zase ano). I ten základní samopal je velice nepřesný (což je problém hlavně tehdy, kdy s vámi chodí tým vojáků a střílí nesmyslně na dálku), takže se z Halo stává hra "přiběhni co nejblíž a vystřel". Chápu, že se autoři snažili jít cestou nějaké realističnosti (to hovořím o přesnosti a množství zbraní), ale vybrali si na to pro FPS poněkud nevhodnou položku hry.

Nepřátelé. V celé hře potkáte přibližně 4 nepřátele, každého asi ve třech barevných variantách. To je prostě málo. Navíc drtivá většina jsou neškodní trpaslíci. Je fakt, že základní nepřátelé ze startu hry disponují jakýmsi pokusem o umělou inteligenci, která je sice předvídatelná, ale potěší to, že se nechovají jako impové v Doomovi. Teprve ke konci hry objevíte novou nepřátelskou rasu (což je již započítáno do celkového počtu nepřátel), kterou je o něco větší radost masakrovat, ale tito "zombíci" (můj pracovní název) zase nemají ani náznak emulace AI, takže si stačí stoupnout do rohu a držet spoušť. Za nejvíce "vtipné" považuji "stealth prvky", kdy po vstupu do místnosti najdeme nepřátele spící, takže je můžeme umlátit pažbou. No tedy.

Metroid - čili Samus Aran.

Tlustá Samus Aran ve hře Halo.

Design hry. Jde o vykradné motivy z Metroida - samotný Master Chief je docela dost podobný bitevnímu oblečku Samus Aran. Jak jsem si ověřil, Halo vyšlo o chvíli dříve, než Metroid Prime (což je první 3D Metroid pro GameCube), ale pominu-li to, že setting je skoro stejný a design nepřátel (i kdyby byl vykradený z 2D Metroidů, spíš to ale působí, že Bungie viděli nějaké propagační materiály Nintenda) je více než nápadně podobný, hře chybí duše. Všelijaké lesklé povrchy, okoukané prostředí (klasika "vesmírná loď - lesy - podzemí - džungle - sněžné hory - vesmírná loď"), málo nápadití nepřátelé, zbraně a vůbec všechno. Co se mi celkem líbilo byl design vozítek, ale to je skutečně málo. A mimochodem - určitě jste viděli nějaké prosaky vlhkých snů fanoušků Halo, že v brnění Master Chiefa se ve skutečnosti skrývá žena - ačkoliv ve hře jasně slyšíme hlas dukenukemovského typu. Ale nedivím se - většinu hry chodíme v doprovodu s umělou inteligencí, která dost často hovoří za nás - a ta má sexy ženský hlas. Inu, proti gustu... A ještě si neodpustím rýpanec do klišé lacinosti - na samém konci hry si hlavní hrdina sejme helmu, ale díky pohledu kamery je samotná tvář zakryta. Proč? To jako potřebujeme do střílečky dát prvek "tajemnosti ohledně identity hlavního" - tím se z toho stane lepší hra? Ne, stane se z toho větší trapas. Přesto - hráči, kterým je hra určena vynášejí třetí díl Halo do nebes mimo jiné také proto, že se konečně ukáže, kdo se skrývá pod brněním. Takže to Bungie vyšlo. No mít za cílovku lidi s mentálním postižením mi nepřijde moc etické.

Venku je to celkem i zábava, škoda, že tak nepojmuli celou hru.

Obtížnost. Jestli něco zabíjí potenciál dobré hry, tak je to špatně navolená obtížnost. Hra má ten problém, že v ní prakticky nejde umřít a to díky samodobíjejícímu štítu. Hlavní hrdina má sice poměrně slušnou fyzičku, ale tento štít z něj dělá nesmrtelného Ramba. Znásobeno je to i tím, že ve vozidlech máte nekonečnou munici, takže se vždy vyplatí všechno vyčistit (značně nepřesnými) zbraněmi z tanku například a pak jít po svých. Nerad bych slyšel argument, že si mám jako zkušený hráč navolit vyšší obtížnost hry. Nejsem povinen pro nějaký zaplatitelný hráčský zážitek zvyšovat sobě obtížnost. Hraju hru tak, jak autoři předpokládali, že ji bude hrát většina hráčů, tedy na normální obtížnost. Inu, podle Bungie jsem zřejmě nadprůměrný hráč, protože jsem hru dohrál za 5 hodin a 10 minut přesně, což mi přijde sakra málo. Navíc za celou hru jsem zeměřel pouze třikrát a to vždy pouze proto, že jsem hodil lepící granát na nepřítele, který běžel směrem ku mně. Suma sumárum, hra je neuvětřitelně krátká. Polovina hry je přitom frustrující a opakované chození po těch samých lokacích dokola, což je prostě nuda.


Tyto dva obrázky mají jednu věc společnou. Dáte-li si tuto chodbu a tuto místnost asi tak 100x za sebou, máte představu o level design hry Halo - minimálně, co se interiérů týče.

Level design. A jsme u toho nejhoršího, co tahle hra obsahuje. Jak jsem se výše zmínil, že grafika hry je celkem slušná (na první XBOX), musím hned vysvětlit, proč tomu tak ve skutečnosti je. Schéma hry je následující - ocitenete se v relativně otevřeném prostoru (průsmyk, ostrov), kde najdete díru do země. To je v pořádku. Jenže tahle díra do země je startem kopírování těch samých zdí a těch samých místností donekonečna za sebou. To je ten problém - to je důvod, proč má hra slušnou grafiku na platformě XBOX. Tři a půl textury a čtyři paterny místností s chodbami. To je ten největší problém. Hru můžeme rozdělit na čtyři části. Tato část začíná vždy otevřeným prostorem (cca 15 minut, než najdeme díru v zemi), který příjemně namlsá a pak následuje hodina bloudění po obrovských, dlouhých a prázdných chodbách, kdy jdete chvíli rovně, chvíli doprava, chvíli doleva. Samozřejmě - nebýt vodících šipek a dalších indícií, kudy se vydat, stala by se hra nehratelnou, protože vyznat se v komplexu složeném z identických chodeb je zkrátka a dobře nemožné. A samozřejmě, ve hře jsou asi dvě místa, kde bez nápovědy vysloveně bloudíte, což mi doslova vhrklo slzy do očí. Krystalická, hmatatelná nuda - tak se dá popsat 85% času strávených hraním hry Halo.

_______________________

Hra Halo je značně frustrující záležitost, která mi nejvíce připomínala hru Wolfenstein 3D. Prázdné chodby bez ladu a skladu, málo zbraní, málo nepřátel, špatný příběh a okoukaný design. A to neřeším nulovou umělou inteligenci vašich spoluvojáků a většiny nepřátel, vysloveně odporné dějové animačky, trapné chování většiny osob a laciný konec hry. Takže kdybych měl dneska hru hodnotit, dal bych bod za lepící granát, bod za design vozítek a bod za multiplayer. Kdybych hru hodnotil před sedmi lety kdy vyšla pro XBOX, asi bych pochválil ještě soundtrack, grafiku a online multiplayer (na konzolích to nebylo tak vídané). Čili hodnocení 3-5/10 podle toho, jak se na hru chcete dívat.

_______________________

Že jsem na hru příliš přísný? Že mám v srdci etalony vytvořenými PC střílečkami, které netrpí takto dětisnkými chybami? Na jednu stranu bych si lhal do kapsy, kdyby tvrdil, že tomu tak není. Na druhou stranu jsem to určitě nebyl já, kdo vykřikoval "Halo je Half-Life killer". Na třetí stranu - Killzone pro Playstation 2. O té hře neříkám, že je bůhvíjak geniální, ale má spád, hodně prostředí, je celkem dlouhá, má perfektní leveldesign (i když pořád tunel - jenom prostě kvalitně zpracovaný), zajímavé zbraně a celkem prima nepřátele - plus kooperaci celkem chytrého týmu. Killzone bych dal bez mrknutí oka 7/10 - ale abych byl spravedlivý, tato hra vyšla o tři roky později, než Halo. Prostě Halo je launchový rychlokvašný titul, který se měl stát vlajkovou lodí Xboxu a to se v podstatě podařilo díky správně cílené reklamě a marketingu (ale přitom si pořád myslím, že to není etické, takto zneužívat nižší inteligence našich mentálně postižených spoluobčanů, na tom trvám). Ale dobrou hru to z něj neudělá, ani kdyby se Bill Gates obřezal.

Nejsem příznivcem srovnávání her, které dělí tři roky, ale pro zajímavost - obličeje v Halo...

...a obličeje v Killzone.

Peklo na Zemi? Ano, podtitul Dooma 2 se výtečně hodí k Halo. Originální podtitul "Combat Evolved" bych připsal spíše ke hrám typu Metal Gear Solid. Nebo bych to alespoň přeformuloval: Halo - Combat Ejaculated. Halo - Combat Ovulated. Halo - Combat Circumcisioned. Nebo tak něco. Abych ještě zdůraznil, jak je hra příšerná, přidám historku k dobru - po dohrání hry mne moje žena nalezla sedícího v depresi, popíjejíce laciné víno a kouřícího hašiš. Nebyla se mnou řeč a jak mi později sdělila, chtěla mi volat záchranku, protože jsem vypadal příšerně, jako bych byl po infarktu. Berte to tedy jako upřímné varování.

Tak a teď technologii stranou - design zimní krajinky v Halo...

...a design zimní krajiny v Killzone. Jiný přístup k designu - to je ono.

Hře ale musím přičíst ještě jeden bodík k dobru. Díky této zkušenosti jsem ušetřil spoustu času. Nebudu se totiž pokoušet instalovat Halo 2 na Windows XP, natož je hrát.