16. 9. 2008

Star Wars - Force Unleashed - podruhé

Takže nám vyšly Star Wars Force Unleashed. Je to o pár dní dříve, než by si pánové z Lucas Arts přáli, ale buďme rádi, protože nám to alespoň ušetří nějaké ty penízky předtím, než si koupíme zajíce v pytli. Abych byl přesný - SWFU vyšly pro DS, PSP, PS2, Wii a XBOX 360. První čtyři jsem mohl otestovat a tak se chci podělit o dojmy. Jenom musím dodat, že verze pro PSP, PS2 a Wii jsou prakticky identické hry, DS verze je unikátní a PS3 s X360 jsou opět jinou hrou. Co mají ale všechny společné - jde vzhledem k hype jde spíš o zklamání. Ale neházejme flintu do žita.

DS

Hned z fleku musím říct, že se Lucas Arts popasovali s hardwarem DSka velice dobře. Grafika je na úrovni, je plynulá a dobře se na ni kouká. Fyzikální engine je zde skutečně na ozdobu a rozbité objekty skoro okamžitě mizí, ale to je spíš ku prospěchu věci, protože pohled na scenerii si zachovává přehlednost. Na hře mi ovšem vadí jiná věc a sice ovládání. Pomocí šipek a levého triggeru (blok) ovládáme postavičku (je přítomno i ovládání pro leváky) a pomocí stylusu pak ťukáme na jednotlivé skilly postavičky - skákání, blesky, škrcení, házení objekty a i sekání mečem. Tohle je všechno znásobeno tím, že ve hře nelze ovládat kameru, ta se automaticky natáčí "dle potřeby", tedy přesně tak, abyste toho viděli co nejméně. Naštěstí se sama poměrně rychle centruje, takže když nevidíte nic, podržíte blokování a vteřinku posečkáte, ale celkově to hře dost ubližuje. Místo blokování bych uvítal centrování kamery - blokování by mohlo být klidně automatické. Level design je klasický tunel a říkám - na DSko je to malý, přenosný zázrak, ale celkově je to spíše průměr, který v kombinaci s nepřehledností v místech ústí až k frustraci. Dohrál jsem jenom dva levely, asi si to dojedu do konce, ale musím podotknout, že je to pouze pro hardcore fandy. Například Star Wars Lethal Alliance se mi hrálo o hodně lépe, ale nebyly tam samozřejmě lightsabres ;).



PSP + PS2

Tyto dvě verze se liší prakticky jedinou věcí a tou je druhá analogová páčka, která slouží k práci s kamerou. Dohrál jsem opět první dva levely na obou konzolích a musím to rozdělit na dva body. A) Ta hra je moc pěkná a odsejpá. B) Ovládání je strašně těžkopádné, hlavně kvůli zaměřování objektů, které je závislé na pohledu našeho hrdiny, místo toho, aby se zaměřoval objekt před naší kamerou. Každopádně obě verze tlačí hardware takřka do krajních možností konzole. Plynule streamovaný level bez zaškobrtnutí (jen výjimečně se na chvíli objeví nápis "loading" během hraní), mnoho objektů, uvěřitelná, i když ne bezchybná fyzika... možná obličeje postav by si zasloužili lepší práci s mimikou a texturami, ale prostě to vypadá dobře. Rád bych se vyhnul srovnání s God of War, Shadow of Colossus nebo Final Fantasy 12, ty jsou přece jenom o krok dál, ale pokud o SWFU hovoříme, jako o multiplatformové hře, tak musím konstatovat, že po technologické stránce je to velice slušná práce. A to hlavně s přihlédnutím k hrám pro PS2 za poslední dobu, které graficky vypadají opravdu dost odporně, až na úrovni PSX. Odložil jsem ale tyto dvě verze na pozdější dohrání a vrhnul jsem se na Wii verzi, na kterou jsem se těšil nejvíce - ovšem skoro všechno co napíšu platí i pro PS2/PSP verzi.


PSP a PS2 verze se opticky liší minimálně, což je tak trochu poklona PSP. Ale bez druhého analogu se to hraje hůře.

Wii

Řeknu to asi takto: šest hodin dobré zábavy, kde je zbytečně dost chyb. (Nejkratší recenze na světě ;).

Ačkoliv je verze pro Wii prakticky shodná s tou pro Playstation 2, je tady pár věcí, které ji odlišují a řekl bych v tom lepším smyslu slova. První v řadě je samozřejmě ovládání. Ti, kdo se těšili na přesné ovládání šavle pomocí Wiimotu mohu uklidnit, že ve hře je implementace spíše symbolická, ale za to naprosto funkční. Hra rozeznává čtyři základní pohyby, ale hlavní je doprava - doleva, což jsou základní komba a bohatě to stačí. Vzhledem k množství bitek, které absolvujete, by jakýkoliv složitější systém přišel vniveč, o MotionPlus nemluvě - Force Unleashed jsou mnohem více God of War, než Jedi Knight, takže i když máme právo být trochu zklamaní, hře to nakonec nijak neubližuje.

Wiimote obecně slouží jako light sabre - takže základní pohyby jsou útoky, v kombinaci s tlačítkem A můžete šavli házet, v kombinaci s tlačítkem B děláte rány do země - co víc si přát. Důležitý je ale nunchuk, který reprezentuje klasickou Sílu. Pomocí tlačítka Z uchopujeme předměty (joystickem je pak házíme) a už nyní můžeme mrsknout drženou postavou o podlahu. Tlačítko C zase slouží pro blesky nebo škrcení. Pohyb nunchukem dopředu pak dělá klasický force push. Toto jednoduché ovládání vám za chvíli přejde do rukou a začnete nacházet kombinace. Takže pomocí Z někoho chytnete a pak pomocí A+máchnutí Wiimotem hodíte na držený objekt šavli, případně jej spálíte bleskem a tak dále. Poslední věcí jsou ještě "locky", což použijete při bossfightech, kdy se zaklesnou dva světelné meče - musíte natočit ovladač do správného úhlu a škubnout. Zde musím předeslat, že jednoduchost tohoto systému je vykoupena efektivností. V God of War mi často vadilo, že soustředění na sekvence tlačítek mi znemožňují vychutnat si animaci na pozadí - zde je to udělané jednoduše, takže se soustředím na zážitek z finišovacích triků a to je moc dobře.

Grafika není zázračná, ale pěkně barevná a přehledná. Nextgen to není, ale nenapadá mne, proč bych ji měl hanit, i když určitě jde jít dál.

Na hru se dobře kouká. Wii verze jede bez jediného škubnutí v 480p širokoúhle, má krásně syté barvy, poměrně jemné modely, ale kosa padá na kámen při animaci tváří - na tomhle mohli zapracovat výrazně více. Na jednotlivé animačky se dá koukat s přivřeným okem. Jinak je celkově grafika shodná s PS2 verzí, což je teda ostuda, ale na druhou stranu nemůžu říct, že by to vypadalo vysloveně zle. Oproti tomu rychlost loadingů a samotná plynulost hry i při velké zátěži (desítky postav a stovky malých objektů, které se okolo vás rozlétnou při "force bomb") neztrácí dynamiku a proto si každou sekundu vychutnáte. Občas jsem prostě valil bulvy, které skrz efekty blesků a tlakových vln daly vzniknout solidními Star Wars pocitu a to je důležitejší, než dokonalá technologie. Rovněž fyzika je spíše dekorativní (i když ragdoll postaviček je prima), objekty rychle mizí, ale rozbité stěny se neobnovují - na pohled je to dobré.

Levelů je celkem osm nebo devět a jsou poměrně různorodé. Stereotyp je spíše obecný, protože skoro v každé Star Wars hře navštívíme ty samé planety, z čehož vyplývá grafické pojetí. Takže opět - povedlo se to velice hezky vymodelovat a nasvítit, ale pocit déja vu jede na plné obrátky. V každém levelu potkáme mraky nepřátel, sem tam nějaký subboss a samozřejmě hlavního bosse, obvykle reprezentovaného rytířem Jedi nebo nějakou velkou zrůdou, sem tam mechanickou. Tady musím smeknout - tyhle souboje jsou neskutečně zábavné a adrenalinové. Kombinujete co se dá, zkoušíte házet věci, škrtit nebo spálit bleskem - nepřátelé mají vlastní taktiky - radost pohledět. Téměř vždycky, kdy protivníka zraníte na 3/4, 1/2 nebo 1/3 zdraví proběhne krátká animačka "I've underestimated you, young padawan", což navozuje opravdu odpovídající Star Wars atmosféru, což mne jako fanouška kvalitně uspokojilo.

Obličeje a jejich animace je nejslabší prvek grafické stránky věci.

Hra vypadá hodně, jako Jedi Knight 2 - Jedi Outcast, ale hraje se jako God of War. Koridory nenabízejí příliš možností k vytváření nějakých zákysů. Dynamika je slušná, máchání šavlí je prima a ten pocit moci je opravdu dobře udělaný. Svým způsobem jde o splnění malého snu si opravdu zablbnout. Navíc Wii verze obsahuje Duel Mode, čili bitky dvou hráčů, které kopírují finální bosse jednotlivých misí, což slibuje hodně zábavy. K dispozici máme také grafický tuning našeho hrdiny, možnosti mu měnit a vylepšovat meč a také přístup do encyklopedie s mnoha hesly. Říkejte si co chcete, ale od vedlejšího produktu jsem čekal mnohem horší péči. Tady se někdo prostě snažil a je to znát, i když k dokonalosti to má daleko, o využití Wii hardwaru co po stránce grafické nemluvě.

Dnes již klasický souboj s Rancorem. Bossfighty si zaslouží jedničku s hvězdičkou.

Na hře mne ale překvapila jiná věc, kterou jsem po pravdě řečeno vůbec nečekal. Tou věcí je příběh. Force Unleashed servíruje překvapivě zajímavý pohled do zákulisí Darth Vaderových kejklí s několika menšími zvraty, malou lovestory a dobře podaným koncem. Kdyby podle tohoto scénáře byl natočený animovaný seriál, případně celovečerák ve stylu Star Wars - The Clone Wars (2008), určitě bych se na to díval s chutí. Možnosti rozvinutí vedlejší dějové linie v pohledu "těch zlých, kteří vlastně nejsou úplně zlí" jsou bohaté a hra je (byť částečně) dobře využívá. O to větší je škoda, že jsou obličeje postav dost odfláklé, asi tak na úrovni Outcasta, což je šest let stará hra. Ale celkově - story mne hrou příjemně provedla a necítil jsem se do ničeho nucený, měl jsem motivaci hrát a dohrát to do konce, přičemž jsem kombinoval lehký úsměv až lehký úžas. Celková atmosféra se tak stává hlavní devizou hry vedle povedeného ovládání.

Příběh hry není komplikovaný, ale zapadá do světa a udrží si vaši pozornost.

Hra ovšem pohořela z trochu jiného důvodu. Jak asi tušíte, jde o délku a obtížnost hry. Herní doba šesti hodin je dneska strašně málo a to přesto, že jde o šest hodin poměrně neutuchající řežby - i když zábavné musím říct. Problém je znásobený tím, že po vašem zabití se objevíte v plné síle na nejbližším (a hustě vyskytujícím se) checkpointu, ovšem stav nepřátel a levelu se zachová stejný. Takže smrt zde nemá prakticky žádné následky (možná na score leda tak), což demotivuje k co nejlepším výsledkům. Tohle je prostě průser. Jak jsem pochopil, "vývoj postavičky" (tedy odemykání nových a silnějších schopností) je podmíněn sběrem "force points", čili score, které se násobí podle toho, jak dlouho jste neumřeli. Přesto že jsem ve hře umíral relativně často (asi tak dvakrát za level), měl jsem ke konci hry vyboostované skoro všechno na skoro maximum. Tohle není v pořádku. I přes atraktivnost námětu, celkem pěkných levelů a solidní akce + ovládání, které vás vtáhne do hry - musím konstatovat, že Star Wars Force Unleashed pro Wii je z celkovém nadhledu nepříliš povedenou hrou. A to jsem prosím pěkně fanda Star Wars a fanda Nintenda, potažmo i LucasArts. Prostě se to nepovedlo, i když většína složek je v podstatě prima. Kdyby hra byla přesně dvakrát delší, tj. 16-18 levelů s odpovídajícím příběhem, tak bych řekl, že těch 12 hodin intezivní pařby je celkem fajn (i když na délku bych pořád držkoval, to je jasné).

Tohle se mi líbí nejvíc - grafika na Wii není vyblitá, jako u PS2 verze.

Těch chybiček je ale celá řada. Práce s kamerou je opět dost podivná, ale dá se to. Zaměřování objektů mimo kameru je zlo. Ovládání je po většinu času v pohodě, ale v některých vypjatých situacích "jakoby přestane Wiimote fungovat". Level design je celkem v pohodě, ale místy nepochopitelně zaskřípe, kdy se prostě hledám deset minut cestu, i když mám k dispozici minimapu, jelikož není možné se dívat nahoru - dolů (pouze ve first person pohledu, ve kterém se pro změnu nedá pohybovat). Misí je celkově prostě málo a i při herní době 30-45 minut na misi se místy dožijete stereotypnosti, za kterou můžou zejména nepříliš dobře navržená komba, kdy se vyplatí používat základní sekání, protože je silné a snadno se vyvolá. "Vývoj postavy" je tedy spíše symbolický. A tak dále.

Jak hodnotit? Je to těžké. Na jedné straně je dobrá atmosféra, slušná grafika (design je naprosto v pořádku), velice dobře zpracované ovládání, příjemný příběh a dobré navození pocitu Sitha i formou mírně cynického humoru. Na straně druhé je zoufalá krátkost hry spojená s nízkou obtížností, hromada chyb, i když ne vždy zásadních a nedotažený vývoj postavičky. Objektivně bych dal tak 6/10 - lehký nadprůměr, ale jelikož jsem fanda (a pro ty je hra především určena - ono taky kdo není fanda Star Wars), dávám 7/10. Nebylo to nejhorší, vlastně jsem se pobavil a i pokochal. Jenom prostě ne moc a se zbytečnými chybami.

Otázka dne ale zní - čím se bude lišit verze pro Playstation 3 / XBOX 360? Mnohnásobně lepší grafika a trochu jiné levely. Grafika je fajn, i když soudě dle dema nejde o žádný zázrak - svět stylu Star Wars si zaslouží skvělou grafiku. Mám tedy utratit cca 1600 Kč za to, co jsem odehrál včera za odpoledne v 480p rozlišení? S tím, že přijdu o zajímavé ovládání?

Ne.

Takže jsem zrušil svou předobjednávku pro PS3 a koupi Star Wars Force Unleashed pro samozvané "nextgen" systémy jsem odložil na neurčito.