30. 10. 2008

Fallout 3 - první dojmy

Zvonek. Nemám rád, když mne někdo ruší od hraní

Zrovna jsem se v Super Mario Bros. 3 dostal do třetího světa, když mne okolnosti světské existence donutily hru zapauzovat a vstát z křesla. Co se to sakra děje?

Za dveřmi stál Drokk s veselým výrazem. "Tak jsem se přišel podívat na toho Fallouta 3, jak jsi mi psal", pronesl. Na chvíli jsem se zarazil. Když jsem ale v jeho ruce uviděl flašku bílého, bylo jasno. "Ale tak jó, pojď dál". Fallout vyšel na NES? Opravdu jsem byl duchem nepřítomen. Už jsem slyšel o tom, že někdo předělával GTA3 na NES, ale Fallout?

Grandtheftendo - bohužel zrušený projekt.

Po první sklence se mi rozbřesklo. No jo tyvle, Fallout 3 tyvle! Vypnul jsem NES a křesla přesunul k PC. Spálená země čeká...

______________________________

A zase chvilku vážně.

Fallout 3 hraju zatím asi deset hodin, což není u tohoto druhu hry příliš mnoho na to, abych mohl cokoliv s jistotou tvrdit. Je zde obrovský prostor pro překvapující kvalitu, ale i pro pokažení hry. Ale něco jsem za tu dobu oběhal a podělím se o to na svém blogu.

Věnovat se detailnímu popisování herních prvků je zbytečné, objevíte si je sami. Spíš bych se rád zaměřil na určité esenciální vlastnosti hry, zejména na ty nepříliš zvládnuté.

Považuji se za fanouška Fallouta. Oba díly jsem dohrál asi třikrát, což je vedle Fallout fanatiků velice málokrát, ale určitě deset dalších spuštění hry bylo o zkoumání světa, kdy jsem si s naeditovanou postavičkou pohrával se supermutanty pomocí laserového gatlingu a hledal jsem fotky Elvise. Nemůžu si pomoct - v této hře se dá strávit mnoho hodin čistého času a pomocí rozšiřujících modů (zde musím upozornit na projekt Restoration, který do hry vrací questy, NPC a lokace, které se nakonec do finálního vydání hry nedostaly) jde tato doba do neuvěřitelných čísel. Přiznávám ale, že jsem fanda ne zas tak zažraný, že bych to musel všechno zkoušet, ale podstatné je sdělení - Fallout podstatným způsobem zformoval mou hráčskou osobnost. A to je sakra důležité. Dodneška citujeme s Drokkem hlášky, dodneška vzpomínáme na epické bitvy, dodneška má Fallout co říct a pokud jste tak neučinili, kupte si jej za pár šupů v edici Good Old Games - a pojede vám pod Windows jako víno.

Všichni asi vědí, že Fallout 3 má na svědomí firma Bethesda a že se rozhodli použít vylepšený grafický systém z Oblivionu. Ať už se vám Oblivion líbí nebo ne, důležitý je fakt, že svět Oblivionu a Fallouta není jednoduše řečeno kompatibilní. Vyvstaly obavy, jestli nepůjde jen o přeskinovaný svět Cyrodilu. Stejně tak upuštění od ryze tahového systému soubojů přinesl fanoškům žaludeční vředy. Vývoj trval docela dlouho a informací bylo opravdu málo. Asi před půl rokem začala Bethesda uvolňovat první ingame videa a poprask byl opět na scéně. Akční souboje. automatické zásahy, každá trefa měla za následek krvavou spoušť. Jen málokdo měl zájem na tom si zjistit, že jde o prezentační ukázky soubojového systému s nesmrtelným panákem a Bloody Mess perkem. Mnohem jednodušší bylo začít křičet "Bethesda to posrala", "Tohle není Fallout", "Chcípněte" a "Tohle by se za komunistů nestalo". Fakta jsou ale fakta. I kdyby si každý opravdový fanoušek koupil tři krabice s Falloutem 3, Bethesda by nepokryla náklady na vývoj hry což by vedlo k čemu? Ano milé děti, ke krachu. Stejně, jako Black Isle a Interplay, kteří krachli po Falloutu 2, vzpomínáte?

Fakt, že bude Fallout 3 více odpovídat současným standardům, to bylo jasné od začátku. Nechci tím ale říct, že všechny současné standardy považuji za špatné. Například first person pohled na věc je splněním mého snu. Nemám nic proti isometrické grafice, naopak. Ale když se chci do nějaké hry vžít, chci se cítit být TAM, tak je first person pohled nejlepším řešením. Na to se navazuje grafická kvalita hry. Nic proti 2D spritům. Naopak. Ale kvalitně (!) vymodelovaný mutant s možností ustřelit mu koule je pro mne více uspokojující. Je to posun k realitě hry a to mi umožnuje se více ztotožnit s postavou, příběhem a světem. Samozřejmě to není všechno, těch změn je tady celá řada. Dostali jsme se tedy do situace, kdy oscilujeme mezi touhou po dalším Falloutovi a zároveň strachem, že se to prostě posere. Velice mne pobavily výkřiky nepříliš osvícených hráčů, aby Fallout 3 nedělala Bethesda. Kdo jiný by ho ale měl dělat? Bioware? Kteří v životě neudělali jedinou sandbox / freelance hru? Miluju Bioware, mnohem více, než Bethesdu, ale opravdu si v současnosti nedovedu představit jinou firmu, než je právě Bethesda, která si může dovolit se o Fallouta 3 minimálně pokusit. A já jim věřil, že to neposerou.

Jak to dopadlo?

Souboje. Těch jsem se bál. Povedly se. Opravdu, nekecám. Možnost střílet v realtime velice rychle narazí, protože oproti klasickým střílečkám se zde většina nepřátel pohybuje mnohem rychleji, než jsme zvyklí. Pomalost přebíjení zbraní, jejich úžasná nepřesnost při držení tlačítka myši - to jsou všechno aspekty, které předurčují realtime střílení jen do vysloveně vhodných situací, kterých není mnoho. Navíc nezapomínejme, že samotný kurzor myši nereprezentuje místo, kam dopadne projektil, ale místo, kam se snaží postava zamířit. Po stisknutí tlačítka se vyhodnotí šance na zásah a místo dopadu - a pak se teprve počítá zranění. Takže ani zkušený FPS hráč zde nepochodí tak snadno. Takže co ten slavný systém VATS? Hergot - ono to funguje! Zastaví se čas, vyberete si cíl, vyberete část těla, kterou chcete zasáhnout, nasázíte útoky za kolo - a sledujete vyhodnocení. Počet útoků za kolo je daný akčními body - klasické AP - které se nemusí vždy vyčerpat do konce. Po dokončení útoku jsme zpátky v realtime, kdy je dobré se krýt, protože chvíli trvá, než se akční body zase obnoví. Jak vidno, VATS není spása - zapauzuju kdykoli - je to dobře udělaný systém, který kombinuje adrenalin a taktiku. Když třeba ustřelíte zombákovi hlavu, čímž vám dojdou AP a v pozadí se objeví hned další... Během vašich kroků stále běží interní čas, jsou na vás podnikány útoky, nepřátelé se hýbou... Buď ho můžete zkusit ustřílet v realtime nebo utíkat - ale vzhledem k rychlosti nepřátel - no zapotíte se. Netvrdím, že jde o systém realistický, netvrdím, že jde o systém tahový. Tvrdím ale, že tento systém přesně zapadá do požadavků světa Fallout, do požadavků na RPG hru, a že je zatraceně zábavný. Není to rychlost myši, co rozhoduje, ale naplánovaný postup - ovšem s trochou adrenalinu, což je podle mne dobře. A zároveň to jde hrát bez omezení na konzolích. A to beru.

Dialogy jsou druhá věc, které jsem se obával. Ty se povedly z větší části. Jsou dobře napsané, dobře nadabované, dost často se u hry chechtám a dost často žasnu nad tím, co tam autoři všechno vložili. Přesto jsem občas narazil na nelogické možnosti nebo se mi občas zdálo, že tam jakási volba chybí. Tady už nastupuje ale postoj hráče k fenoménu Fallout a také postoj hráče k (ne)oprávněné kritice práce Bethesdy. Já jsem se na hru těšil, Fallouta mám tuze rád a proti Bethesdě nic nemám. Na rovinu - Fallout 3 jako celek rozhodně není bezchybnou hrou. Ale převážná většina chyb je na hranici malichernosti a povím vám - já to odpouštím. S naprostým nadhledem. Že jsem za deset hodin hraní narazil ze stovky dialogů na tři trochu padlé na hlavu - srát na to říkám já!

Nejzásadnějším prvkem je ale atmosféra. Bez ní by to nešlo. A tohle je přesně místo, kde se chtě nechtě musím vžít do role pokorného obdivovatele. Fallout 3 má naprosto geniální a autentickou atmosféru, kterou dokonale převzal od svých vzorů. Dokonce i barevná paleta je inspirovaná klasickou předlohou. Hudba naprosto sedí, grafika je samozřejmě úžasná (i když podle současných standardů bych se měl asi pozastavit nad nepříliš ostrými texturami... ale...), z monitoru se na mne valí radioaktivní déšť, smrad opuštěných stanic metra, chlístá na mne krev supermutantů a spaluje mne slunce - tohle je hlavní deviza Fallouta 3. Chcete si zahrát hru, kdy během hraní OPRAVDU přestanete vnímat realitu? Zahrajte si to. Není to ale dané jen grafikou. Je to vnitřní systém hry, propracovanost wastelandu, stovky NPC se svými osobními příběhy, uvěřitelný svět s důrazem na detail. Tohle jsou věci, které prostě dělají Fallout Falloutem. A to je asi nejpodstatnější sdělení - Fallout 3 v žádném případně není přemalovaný Oblivion s bambitkami. Je to Fallout. JE TO FALLOUT. Srovnávat Fallout 3 s Oblivionem je asi jako srovnávat Jedi Knight Outcast s Quake 3, protože mají stejný grafický engine. To mají. Ale to je tak všechno.

Trochu kecám, některé body mají Oblivion a Fallout 3 opravdu společné, jako třeba systém plížení a kradení věcí. Ty nejsou příliš Falloutovské, v first person pohledu to nebylo možné realizovat po staru. Osobně mi to celkem sedí, ale umím si představit i jiné, možná i lepší zpracování. Pak jde teda ještě o věci mimo hru samotnou. A k mému překvapení jde o body, na první pohled minoritní, které byly u Oblivionu tolik kritizované, že nechápu, jak to mohly přežít do Fallouta 3. Pamatujete si na jeden z prvních a nejvíce žádaných modů do Oblivionu na PC? Zmenšení písma v inventory? Tak Fallout 3 má podobnou bolístku. Inventory / PipBoy je zpracovaný dost nešťastně, tedy stejně, jako v Oblivionu - o práci s mapou nemluvě. A velikost písma v dialozích, kdy se mi vejdou na obrazovku jen tři řádky obřího písma z deseti možností - to je prostě designová chyba. Ano, až to budu hrát na Playstation 3 na velké televizi s odstupem - prosím, ale na PC? Chyba prostě. Ne úplně zásadní nebo smrtelná, ale zatraceně viditelná. Copak v životě neviděli Fallout 1? Nebo Bloodlines?

Starý dobrý Fallout. Ukázka dialogového okna.

Vampire the Masquerade - Bloodlines. Ukázka dialogového okna.

PipBoy s sebou nese další chybu. Je velice strohý a nepříliš dobře zpracovaný obecně - jeho ovládání je těžkopádné. V inventory se objevují nápisy dříve, než obrázky, což znemožňuje rychlou orientaci "hledám pušku", stejně tak hodně obrázků zkrátka chybí a bez slovníku občas nevím, co to vlastně s sebou tahám. A zbraně by se neměly řadit podle abecedy, ale podle druhu zbraní a pokud možno podle toho, jaký skill mám nejvyšší. Stejně tak zápisy questů jsou nicneříkající a pokud se k nějakému questu vracím později, ztrácim motivaci, protože prostě nevím, o co vlastně jde na pozadí úkolu. Tohle je podle mne větší chyba, než předchozí jmenované. Vzít si tedy dvacet questů najednou je docela hloupost ne-li nemožné. Možnost přehrávat si minulé dialogy by bodla. A stejně tak by mělo dát možno zapnout PipBoy během dialogu, abych si urovnal pojmy dojmy a situaci - ale to je jen návrh na směr, kterým herní rozhraní vylepšit.

Ale dost těchto debat. Skilly jsou skvělé a mají drastický vliv na hru (hraju za plížiče / kecálka), dialogy bohaté co do volby a detailů, atmosféra krutopřísná, grafická stylizace úžasná, design bezchybný a perky - co si budeme povídat - opravdu vtipné. Ta hra je zábavná, chytlavá a umí ponořit. Co víc byste si mohli přát?

Jde samozřejmě o první dojmy. Za sebe mohu říct, že Fallout 3 pro mne splnil přesně to, co jsem od něj chtěl, i když má chyby. Ale jak jsem psal - sere pes. JE to FALLOUT.