27. 10. 2008

Far Cry 2

Far Cry 2 je nadprůměrná hra. To je samo o sobě překvapivé, že to říkám zrovna já. Po pár hodinách hraní jsem byl celkem uspokojený. Bohužel se o takovéto hře nedá rozepisovat příliš dlouho. Jednoznačné přednosti na straně grafiky, rozlehlosti a uvěřitelnosti světa jsou doplněné dobře zpracovaným střílením, několika vychytávkami ve stylu spolupráce s NPC a to vše stmeleno opravdu dobrou atmosférou, kdy si po většinu času užíváte čirou akci i kochání se krajinu.

Neeee, pane policajt, ta srnka už tam ležela...

Vyváženo je to ale dost divným způsobem respawnování nepřátel v klíčových bodech krajiny, které jsou tak husté, že většinu času jste pod palbou, i když jenom někam jedete. Chování frakcí vůči vaší osobě je také trochu divné a nedotaženosti enginu ve formě nemožnosti destrukce všeho je občas také jako pěst na oko. Divné je také chování vozidel, kdy mezi buginou a loďkou vidím rozdíl pouze v rychlosti a nejvíce otravuje nemožnost vzít si více questů najednou, takže cestování z bodu A do bodu B kvůli odměně se stává otravnou a podstatnou částí hry.

Honička po savaně dopadla jako obvykle v okamžiku odjištění granátu. A nyní už kouřová pauza.

Není to ale hra, ze které bych si sedl na zadek. Prvotní nadšení z krajiny a blbnutí s ohněm je celkem rychle překryto stupidní umělou inteligencí a dost absurdní výdrží všech cílů, kdy nezřídka sypu půlku zásobníků do negra v tričku (Nejsem rasista! Jenom prostě v Africe žijí převážně afroameričané, co mne chtějí zabít a tak je kydlím...) a stejně vesele pokřikuje. Také stealth elementy nejsou dotažené do konce a selhávají v nejméně vhodný okamžik, takže postupně přecházíme do Rambo fáze, i když s vypětím sil lze dělat celkem pěkné kejkle.


Zasekávají se také zbraně, což je milý prvek. Na první pohled podle čistoty a stupně koroze zbraně odhalíte, jakou bouchačku si do boje vzít a jakou ne. Celkově je hra dost pojata tak, že vyjma základního ukazatele zdraví a munice si vystačíte s optickou kontrolou obrazovky, místo studování čísílek v inventory, což hře dává trochu jinou atmosféru. Více než klasickou střílečku (pokud bychom se podrželi srovnání s Crysis nebo i s prvním Far Cry) připomíná Far Cry 2 hru Boiling Point, kterou mám přes hromady chyb a bugů docela rád. Chybí začlenění podstatnějších RPG prvků a možnosti výbavy posunout dál, abych Far Cry přijal s otevřenou náručí.


Nehrál jsem hru dlouho, ale obrázek si člověk udělá po čtyřech hodinách docela dobrý. Hlavní mise se trochu opakují, ale poskytují variablitu a více cest řešení (opravdu rozdílných způsobů řešení, což si cením) a i studování okolí okolo tábora, který chci vyhladit, přináší své ovoce a přizpůsobíte taktiku přepadnutí. Omezení nosnosti zbraní je docela velké, ale během přetřelek nalézáme po mrtvých dost zásob. Takže se nakonec opravdu cítíte jako maniak v nějakém americkém filmu, který po vyplýtvání několika zásobníků odhazuje ve zpomaleném záběru zbraň a chápe se čehokoli v okolí, čímž navazuje na načnutou kružbu.


Jediná větší vada z mého hlediska je příběh a jeho podávání. On je totiž skoro nijaký. Jde jenom o to zabít místního dealera zbraní, který vás asi naštval nebo co, takže ho musíte zabít. Ne snad, že bych od střílečky čekal něco více, ale rovnou se přiznat k tomu "neměli jsme lepší nápady, jak to okošatit" v první loading screen - no nevim. Zbytek hry je plnění misí pro frakce v okolí, díky čemuž se postupně blížíme právě k onomu dealerovi, který vtipně sponzoruje obě strany konfliktu. No řeknu vám, nemít malárii, tak to snad ani nehraju. Každopádně o příběh zas tolik nejde, atmosféru to nenarušuje ani v nejmenším. Jenom se ptám, proč by se v tak krasném prostředí nemohlo odehrávat něco více epického, než "jenom sprostá střílečka", takový Shadow of Colossus 2 by vynikl.

Mapa a další prvky jsou zdařile integrované "přímo do hry". Koncept "noHUD" se mi líbí.

Technologicky jde o jasný nadprůměr, téměř na úrovni Crysis, ale je značně omezená fyzika. Engine Dunia obsahuje údajně 2-3% kódu z Cryengine, takže ačkoliv jsou si hry grafickým stylem celkem podobné, jsou mezi nimi propastné rozdíly, které ale nepoznáme ze screenshotů. Důležitější ale je, že Crysis se na mém počítači hýbe na hranici hratelnosti, kdežto Far Cry 2 jede jako blesk a teprve Ultra High nastavení (určené ovšem pro nejnovější grafické karty nebo SLI řešení) narazí na výkonnostní strop a hra se začne trhat. Musel jsem teda updatovat drivery na nejnovější, protože jinak se hra škubala i při nižším nastavení, pokud jsem zapnul stíny. Ta omezená fyzika se projevuje také na humanoidech, kterým nejde useknout mačetou ruku (politicky nekorektní? Vždyť to bylo i v Commandu!), ustřelit hlavu nebo je roztrhat granátem. Celistvé tělo s několika šplíchanci krve se prostě korektně proletí vzduchem a to je tak všechno... Není bez zajímavosti, že na konzolích vypadá hra téměř identicky, pochopitelně s přihlédnutím k menší paměti, takže textury budou o něco slabší - ale hra má necelé 4 GB (proti tvrzení UbiSoftu, že plná verze hry má mít po instalaci 12 GB), což odpovídá i kapacitě DVD v případně XBOX verze, takže graficky čekám minimální rozdíly. Co je ale vidět dle videí docela dobře, je doskakování vzdálených objektů - v PC verzi jsem na to prakticky nenarazil.

Testování šířené ohně v praxi. Takovej efekt zaujme.

Velkým bonusem je také potenciál multiplayeru a samozřejmě editor rozebíraný na blogu nedávno. Jde o přidanou hodnotu, která se v současné době nesmí podceňovat a Far Cry 2 se s ní popral velice dobře. A to i z toho důvodu, že verze pro konzole nejsou o nic ochuzené. Hra zkrátka a dobře ukazuje směr vývoje, který mi přijde správný, na rozdíl od většiny dalších stříleček současnosti. Z hlediska singleplayeru ale chybí výraznější osobnosti v příběhu, vaši přátelé, co vás tahají ze šlamastyk (což je mimochodem prima součást hry), se k vám hned na začátku hry přidají, aniž by měli jakoukoliv motivaci. Také se tady nedají lovit sloni, obecně pytláctví v Africe by bylo prima tématem na subquesty. Je to prostě "jenom střílečka", i když na první pohled to možná slibuje víc. A to je prostě škoda.


Po stránce vizuální atmosféry horko těžko něco vyčítat, jste "TAM" prostě.

Délka hry, rozloha mapy a obtížnost je nakonec uspokoující, alespoň co jsem četl komentáře přátel, co se dostali dál, neboť já osobně jsem se pustil spíše do Dead Space. Dá se teda říci, že až na pár nelogických chyb s respawnem, nemožnost demolovat jakékoliv objekty či budovy a dost bezduchou story, je to opravdu dobrá hra, která pobaví na dost dlouho, abychom si nemuseli stěžovat. Na první pohled se nabízí srovnání s Crysis, které ovšem odmítám. Crysis je techdemo, kde je interaktivní složka hluboko pod úrovní toho, čemu osobně říká "hra". Far Cry 2 je především hra a nehraje si na nic jiného. To je její hlavní přednost, i když není dokonalá. Svou kvalitou převyšuje většinu současné produkce v žánru. Pokud bychom vzali průměrné hodnocení Crysis na Gamerankings vážně (přibližně 9/10), muselo by Far Cry dostat přibližně 63/10, jde o sedmkrát lepší hru. Podle mého hodnocení se ale přidržíme normálních čísel - Crysis 1/10 za grafiku, Far Cry 2 - 7/10 - první dojmy.

Gumama stí-rá-ám, rosu na kolejích...

AI nepřátel je ubohá, ale jak vidno, dokážou se postarat o zraněné. Ne snad, že by to mělo hlubší smysl.

P.S.: Za většinu screenshotů thx to Koudy, za poslední thx to Claven, za první dva děkuji sobě.