20. 10. 2008

GGPO

Prolog: Omlouvám se, že je zde tolik obrázků a relativně málo textu - nemohl jsem si to odpustit ty hry trochu zvizualizovat.

Mám rád bojovky. Už jsem tady psal o Soul Calibur 4, Bushido Blade, ale zdaleka nejraději mám Tekkena (3 resp. 5), nebráním se ale ani dalším možnostem. Nepovažuji se ale za nějakého experta, který by počítal rychlost útoků na framy - ale na druhou stranu když proti mně hraje laik, asi bude překvapený, že toho umím dost - mám slušnou schopnost memorizace, to zase ano.

IK+ na Amize patří k nejlepší zábavě pro dva hráče vůbec - i kvůli "třetímu".

Úroveň animací v Karatece byla překonána až Prince of Persia.

Je můůůůůůůůůůůůůůj! (citace z CBM Body Blows).

Klasika.

K-L-A-S-I-K-A!

Začínal jsem na International Karate (Atari 800) - byla to první hra, kterou si pamatuji, že jsem v životě hrál. Pak už to šlo ráz na ráz. Karateka, Way of the Exploding Fist, Yie Ar Kung Fu, Target Renegade (a tím pádem všechny klasické chodičky-mlátičky), Primal Rage, One Must Fall 2097 (kam se hrabe nehratelný Rise of Robots), postupem času se stal mou hvězdou Mortal Kombat (jedničku a dvojku znám nazpaměť prakticky, ale třeba čtyřka se mi nelíbí) a následně se začaly objevovat první 3D (nebo pseudo 3D) bojovky jako Virtua Fighter (kterého momentálně vařím na mobilním telefonu) (miluju VF2!), Dead or Alive (ach), Battle Arena Toshinden (bah), PC pokusy jako Time Warriors (bahah) - no zkrátka jsem k těhle hrám tak nějak přičuchnul. A mimochodem - mám ve zvyku prakticky vždy hrát za postavy ženského pohlaví, což se později propsalo i do dalších her (typicky RPG). Ale na Amize vařím International Karate +, tam není co řešit, hratelnost je nekonečná.

O vlivu Street Fightera i mimo popkulturu nelze pochybovat.

Ve výčtu ale chybí pár her, které by bylo škoda zahodit. Může za to paradoxně jednotlačítkový joystick k Amize. Na něm sice jde perfektně hrát Body Blows (což neznamená, že víte, co děláte - ale bavíte se - hlavně u CBM modu), ale už na něm nejde hrát Super Street Fighter 2 (nehledě na to, že má asi 7 disket, čili bez disku si neškrtnete). Díky tomu jsem se ochudil o několik sérií klasických 2D her (zrovna Street Fighter je jedna z těch sérií, která se může pochlubit více než 30ti hrami a příšerným filmem), které jsem sice miloval na automatech, ale doma hrát nešly. Tak třeba mám vzpomínku - v Laser Game na Národní byl jednu dobu automat, klasická 2D kreslená bojovka. Hra měla několik zajímavostí - jednak bylo možné s panákem skočit nahoru a chytit se stropu (typicky tam byly nějaké trubky nebo lana nebo tak něco) a normálně bojovat dál - směrovat to dolů na protivníka - stejně tak bylo možné, že oba soupeři byli chyceni rukama za strop a mydlili se nohama. Druhá zajímavost - automat po odpojení z elektriky a opětovném zapnutí nabídnul admin režim - s nekonečno coins. Taky nás za to párkrát vyhodili ;). Ale co je podstatné - nepamatuji si název, ale ve hře byli mimo jiné mám pocit klauni. (Kdyby někdo věděl, tak to uvítám).

Fatality v OMF2097. Ta hra měla jen málo chyb, ale geniální kariéra všechno převážila.

Když dělají dva totéž, není to vždy totéž. Prakticky nehratelná Vzpoura Robotů.

Prakticky první 3D grafika - Virtua Fighter Remixes - s texturami.

Do automatu s touto hrou jsem naházel tisíce.

A jde to dál. Co třeba Guilty Gear X? King of Fighters? Vyšší díly Street Fightera - jako Alpha, 3rd Strike? Tyto hry, zejména z japonska, patří mezi špičky v oboru a můžete je jedině milovat. Mají ale vždy společné prvky - je strašně těžké se je naučit hrát. Totiž každá postava má hromadu tahů. Mnohé z nich jsou pro všechny postavy identické - hlavně, co se týče blokování. V mnoha těchto hrách se dá blokovat i během výskoku případně místo obyčejného krytí lze dělat "parry", čili odrážení útoků. Jenže pak nastávají komplikovanější situace, kdy má každá postavička krom vlastního zdravíčka také jakýsi ukazatel "napětí" (obvykle v dolní části obrazovky), po jehož nabití lze dělat super útoky. A tam už je problém. Obvykle to znamená přesně načasovat zakvedlání joyem a nějaké tlačítka do toho, ale odměnou je nějaké 40.000+ hit kombo (jak s oblibou říkávám). To se ovšem dá stále blokovat, přejít do protiútoku a tak dále. Přidejte k tomu možnost / nutnost přepínat během boje mezi několika postavami a máte to. A to buďme rádi, že už nejsou k dispozici tahy ála "Street Fighter 2 Special Championship Edition" (1992) - to je teprve masakr - však se podívejte na promo video včetně tipů a triků:



GGPO

Co to je? Možná někteří znáte EMUX. GGPO jde ale dál. GGPO jsou dvě věci. Za prvé - PC Windows emulátor na automaty - specializující se na malé množství těch nejprovařenějších bojových her. Za druhé - online síť, která umožňuje hráčům z celého světa změřit svoje síly ve všech podporovaných hrách právě skrz online propojení emulátorů. Zdarma samozřejmě. Zní to, jako splněný sen.

Pravda je taková, že podporovaných her je relativně málo a některé "moc nejedou" - například zrovna slavný Street Fighter 3 3rd Strike (považovaný všeobecně za nejlepší bojovku všech dob) se všelijak škube a trhá... (při offline single hře jede ale skvěle a je to lahůdka!). Ale třeba Street Fighter Alpha 2 (a i trojka) jede prakticky bezchybně a skoro i bez lagu - čili není co řešit. Ovládání je na klávesnici poměrně v pohodě, podobně, jako na automatech používáte více prstů jedné ruky, než třeba jen jeden palec na gamepadu. Ačkoliv nejsem žádný extra fanatik na bojovky, jsem přesvědčený, že využiju kopii herní páky do USB, to se prostě nemůže ztratit.

Tohle je to, co mi chybí ke štěstí. Ale asi s tím budu muset počkat do nového bytu ;) (X-Arcade Dual).

Zatím jsem na GGPO (nick "davesade" samozřejmě) zkoušel jen pár her a několik zápasů, ale líbí se mi to. Je to zdařilý způsob, jak si navodit atmosféru herních doupat - jen to zabudovat do kastle a stoupnout si k tomu s cigárem a pifkem. Hlavně jde o automatové verze - třeba taková Alpha je i na SNESu, takže ji mohu hrát v emulátoru, ale není to ono. Chybí tomu ten feel té detailní grafiky a originální časování. Jedině tak můžeme doma zažít to, co při legendárním comebacku na EVO 2004 právě v 3rd Strike (to video si povinně pusťte, i laik to ocení, ale nedaří se mi najít záznam celého souboje):



Samozřejmě - pro legální provoz potřebujete být vlastníkem dané ROMky, což dneska není úplně jednoduché. Takže chtě nechtě budeme si muset vystačit s warezem. Hledání není těžké, stačí se orientovat podle názvu souborů a strýček Google vyplivne dost odkazů. Na svou obranu musím snad akorát říci, že třeba konkrétně 3rd Strike si budu brzy kupovat pro Dreamcast a tím se té legalitě trochu snad přiblížím. A to docela rád.

SFIII3rd je impresivní nejenom z hlediska bohatého výběru postav...

...ale také bohatou grafikou...

...a neuvěřitelnou vyvážeností.

Bojovky ale nejsou jen Street Fighteři - i když zrovna Super Street Fighter 2 Turbo patří k nejhranějším. Samotné GGPO podporuje i hry jako Samurai Shodown 2, Garou Mark of Wolves, X-Men vs Steet Fighter, Marvel vs Capcom, Vampire Savior a D&D Shadow over Mystara (což není úplně klasická bojovka, jako spíš beat'm'up, ale s podporou až čtyř hráčů v kooperaci, podobně, jako Golden Axe, což bych si rád vyzkoušel). Co třeba GGPO nepodporuje (doufejme zatím) jsou hry jako Guilty Gear X - šíleně přeboostované bojovky, kde efekty zabírají většinu obrazovky a lze je připodobnit nejlépe k abstraktně ulítlým obrazům Salvadora Dalí. No kde jinde potkáte dívku ohánějící se kotvou Titanicu, schopnou přivolat tsunami? Zkoušel jsem pár dílů na GBA, DS a Wii, ale to prostě "nejde stíhat". Nebo Capcom vs SNK - další crossover lahůdka, kde je snad nejvíce postav ze všech bojovek vůbec.



Doufám, že jsem někoho maličko nalákal a otestuje GGPO nebo nějaké jiné bojovky či emulátory, abychom si mohli dát online přes držku ;). Ale pokud ne, tak alespoň trochu pohledu do budoucna - o Street Fighter 4 asi víme všichni. Ale ještě více jsem zvědavý na Tatsunoko vs Capcom (doporučuji shlédnout ingame video - krásná šílenost) pro Wii. A také sledujte Shoryuken - vyplatí se to, pokud máte zájem o současné bojovky. A pokud byste mi rádi něco doporučili, sem s tím!

Guilty Gear X jsou vzorem ulítlých japonských mlátiček.

Tekken 3 je pro mne vzor moderních bojovek.

Tekken 5 přinesl perfektní grafiku. Kupodivu šestka zdá se neslibuje nic navrch - ale do doby vydání je dost času.

P.S.: Pamatuje si někdo na prvního Street Fightera? A Street Fighter 2010? Skoro nikdo to nezná...