14. 10. 2008

Linger in Shadows

Linger in Shadows nejsou hrou. Linger in Shadows jsou demíčkem. A já dema tuze rád. Takže i když to stálo praštěných 80 Kč (na US Storu o něco levněji), byl jsem zvědavý. Dema většinou prezentují možnosti platformy na plné koule a to nejčastěji z hlediska technologického a také uměleckého. Když se sejde dobrá grupa, produkuje skutečně úžasné věci. Však mám také na Amize pěknou sbírku skutečně dechvyrážejících dem, které vyrážejí dechy nejedné návštěvě. A tak to má být.


Jenže Playstation 3 je na tom výkonnostně někde jinde a může tak předvést ještě větší kouzla, když to dostanou správní lidé do chapadel. Polská grupa jménem Plastic je mi neznámá, ale podle obrázků, které demo prezentovaly, to nevypadalo skutečně špatně. Nějakých 100 MB dat se rychle stáhlo a po delším loadingu jsem se již mohl kochat.


Linger in Shadows není úplně obyčejné demo (i když v menu je i položka "Watch", kdy jde o demo v pravém smyslu slova), ale ku svému provozu potřebuje trochu té interakce. Můžeme natáčet kameru, típat screenshoty, rotovat objekty na scéně, ale rozhodně nejde o nějakou hru! Celé demo je rozděleno na několik částí, kde musíme odhalit, jaké tlačítko stisknout nebo jakou akci provést, abychom viděli další část. Na samotný průběh dema to ale nemá žádný vliv.


Resumé? Demo se mi líbilo, ale zároveň mi nepřišlo nijak úžasné a to ani po technologické stránce. Linger in Shadows mi přijde jako nějaké demo od Black Lotus na Amize v HD rozlišení. Pěkná stylizace a design je podporováno slušnou hudbou, kterou si umím představit lepší. Nejvíce mi vadí nesmyslný scénář, který je splácaný z více prvků - hlavně, aby ukázali co nejvíc. Takže těch výsledných sedm minut je dost rozpačitých, co se obsahu týče. Jednotlivé prvky jsou ale udělané dobře, takový ten umělecký dojem je zde jistě obsažen. Možná, kdyby se vykašlali na scénář, zachovali abstraktní objekty a trochu prostřídali barevné nádechy, bylo by to ještě lepší.


Ona ta inspirace u Black Lotus mi přijde velice nápadná. Například Ocean Machine mi přijde takřka citovaný, stejně jako prvky ve Starstruck - včetně barevné stylizace. Schválně si pusťte tyto dvě dema z Youtube. Nejprve Starstruck:



A následně Ocean Machine:



Nyní to celé porovnejte s kompletním Linger in Shadows:



Pocit déja vu je jenom jeden "problém". To by zas tak nevadilo. Ale ta úroveň mi přijde srovnatelná nebo nižší, jako dema běžící na Amize s procesorem 060 na 66 MHz. Umění není otázkou výkonu a tohle je toho jenom důkazem.

Hlavní problém ale podle mne je hlavně v tom, že za to SONY chce peníze. Nijak závratnou částku, ale chce je. Chce si nechat platit za digitální umělecké dílo, jehož podstatou je šíření v undergroundu scény - konec konců to mají sami napsané v krátkém infu v menu dema. To mi přijde směšné. Ale jinak bych demo hodnotil pozitivně, ta interakce je zajímavý, ale nijak převratný prvek, dávám 7/10. Pro srovnání - obě dema od Black Lotus by ode mne dostaly 9/10. Ovšem v hodnocení neřeším to, že pro Amigu to lidé dělají s láskou a zdarma a pro Playstation 3 za prachy - což není nutně chyba samotných autorů.

Avšak je-li toto signál do budoucna, mohu jedině zvolat: "Dál, jen dál!".