3. 11. 2008

Mirror's Edge - demo

Podle očekávání - parádní grafika a atmosféra, primitivní ovládací schéma a tunelovitá linearita. Pokud se dá Assasin's Creed vytknout, že stačí držet tři tlačítka najednou a milý zabiják uteče libovolným směrem, Mirror's Edge je to samé, ale jen se dvěma tlačítky a bez onoho "libovolného směru". Jakýkoliv jiný směr, než ten vyznačený červený barvou vede buď k smrti nebo do slepé uličky.

Abych byl férový, je tady jedna věc, která horší dojem - a to samotná volba demolevelu. Jde o ten samý level, který jsme již viděli po kouskách v několika trailerech. Známost tohoto prostředí nepřidává na atraktivitě prvního dojmu a samotným levelem jsem prošel skoro poslepu. Pěkně udělaný je tutorial, takže si vyzkoušíme odzbrojování a střelbu, rovněž je naznačeno, že pohyby se budou dát hezky kombinovat - odrazy od stěn a podobně. Ovšem samotný gamedesign má mouchy. Díky realizaci pohybu jedním tlačítkem skoku a druhým tlačítkem ke skrčení hráč vlastně nepozná rozdíl mezi skokem na tři metry nebo deseti metrovým megajumpem. Rovněž atraktivní skákání mezi rameny jeřábu je zde implementováno, jako neinteraktivní video (ale v jiné fázi hry se toho asi dočkáme - jenom se o tom zmiňuji kvůli tomu, že je to velké lákadlo na nebezpečný, adrenalinový a atraktivní skok a byl jsem zklamán). Zachytávání se za římsy je automatické, chůze po úzounkém ochozu se neliší od chůze normální a tak dále. Simplifikované, až na dřeň. Prince of Persia toho umí víc.

Hlavní devizou je ale opravdu úžasná grafika se správnou mírou stylizace. Vysoce kontrastní barevná paleta dává hře opravdu unikátní vzhled a díky tomu, že jsou levely relativně velké (soudě dle tohoto dema), dostává hraní specifický náboj, kdy to člověka prostě chytne, to se nedá popřít. Potěší možnost probíhat levely na čas, což je patrně jediná motivace k reaplayability u takto přísně lineární hry. Druhou předností je kamera. Volba first person pohledu je osvěžující a díky automatickému natáčení v určitých situacích a omezenosti rozhlížení na realistickou úroveň - atmosféře to jedině přidává a to je dobře.

Uvidíme. Nechci házet flintu do žita, pokud tam už ovšem náhodou není. Mirror's Edge na mne působí, jako velice primitivní hra pro mladé, nezkušené hráče, která jim dává pocit, že mají vládu nad celým světem. Bude se o tom dobře vyprávět mezi klukama ve třídě. Ale nejsem se hrou spokojený, už teď vidím promarněný potenciál. Jedinou možností je opravdu kvalitní level design, který by vyvážil všechny nedostatky. Ale mezi námi - moc tomu nevěřím. Také je s podivem, že nejsou k dispozici žádná nová videa, ukázky z pokročilých fází hry. Ale uvidíme, hru si jistě půjčím, to musím říct na rovinu.