19. 11. 2008

Tomb Raider Underworld

Já a Tomb Raider? To jsem klesnul tak hluboko? Přiznám se, že nejlepší léta má se mnou Lara dávno za sebou (vyjma jedné materializované archeoložky, že ;). První díl byl super, další slabší, čtyřka mne ještě bavila, ale pak mne to fakt nezajímalo, propadáky jako Legend a Anniversary - na to nemám žaludek. Tak proč se zabývám novou Larou?

Důvody jsou v zásadě dva. Jednak má jít o první Laru na nextgen systémy a videa vypadaly opravdu hezky - co do technologické stránky, tak mne zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Druhý důvod je ale zajímavější - stáhnul jsem nějaké developer video, kde producenti a programátoři kydali nesmysly, které mají asi někoho nalákat. Pokusím se kousek ocitovat z hlavy:

V Tomb Raider Underworld jsme se rozhodli podívat se na Laru úplně jiným pohledem. Víme, že jde o velice silnou, nebojácnou, nezávislou a dobrodružnou ženu, takže jsme si položili základní otázku: "Co by udělala Lara?". Nesnažíme se tedy vnutit Laře nějakou roli, protože její osobnost je již dostatečně jasně definovaná, necháváme Laru zkrátka plout příběhem přesně tak, jak by to udělala sama.

Během tvorby Tomb Raider Underworld jsme použili nejdokonalejší motion capturing. Celkem máme k dispozici přes sto animací pro každou ze dvou základních postojů v deseti polohách, to je celkem přes dva tisíce animací. Lara toho umí mnohem více, má nové pohyby, jako je třeba střelba z visu ze jednu ruku. Budete ohromeni tím, co všechno umí.

Koncept "Co by udělala Lara" měl zásadní vliv i na její možnosti střelby, rozhodli jsme se jí dát možnost střílet na dva cíle najednou, protože to by udělala Lara. Díky tomu, že navštěvuje nejnebezpečnější místa na Zemi, máme na to právo. Když probíhá křovím, odhrnuje větve, je součástí prostředí, to ji dělá naprosto živou.

(Až teprve po dopsání citací mne napadlo se podívat na Youtube - a ano, je to tam, docela jsem se trefil ;).

Tohle video mi přijde tak úžasně stupidní, že jsem se na hru musel podívat. Prostě jsem musel vidět rozdíl mezi Larou dříve a Larou nyní, která je údajně úplně jiná. Takže jsem to stáhnul pro PC (smažu do 24 hodin, nebojte!) a nainstaloval.

Resumé?

Na začátku hry se objevíme v moři, kudy proplaveme do podmořské jeskyně. Autoři hry zřejmě chyběli ve škole, když se učilo o hladině kapaliny ve spojených nádobách, ale to jim odpustím. Takže tedy - ve třicetimetrové hloubce (větší část těla bez neoprenu) najdeme jeskyni, ve které se nachází obří místnost osvětlená loučemi (?) a ve které sídlí obrovská chobotnice - podle Lary navíc slepá. Takže tady máme unikátní nález, za který by mořští biologové trhali ruce. To však Laru ani náhodou nedojme a velice komplikovaným způsobem shodí na chobotnici (která je upozorňuji naprosto mírumilovná a nijak na Laru neútočí!) (dokonce ani nereaguje na střelbu!) obrovský lustr s bodáky (?), který je náhodou nad její hlavou. Hmm.

Takže tohleto by udělala Lara?

Už jsem opravdu unavený konceptem skákající kozaté archeoložky, která sestřelí všechno, na co přijde. Už mi nepřijde tento koncept zábavný, ani z béčkového hlediska. Tento koncept je naprosto přežitý. První Tomb Raider těžil z unikátnosti a zaslouží si svoje místo na slunci, bez diskuze. Ale tento Underworld je snad desátou inkarnací jenom na PC (nepočítám nepovedené spinoffy na handhaldech jako GBA a DS). Od té doby se autoři hry nedokázali odpoutat od pubertálního snu všech nevycákaných nerdů a tvoří loutku čím dál více bez lidských proporcí. A teď opravdu nemám na mysli její kozy, ty jsou naprosto v pořádku (byť naddimenzované), ale proč zkrátka lidské proporce - hlava - tělo - nohy - jsou tak absurdně přitažené za vlasy? Vždyť ani "živá Lara" - modelka, která ji představuje na veletrzích - jí není ani krapet podobná (byť je sama o sobě opravdu pohledná dle současných měřítek (a taky je dle současných měřítek řádně tupá jako štoudev - ideální žena zkrátka)). Copak na tyhle pubescentní náznaky někdo opravdu ještě dá? Copak musí herní magazíny přetiskovat fotografie zmíněné modelky, jak roztahuje nohy v ultrakrátkých šortkách? A doplňovat popisky "I'll be yours, if you buy me"? Je to stále IN?

Asi ano.

Každopádně hodnotit nějak první dojmy na Tomb Raider Underworld nemá moc smysl. Nevzrušuje mne ani Lara, ani myšlenka na hraní s ní ani myšlenka na hraní počítačové hry s Larou v hlavní roli. Už jsem na to moc starý. A navíc krom grafiky nepozoruji mezi novou a jakoukoliv starší Larou pražádný rozdíl. Ale je fakt, že ta grafika je opravdu pěkná. Díky vtipně použitým filtrům a texturám skoro nemám pocit, že se dívám na 3D grafiku. Ne snad, že by šlo o realistický dojem, ale nevypadá to moc počítačově. Přechody mezi objekty jsou nebývale plynulé, nenašel jsem nic moc extra bugy ani rušivé elementy - vypadá to zkrátka dobře, takže asi ano - je to asi nextgen. Ale po obsahové stránce nic, co bychom již stokrát neviděli (ať už s Larou nebo bez). Fandy si to najde, hodnocení budou nadprůměrná, ale upřímně - nebrat ani omylem. Hlavně po tom developer's videu.

What could Lara do? Lara could not make any more games.

P.S.: Proč se Tomb Raider snaží o příběh? Lara už jednou zemřela, ztratila otce i matku, aby je našla - proč to všechno? Aby se hráči cítili lépe? Anonymní pobíhání po jeskyních mi zcela vyhovovalo, měl jsem v prackách prostě akční hrdinku. Ne ubrečenou "I wanna find my mom" třicítku s periodou, jako v posledních dílech.