3. 12. 2008

Proč nemám moc rád Half Life 2

Half Life 1 považuji za jeden z nepřekonatelných mílníků žánru first person stříleček, takže očekávání od druhého dílu byla vysoká. Přesto jsem přešel z prvotního nadšení do poměrně slušné skepse a nakonec se nemůžu ubránit konstatování - ta hra je průměrná. Ale není průměrná, jako celek, ale spíše je složená z několika vysoce pozitivních a z několika vysoce negativních prvků. Takže hru si rád občas zahraju, jen přeskočím špatné pasáže. Pak jsem spokojený. Jaké věci mi tedy vadí a jaké vyhovují?

NEGATIVA

1) Příběh

Half Life 1 předhodil hráčům poměrně uvěřitelnou alternativní verzi našeho vesmíru, který s přihmouřením očí vyvolával v našich srdcích úzkost. Nepovedený experiment, invaze jednotek z Xenu - není to komplikované, ale uvěřitelné. Half Life 2 mi předkládá vizi světa, který je pod nadvládou jakési rasy Combine, která si podrobila i Xen. Moji oblíbení, blesky močící příšery jsou náhle na mé straně a už nemasakruju lidské vojáky, ale jakési vetřelce v brnění. Sem tam je to proloženo nějakými brouky... Cože? Četl jsem několik pojednání o tom, co se vlastně ve světě děje, kdo jsou Combine a proč to dělají a kdo je za tím vším, ale nemohu si pomoci - já nechci číst nepodložené informace fanoušků a násilně si je pašovat do hry. Já, jako hráč, jsem z příběhu Half Life 2 docela rozladěný. Styčných bodů je minimálně, pojmenované postavy anonymních vědců a jednoho člena ochranky vůbec nesedí do původní atmosféry prvního dílu a vlhký sen všech honibrků Alyx je opravdu kamarádka do zlatého deště. Vlastně vyjma páčidla a samotného hlavního hrdiny mám pocit, že jde o dvě úplně rozdílné hry. Mohly by být. Když už chtěli Valve zamachrovat s komplikovanějším dějem, proč nevysvětlili, jak se náš němý PhD. vůbec dostal přes vysokou školu a jak je možné, že je takovej machr s bouchačkami? A ještě upozorním, že mne neuspokojí jako vysvětlení "protože muž v modrém bla bla bla alternativní bla bla realita". Mne zajímá, proč se vůbec Valve k takovému kroku odhodlali, co bylo špatné na světě z prvního dílu? A ten "konec"? A "návaznost" epizod? Takhle teda ne.

2) Muž v modrém obleku s kufříkem

Jeden ze zajímavých a pečlivě dávkovaných elementů Half Life, který vzbuzoval pocity mezi úctou, agresí a tajemností, je v Half Life 2 přetransformován na hastroše, který by se dal nejlépe přirovnat k mrkvi na klacku přivázanou před nozdry osla - našeho Gordona. Je velice obtížné najít nějakou pasáž, kdy jej nevidíme, jak se nám z různých vzdáleností ukazuje ze všech možných úhlů. Navíc - v prvním Half Life nás provázel o krok napřed a mnohdy nějakou tu past přichystal (zejména v datadisku Opposing Force), tady mi jeho přítomnost uniká obecně. Muž v modrém nemá v této hře smysl. A když už tam musí být, má být dávkovaný pokud možno ještě méně, než v jedničce.

3) Vozidla

Za svůj život jsem neviděl nudnější a prázdnější pasáže v first person střílečce, než zdlouhavá a neuvěřitelně nudná cesta v bugině a ve vznášedle. Ve hře Half Life 2. Krom toho, že Gordon řídí (a střílí) pomocí síly vůle, což bych ještě odpustil, jsou tyhle pasáže zcela zbytečné. Prázdné silnice rozdělené tunely, vodní plochy nesmyslně rozdělné něčím, čemu si Valve dovolí říkat "puzzle" a dlouhé, dlouhatááánské cestování, kdy hrozí usnutí. Ve střílečkách vozidla mají účel. Nasednout, rozjebat výraznou přesilu nepřátel a zpátky na nohy. Jezdící pasáže v Half Life 2 bych zkrátil na pětinu a byl bych šťastný.

4) Gravitační puzzly

Chápu, že se Valve snažili demonstrovat možnosti enginu pomocí fyzikálních triků, jako jsou dvě cihly na straně prkna, které vyváží našeho chudokrevného vědce, aby mohl přeskočit jámu. Něco podobného se ve hře opakuje ještě dvakrát, kdy musíme dát sudy se vzduchem pod vodou tak, aby vytvořily skokánek a dále natlačit do koše s kyvadlem ledničku, aby se nám otevřela jakási vrátka. Design těchto "hádanek" je naprosto zcestný a nelogický a hlavně - to je demonstrace slavného Havoku? Ano, Gravitygun funguje dobře, ale to ostatní? Když už nějaké puzzly, tak proč né komplikovanější? Tohle je urážka šimpanzí inteligence. A navíc je toho tak málo, že to nestojí za řeč. Více a lépe - nebo raději vůbec prosím.

5) Brouci

Proč? Proč tyhle brouky nasere, když šlápnu na zem, ale proč je nesere, když na zem házím prkna a vlnité plechy, po kterých přebíhám? Proč jsou tyhle pasáže tak zdlouhavé a nudné? A hlavně - proč mi nikdo neřekl, že si můžu GGunem otočit to auto, co bylo na střeše a že jsem celou tu pasáž mohl projet? No dobře, tohle je můj zkrat při prvním hraní ;).

6) SWIV

Jestli něco drtí atmosféru jakékoliv hry, tak je to začlenění prvku, který řve "JÁ SEM NEPATŘÍM!". Příběh od akční hry - no dobře, něco tam je, divné, ale je. Jedna z deviz příběhu je jakási uvěřitelnost, přijatelnost, takže i když je nám nastíněno něco, co je hodně scifi alternativní, ale přesto jsou dané mantinely "tohle ano a tohle ne". Jak je tedy možné, že nás honí vrtulník, který po nás hází nekonečné zástupy min jako na běžícím páse, přičemž jeho chroptění připomíná chrlení střel ála slavná střílečka SWIV? Tohle je přece blbost! Několik lidí mi vysvětlovalo, že ve vrtulníku je portálová brána, ze které se generují miny. Ech, sice se musím chechtat při představě, že na druhé straně portálu jsou maníci s hráběmi, kteří hrnou miny do portálu, ale jednoduchá logika - proč miny? Libovolná squadra vojáků s palnými zbraněmi mi dělá víc problémů, než vrtulník, který po mně hází výbušné miny se zpožděným časovačem. Ba co víc - vrtulník, který střílí normálním kulometem mi dělá víc problémů. A navíc - tou dobou jsem asi tak v polovině hry, kdy jsem zmasakroval stovky vojáků - a oni po mně pošlou jeden blbej vrtulník? Jeden? To jsem tak malá hrozba? No možná má rasa Combine problém s kombinatorikou. Pokud jeden vědec vyčistí tisíc vojáků, je čas na přihřátej vrtulník seroucí miny. To the shitmobile!

Nepochopte mě zle. Nemám lautr nic proti nerealistickým prvkům ve hře. Realismus a uvěřitelnost jsou dvě různé věci. Kdyby po mně ten vrtulník házel růžové vibrátory, tvářil bych se asi tak stejně. Ale tohle prostě nemá logiku, i kdyby to bylo fyzikálně podpořené. Ale jak říkám, i když existuje vysvětlení, pořád to do hry nepatří. Už jenom proto, že se to nikdy nijak v ani v prvním dílu, ani v následujících epizodách neobjevilo. Moc dobře vědí, že to posrali. Ano, v jedné z epizod je podobný vrtulník. Nejen, že po nás střílí, ale navíc sem tam hodí minu (kterou musíme vrátit zpět Gravity Gunem). A ano, v "předsmrtné agonii" vyhodí vrtulník přebytečné miny, takže jich spadne sprška. Oukej, není to realistické, ale sežeru to. Ale nikde se vrtulník z Half Life 2 nikdy neobjevil a nikdy neobjeví. A neměl se objevit už dávno.

POZITIVA

1) Gravity Gun

Tak tohle se povedlo. Sice mám ještě trochu jinou představu, co by se dalo s GGunem dělat, ale jo, tohle mne dostalo. Je teda trochu škoda, že nejde celou hru projít jenom s ním, taková možnost zachytávat veškeré olovo by byla super (něco jako ultimátní lightsabre v Jedi Knight), ale přesto - s touhle legrací si člověk užije fůru legrace. Gravitační puzzly tuhle skvělou záležitost dost degradují, ale přístup k boji "od střelby olova k vrhání cirkulárky" - je výjimečný a originální. Aneb - bez GGunu by Half Life 2 nebyl Half Life 2. (Pokud to je Half Life 2 ;).

2) Engine a mody

Kde se Valve vytáhli nejvíce je podle mne Source engine. Je rychlý, efektní a vypadá skvěle a to je v roce 2008 co říct. Jeho modifikovatelnost je úžasná a jeho základní princip bych se nebál přirovnat nadčasovosti prvního Quake enginu ve své době. A her nám také Source dal dost - Bloodlines, Dark Messiah, Portal... no, z hlavy vlastně nevím, kolik těch her bylo. Moc vlastně ne a nevím proč. Za to mody - těch vzniklo hodně. Remaky starších her (multiplayerové běsnění z Golden Eye 007 z N64), modifikace původní hry a nové levely - ano, za tohle musím Valve opravdu zatleskat. I ten proklínanej Steam je nakonec důležitej z hlediska digitální distribuce her a bylo to Valve, které to rozjelo. Díky.

3) Atmosféra

Hry hraju z 99% kvůli atmosféře. A Half Life 2 jí nabízí plné náruče. Jasně, vozidla jsou trapná, vrtulník je trapný, brouci tam nesedí, příběh je divný... ale nakonec - hej, ta hra umí ponořit, mám motivaci ji hrát. Tohle je patrně jediný důvod, proč mám vlastně Half Life 2 v kolonce "nezatratit". Gravity gun, Ravenholm, hlášky, dobře udělaný tunel, po většinu času slušný leveldeseign... Nakonec jsem nebyl rozladěný ze hry, ale z některých prvků, i když poměrně vážně. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že "ukacenost" hry a násilně vpašovaný příběh hru oddálil od původní atmosféry prvního dílu. Přesto je to pořád porce, kterou neradno přehlížet.

Takže toliko já a průměrný Half Life 2. Nic extra nového pod sluncem, ale po většinu času zábava, proložená frustrujícím ježděním a několika debilními prvky.