3. 12. 2008

V čem by měl být Fallout 4 lepší

Bethesda sice trochu mlží, ale po komerčním úspěchu hry Fallout 3 není potřeba být génius, abychom viděli, kam to vede. Fallout 4 je jasná věc. Patřím mezi fanoušky třetího dílu, ale přesto rozhodně nejsem nekritický, dokonce bych řekl, že prostoru pro zlepšení je opravdu hodně. Některé kroky jsou nepochopitelné nejenom z hlediska Fallouta 3, jako nové hry, ale i z hlediska jeho přímých předchůdců, což je už docela tristní. Takže jsem se rozhodl sesumírovat určité prvky, které si zaslouží pozornost, abych byl ze hry ještě více vyjetý, než jsem teď z trojky ;).

Drahá Bethesdo,...

1) Brian Fargo

Nevím, co vám kdo udělal, že jste nenajmuli šéfa Fallouta 1. Najmětě prostě pár lidí z původního týmu a uvidíte, že vám to prospěje. Ano, máte zkušenosti s open world RPG, Oblivion byl bezva, ale občas je prostě moc vidět, že tam třeba právě Brian chybí. Takže najmout, ano?

2) Nový grafický engine

Chápu, že Oblivion má dostatečný engine na většinu realizace, ale neusínat na vavřínech. Loadingy mezi lokacemi jsou většinou otravné, hlavně na pomalu loadujících konzolích, co je ale důležitější, že narušují atmosféru. Utíkám před smečkou rozlícených mutantů, otevřu dveře a klid? Spawnující se mutanti? Ne, děkuji.

3) Překopat SPECIAL

Level cap byl zbytečně přísný, levelu 20 dosáhne hráč i s minimálním plněním subquestů. Nastavte level cap tak, aby jej bylo možné dosáhnout jen v případě splnění všech úkolů ve hře. Souboje s příšeramy v pustině by neměly dávat tolik XP, hlavní přínos bude za bitky v rámci questu a za quest samotný. Stejně tak bych rád viděl otevřenější vršek skillů, takhle nemám z hledání knížek radost, když mi tam svítí "100+". Buď méně knížek nebo prostě bodíků při přechodu na vyšší úroveň. Mít namaxovanou půlku skillů je trochu pitomé a kazí to hru. To si může dovolit jenom někdo, kdo má hru zmáknutou nazpaměť.

4) Překopat dialogy

Když pominu vyslovené bugy v dialozích, velice mi chybí důrazný vliv inteligence, charisma a pověsti postavy. Každý, naprosto každý dialog by měl být přizpůsobený inteligenci ( třeba při rozmezí 1-3 4-6 7-9 a 10), charisma a případně levelu, pověsti a splněnými hlavními questy, stejně tak jako každé NPC by mělo být citlivé na výšku nějakého konkrétního skillu. Ano, je to hodně povídání a psaní navrch. Ale my vám koupili přes 4 miliony Falloutu 3, tak ty prachy trochu roztočte. Jo a s novejma hlasama! A taky byste mohli zpracovat po grafické stránce dialogy více, jako Mass Effect, přepínat kamery a nechat i mluvit hlavního hrdinu (netvařte se, že na to nemáte prachy, generátor hlasů je za babku).

5) Větší svět

Takže jste si vyzkoušeli, jaké to je udělat kus postapokalyptické USA v 3D a nyní znova a větší. Dokázali jste vystihnout atmosféru a celkem dobře navrhnout metro. Tak to trochu rozviňte - více velkých měst, byť zbořených, máte na to! Nabízím opět svoje barevné papírky, ano, ty samé, co jsem vám již jednou dal za Oblivion a za Fallout 3. Ty samé papírky, za které si koupíte svoje Ferrari, crack, diamanty a laciné štětky. Tak do toho!

6) Více questů

Líbí se mi, že jste Fallout 3 pojmuli jako "méně propracovanějších questů". Ale ve větším světě bych jich rád viděl alespoň dvakrát tolik. A i ty malé questy, aby se zapisovaly, jo?

7) Pipboy

Je mi celkem jedno, jestli bude Pipboy lépe ovladatelný na myši nebo gamepadu ale... sakra - texty u věcí chybí, vtipné popisy chci, jo? Obecně detailní popisy aktuálního stavu questů, možnost procházet si deník do minulosti až na start hry. Takhle je to občas docela muka, vědí?

8) Více zbraní

Mnohem více zbraní. Možnost je modifikovat, možnost dělat více nových nebo ze dvou různých udělat třetí a tak dále. Jakési "recepty" na zbraně, možnost existující zbraň rozebrat na prvočinitele, vyměnit jen některé z nich a zase to složit. Tohle není těžké a atmosféra Šíleného Maxe, jak si za bukem sestrojuje revolver ze součástek z brokovnice - proč by to jako nešlo? V čem je problém? A možnosti si vyrábět munici? Účinnější (nožem nařezávat olovo na homebrew dum-dum) nebo prostě jen vysušovat zvlhlý střelný prach?

9) Lepší příběh

Dílčí storky v subquestech byly prima. Ale stejné hloubky jsme se dočkali i u hlavního questu, kde byl konec příběhu docela zklamání. Já jako hráč jsem se necítil uspokojený prostě. Hrou jako takovou ano, ale ne tím příběhem. Chyběly zvraty nebo tak něco. Prostě jsem na ten konec příběhu došel a ... a nic. Nesouhlasím s tím, že by Falloutu 3 chyběla možnost pokračovat ve hře po ukončení hlavního děje. Rozumím tomu, že ukončení příběhu by mělo globální vliv na celý svět, takže by nebylo v silách to celé předělat. Ale já jsem z toho příběhu takový pocit neměl, prostě pár screenshotů ve vintage filtru a konec. Co to mělo být? Stačí mi jeden konec, ale pořádný. Než tyhle vaše čtyři jinak nadabované zbytky.

10) Vylepšit souboje

Musím smeknout, že je VATS velice povedený a hlavně zábavný systém. Ale přesto má mouchy. Zbraně se poškozují příliš rychle a také jsem si všimnul, že některé zbraně mají jinou účinnost ve VATS a v reálném čase. Rovněž během hry prakticky nemá smysl mířit někam jinam, než na hlavu. Proč bych nemohl mutantovi ustřelit dlaň a on by se mohl vzdát - přičemž bych ho mohl pořád zabít (karma!)? Proč mu nemůžu vystřelit zbraň z ruky tak, aby po ní zase nešel? Prostě - proč nemá smysl ustřelovat něco jiného, než hlavu? Kam se podělo ustřelování genitálií? A taky se mi zdá, že i bez Bloody Mess perku podezřele často ulétávají mozky, krapet realističtější by se to hodilo (ne snad, že by se mi ustřelování hlav omrzelo ;).

11) Fallout má být pro dospělé... a zas tak moc není

Nálepka "18+" znamená krom krvavosti a občasného "fuck" něco víc. Proč nemůžu zabíjet děti? Jsem dospělý a žiju v reálném světě, kde děti umírají neustále, unesu to tedy i virtuálně. Proč je nemůžu upálit a uhryznout jim křupavou předkožku / stydké pysky a ty pak prodat na černém trhu? Proč nemůžu hrát opravdovou svini? Je podle vás ve světě s nejnižší karmou ten, který "prostě zabíjí nevinné" nebo ten, který usekává končetiny dětem a nechá je žít? A kam se poděl starý dobrý sex? Kam se poděla distribuce drog? A minimálně by to chtělo větší podfuky při obchodování - slíbím čistou vodu, předám jedovatou blitku, NPC umře. Jestli vám chybí inspirace, pusťte si večer zprávy, však ono vás něco napadne. Nebo mi zavolejte, já už něco vymyslím.

12) Propracované Vaulty

V několika trailerech nám ukazujete, co všechno ve Vaultech je a jak tam lidé budou žít jako v bavlnce, kdy nepocítí rozdíl proti životu "tam nahoře". Přesto se nemohu zbavit dojmu, že na ploše 500 metrů čtverečních je nemožné udržet při životě více, než třicet lidí při zachování psychického a sociálního zdraví. Zvláště tehdy, jsou-li všechny místnosti identické. Gary for anyone?

13) Více krutě černého humoru

Moc se mi líbí, že jste převzali některé vtípky ze starých Falloutů, jako je UFO, hledání Nuca Coly a podobně. Ale jak jsem psal v bodě 11 - vašim zákazníkům je i v průměru o dost více, než 18 či 21 let. Chovejte se podle toho. Cenzoři vám nemají co diktovat, mají jen říct "To je od osmnácti" a hotovo. Nebojte se, případná negativní reklama zdarma vám neuškodí a hra se bude stejně prodávat, jako předkožky spálených chlapečků po prvním máji. Takže - úsměv na rty a více narážek i na naši realitu.

14) Optimalizace pro všechny platformy

Je mi jedno, jestli to vydáte pro PC, XBOX 720, Playstation 4 nebo Nintendo DS. Udělejte to tak, aby všechny verze jely rychle a zároveň se z nich nechtělo zvracet. Díky.

Váš oddaný zákazník
Dave de Sade