4. 2. 2009

The Clue

Originálních her není nikdy dost. A jelikož ty nové jsou často málo invenční, nezbývá, než sáhnout hluboko do archívu a zjistit, jestli nám neutekla nějaká ta perlička. A The Clue (nebo v originále Der Clou) je přesně jedna z nich. Jde o hru, kterou byste měli dobře znát, protože nemá obdoby.


Clue je hra, která má obrovskou smůlu. Vyšla v roce 1994, což v kombinaci s její VGA prostou grafikou nedělalo dobře vedle multimediálních titulů nové generace. Také je na ní poznat, že byla optimalizovaná pro Amigu (AGA i OCS, vyšla i CD32 verze, kterou sháním mimochodem, má být komplet namluvená), takže na PC nešlo o typický výstavní kousek. Hra byla také vydána v Německu (ovšem i v anglické verzi), takže se do světa příliš nedostala. Německá firma Neo, která vydání hry zaštítila, byla pověstná vydáváním škvárů (paradoxně ale mají na kontě zároveň špičkové hry, jako Cedric, The Clue a Fighting' Spirit) také nedělala hře dobrou pověst. A nakonec - hra se pletla podle názvu se hrou "Clue - Master Detective" (někdy také nazývaná Cluedo), což je předělávka známé deskové hry. Suma sumárum - není divu, že se tahle hra nedostala na světlo a že se o ní neví.


Já jsem se k ní dostal okolo roku 1997 a docela jsem jí propadl. Pohlcení trvalo asi půl roku, než jsem ji pokořil, protože její obtížnost je opravdu vysoká a možnosti kombinatoriky nesmírné. Velice dlouho trvá, než najdete rovnováhu, takže po raketovém startu přijde sprcha, kdy se musí hra rozehrát od nuly, protože vámi udělané kroky v minulosti nezvratně ovlivňují budoucnost. Vyjma obtížnosti bych ale jmenoval jen samé klady. Hra má příjemný příběh, originální námět, originální zpracování, skvělou atmosféru a navíc dokonce vyšla později i v češtině (juk na Visiongame). A jelikož teď vytvářím seznam kompatibilních her pro Minimig, zasekl jsem se na docela dlouhou chvíli právě u The Clue! A to mne přimělo o ní napsat.

Tady vše začíná i končí...

Příběh hry nás přivádí do roku 1994, kdy sledujeme sešlost starců na pohřbu svého bližního. Jedním z nich není nikdo jiný, než Matt Stuvysant, polský přistěhovalec ve Velké Británii. A právě on zapřede vzpomínkový rozhovor se svými spoludůchodci o tom, jak před více než čtyřiceti lety poprvé přijel do Londýna, byly mu ukradeny všechny osobní věci a bez jediné pence začal nový, kriminální život, první vloupačku do trafiky... a tím vším to vlastně začalo. Takže hra se odehrává v roce 1953 v Londýně a její náplní je - jak se dá odhadnout - kradení všeho cenného.


Jak jsem se zmiňoval o originalitě hry, nutno říci, že v roce 1986 byla na ZX hra, která je prakticky vzorem - Clue je prakticky remake titulu They Stole a Million (hru si můžete online vyzkoušet v Java emulátoru), ale jde o značně vylepšený remake a to nejen po stránce grafické. A také se málo ví, že Clue má i druhý díl - ten se jmenuje The Sting!, ale popravdě řečeno se to moc nepovedlo. Takže na to můžeme zapomenout a můžeme se pustit to Clue.


Hra je složena z mnoha prvků, které tvoří neuvěřitelně kompaktní celek. Obvykle dostaneme tip na nějakou zlodějskou prácičku. Ze začátku půjde o malé věci. Potraviny, trafiky, Dům Módy, časem menší klenotnictví... ale postupně se přitvrdí, takže až dostanete za úkol vyloupit aukční síň Sotheby's (zde Suterby's), docela se zapotíte. Vrcholem je "samozřejmě" krádež korunovačních klenotů, ale to je už šílenej masakr. Když je jasné zadání, je potřeba očíhnout místo činu. Už tady se zapojuje strategie. Čím více si místo obhlédneme předem, tím lépe jsme obeznámeni o zabezpečení místa, jakož i pokladech, které skrývá. Ale zároveň při dlouhém sledování objektu se zvyšuje naše nápadnost, takže kdejaký svědek by vás mohl šeredně překvapit. Pokud máme jistotu, že nejdeme dělat vloupačku úplně naslepo, musíme sestavit tým. Základem je řidič a rychlý vůz. Dále máme nepřeberné množství specialistů - zámečníky, svářeče, uklízeče a tak dále a tak podobně. Každý z týmu chce svůj podíl na zisku a pište si, že ze začátku se budete muset smířit s čistým ziskem 10%. Další kontakty potkáváme klasickým adventurním přístupem chozením po hospodách a vyptáváním.


Když je hotová a zaplacená parta, musíme ji patřičně vybavit. Navštívíme železářství a další obchody, nakoupíme šperháky, paklíče, rukavice, šátky přes obličej, nitroglyceriny - běžné zboží. Každý předmět nějak zvyšuje a nebo snižuje naši hlučnost, nenápadnost, rychlost. Když máme i toto hotové, zbývá jen naplánovat samotnou loupež. To se děje formou 2D mapky z ptačí perspektivy, kde vidíme svoje auto s kumpány. Každému z nich dáváme extra příkazy. Vystup, oběhni barák, počkej dvě minuty, otevři okno, prolez dovnitř, zavři okno, schovej se za sochu a počkej, než přejde hlídač... paleta činností je bohatá a úplně ideálné samozřejmě je, aby se na loupež přišlo až ráno. Tady právě záleží na tom, jak jsme se pečlivě věnovali zkoumání objektu před loupeží. Ono je docela možné, že pečlivě naplánujeme celou loupež ale hle - tady je jedna sledovací kamera navíc - a celý plán se sesype, jako domeček z karet. Když je ale vše pečlivě zařízené, honí nás chvíli policie (to je neinteraktivní část hry), až se ocitneme v našem doupěti a dojde k rozdělení kořisti.


Pro první klenotnictví je nutnost nakoupit již lepší výbavu.

To ale není všechno. Po akci musíme zahladit stopy, podplatit svědky nebo přímo policii a hlavně šikovně odpovídat na dotěrné otázky dotěrného detektiva Dotěry, který ne náhodou připomíná inspektora Clouseau. A i když tohle všechno dobře dopadne, detektiv Dotěra sbírá materiál a nedostane-li vás teď hned na místě, může se tak stát později, nebudeme-li dost opatrní. A další akce již klepe na dveře. A toto se opakuje se zvyšující se obtížností až do extrému. Tohle si prostě musíte zahrát!

Takto vypadají data získané zkoumáním objektu. Data budou dle délky zkoumání různě detailní.

A takto již vypadá samotné plánování akce. Všimněte si palety úkolů.

The Clue! je opravdu výjimčená hra. Nikdy v životě jsem nehrál nic podobného, tak zábavného a tak progesivně inovativního. Při hraní jste pohlceni atmosférou, rozčilujete se, jak si ten drzoun mohl říct o 17% podílu z loupeže, ale zároveň víte, že to bez něj nedokážete. Budete si vybírat mezi drahou a levnější svářečkou a kalkulovat, která nadělá menší paseku - ale zase je v budově málo hlídačů, tak si toho možná nevšimnou, ne? Budete dumat nad nejlepším průchodem pod hlídací kamerou tak, abyste se časově trefili do průchodu strážného, kterého obelstíte skrytím za závěsy. A to nekonečné čekání uprostřed noci, kdy se konečně zhasne a "jde se do práce". To je důvod, proč i dneska hrát The Clue! Protože to je nestárnoucí hra. Přesně proto.

Když všechno selže, dá se akce okamžitě zrušit a utéct z místa činu. Většinou nás ale stejně chytí policajti.

Náš první cíl. Stačí páčidlo...

Mix adventury, RPG, simulátoru a strategie - to vše zabalené do atraktivního tématu, bezchybného gamedesignu a podpořené ucházejícím technickým zpracováním (které nevypadá špatně, jen trochu "zastarale"), to je The Clue!, další z řady výborných a zapomenutých her. Kdybych ji měl hodnotit dneska dal bych asi 8/10. Bod dolů za útrpnou obtížnost a bod dolů za extrémní obtížnost. Jinak té hře nejde moc vytknout, doufám, že už ji hrajete!

Zde si budeme kupovat lepší auta, ale ta stojí hodně peněz...

Takže ze začátku se budeme muset uspokojit se službami taxi - naštěstí zdarma (jó, miliontej zákazník - ten se má!).