6. 2. 2009

Killzone 2 demo

Tak je to tady. Nejvíce hypovaná hra (patrně všech dob? No určitě na PS3 či obecně z her od SONY) konečně dorazila alespoň formou dema na naše černé rakve pro Darth Vadera (TM).

Nebudu zastírat, že z hype mi je na blití a že každá hra s touto nemocí je mnou vnímání extra přísně a extra kriticky. Na druhou stranu nemohu zastírat, že první Killzone se mi velice líbila. Není to nejlepší střílečka na světě, ale byla svižná, stylová grafika, slušná hratelnost a rozmanitost prostředí plus několik herních stylů dle zvolené postavičky - ano, Killzone se mi přes prostotu tunelu líbilo.

Kdyby nebylo hype a Killzone 2 by přišel jako blesk z čistého nebe, díval bych se na hru jinak. Nedá se ale svítit, SONY do této hry vkládá veškeré naděje, takže nás začala masírovat již na E3 2005 úžasně vypadajícím renderovaným trailerem, o kterém se holedbala, že takto to bude vypadat na PS3. Masáž pokračovala několik let, abychom se konečně nyní dočkali, po téměř čtyř letech práce, výsledku.

První samozřejmě budu kritizovat grafiku. Na Playstation 3 jde téměř jednoznačně o jednu z nejlepších. Možná jsem zmlsaný z PC, kde prostě jsou hry mačkající ze současného hardwaru podstatně více, ale v rámci konzolí nutno říci, že autoři odvedli kus práce na optimalizaci a využití všeho, co PS3 nabízí. Cynicky řečeno je ale zároveň vidět největší slabina Playstation 3 a tou je pouhých 256 MB VRAM. Objekty se nám před očima dokreslují do vyšší kvality (podobně, jako v prvním díle, ale zde je to rychlejší), loadingy v rámci misí jsou relativně časté a textury jsou i při běžném pohledu celkem hrubé, ovšem zachraňují je plastické filtry. A hlavně - renderovaný trailer nás šokoval pohledem na obrovské bitevní pole, kde se pohybují desítky vojáků všech stran s mnoha animačními pozicemi. To tady "prostě" není. Úvodní přílet je spjatý s pohledem na pláž, kde se odehrává 50% dema. Vojáků je tam najednou tak deset až patnáct - žádný zázrak. A jejich generické animace - no škoda, atmosféra (vedle traileru) je tak poněkud chudá.

Vypadá Killzone 2 lépe v reálu, než v traileru? Neřekl bych. Hodně udělala barevná stylizace a blur efekty, které zakryjí drobné nedostatky, ale po pečlivějším pohledu je vidět spousta rozdílů. Voda u břehu vypadá, jako by bylo v písku zakopané čínské dítě, mávající igelitovou taškou, vytvářeje tak dojem vln. Oheň vypadá jak ze seriálu o dráčkovi Soptíkovi. Postavy se po smrti už ze země nehnou (granát jsem teda nezkoušel). A když střílíte do mrtvol, tak z nich sice cáká krev, ale jen málokdy se dělají v těle díry (a když už, tak na evidentně daných místech), o nemožnosti rozčtvrcovat mrtvoly nemluvě. Rozbitelnost prostředí je velice, ale velice omezená. Hlavně ale oproti traileru vypadly ty prvky, které tvořili tak fantastickou atmosféru - unikátní postoje vojáků, spousty hlášek a zajímavě naskriptované animace. Zde na nás naši předáci pořvávají dokola tři hlášky, animace jsou generické a skripty o ničem což je prostě nuda.

To ale v žádném případě neznamená, že by Killzone 2 vypadalo nějak špatně, to rozhodně ne! Naopak - sice nemá na současnou PC špičku, ale vypadá velice dobře. Hlavně je hra plynulá, efekty zaujmou a i po zvukové stránce to frčí dobře. Jenom to prostě není tak, jako v traileru, který vyjma barevné stylizace vypadá technologicky o něco lépe. POZOR! Nezapomínejme, že hodnotím pouze obsah demoverze, takže bude-li grafika v dalších částech hry dostatečně rozmanitá, tak klidně může dojít na smekání klobouků. Vedle PC jde ale o technologicky i designově kvalitativní úkrok stranou, jestli je tohle doopravdy maximum, co PS3 utáhne, tak jsme asi moc věřili PR SONY, že? Ale to nevadí, vypadá to opravdu dobře, jenom mi to nerve koule. Co se týče render vs real, porovnejte sami:


No ale jak se to hraje? To je otázka, která všechny trápí. Inu, hraje se to asi tak, jako každá mutace na Call of Duty. Přijdeme do lokace, vykydlíme všechno, přechod do další lokace. Nevím, asi jsem už moc starý, ale nepřišlo mi to, jako nějaká velká zábava. Ovládání by chtělo trochu doladit, zaměřování na R3 a běh na L3 mi přijde trochu nešťastný, rychlost otáčení je divně akcelerovaná a hlavně nechápu dementní tlačítko na skrčení (L2), které je nutné držet, abychom zůstali skrčení. Z tohoto krytu se dá pak střílet - stačí podržet levý analog dopředu, stále samozřejmě držet L2, pomocí R3 si zamířit a pomocí R1 střílet. Proč? Proč musím mít zkroucené všechny prsty při takto běžném úkonu? Totiž bez tohoto systému krytí nemáte v Killzone 2 šanci přežít - prakticky v každé lokaci jsou nerozbitné překážky, kam se musíme krýt.

To naráží na AI postaviček, která je údajně revoluční. Ano, nepřátelé se umí schovat za překážku a umí z tohoto krytu pálit, případně vyčkávat. Tj. jako v každé FPS dneska. I tito mají tendenci se schovávat co nejblíže k nebezpečným sudům natřených červenou barvou - každý ví, že červená barva má po zásahu projektilem tendenci vybuchovat... a těch červených objektů tam je... Zarážející je, že je málokdy napadne obejít překážku, za kterou se kryji já sám. Situace, kdy po mně pálí deset nepřátel stojících na místě, zatímco já je "v klidu" ostřeluji z krytu, nejsou řídké. Rambo pocit je to celkem slušný, ale velice rychle se omrzí. Tohle jsme už totiž viděli více, než mnohokrát.

Gamedesign průměrný, level design průměrný, AI průměrná, grafický design nadprůměr, zvuková stránka nadprůměr, technologicky nadprůměr, ovládání nedotažené, obsah hry okoukaný, atmosféra slušná, inovace nulová, revoluce chybí, příběh neznámý, patrně trapný. Nebýt toho hype, odpustím si některé body - ale když to slibovali, tak se nemohou divit, že jsem nespokojený, když to tam nenalézám. I když opakuji - je to jen demo. Ale když se obrátím na experta na FPS, za což můžeme myslím Bludra považovat, tak moje dojmy z dema se z velké části kryjí s jeho dojmy plné verze. Herní doba na sedm hodin, což je kompenzováno silným prožitkem po celou dobu bez nějakých významných, šokujících prvků. Narozdíl od něj ale nejsem tak shovívavý k hype.

Takže jak? Osobně si hru koupím, bude-li za maximálně 700 Kč. Podle dema by hře slušelo hodnocení okolo 6/10, nepočítaje multiplayer, který jsem neměl možnost testovat (ale opět - nečekám něco revolučního, spíše nutnou, byť dobře odvedenou práci). Spíše si ji ale půjčím, natolik zájem zase mám. Koneckonců i Resistance 2, což je stylem podobná hra, se nakonec dala hrát. Killzone 2 na mne působí o něco dospěleji a vážněji, což mi vyhovuje více, ale obsah hraní je prachsprostě obyčejný, byť dobře zpracovaný. Uvidíme.

P.S. - Kdo dělá čtyři roky průměrnou kopii Call of Duty je břídil.