2. 3. 2009

H.A.W.X. demo

Hry "od Toma Clancyho" mají tu nevýhodu, že nevíte, co od nich čekat. Osobně si navíc musím přiznat, že většina her "jeho produkce" mají zápletky neustále dokola (což je logické), jenom jednou to vidíme z pohledu elitního zabijáka, podruhé z očí elitní jednotky nebo z pohledu velitele praporu. Od H.A.W.X. jsem tedy nečekal absolutně nic. "Tom Clancy a jeho hry" mne nechávají chladným, ale rád se na ně podívám. A tentokrát jsem byl překvapen.

H.A.W.X. jsou nejvíce ze všeho dobře udělanou kopií Ace Combat, ovšem v o něco uvěřitelnější atmosféře realistických událostí. Takže jádrem hry je šíleně nerealistický simulátor téměř na úrovni arcade stříleček, ovšem velice zábavný! Sám jsem byl překvapen, kolikrát jsem si krátkou misi v demoverzi opakoval pro prima atmosféru, správně dávkovanou akci a dobře odladěné ovládání, kdy sice mám pocit, že ovládám papírovou vlaštovku, ale ozbrojenou nekonečnem naváděných raket.


Ve hře je navíc možné přepnout do "asisst mode", což je zjednodušeně řečeno pevná kamera, kde jsme my a jeden cíl - vůči kterému se pohybujeme. Pak je ovládání téměř dvourozměrné, ale opticky je to veliká lahůdka. Obecně grafika hry je na slušné úrovni a i když občas ujede měřítko (tank velký, jako barák) a i když jsou lesy symbolizovány čtyřmi stromky na kilometr čtvereční, dění na obrazovce je velice atraktivní na pohled. Kouř, exploze, HDR, mraky, kapky vody - vše do sebe hezky zapadá, ovšem při zachování přehlednosti, což je velké plus.

Demo nabízí tři letadla (F-16, Harrier a SU-37 tuším), která se liší zejména výzbrojí a trochu manévrovací schopností (i když ono udělat ve vzduchu "smyk", otočit se na místě o 180° a vystartovat vpřed - tam nelze moc co vylepšovat ;). Krom destrukce nepřátelských letadel si užijeme také destrukcí lodí a tanků mezi mrakodrapy. Můžeme dávat rozkazy wingmanům (byť jen dva základní attack+cover), staráme se o dostatečnou výšku a rychlost našeho letounu - a to je tak v zásadě všechno. Je toho celkem málo, ale zase využijete určitě všechno.


Demomise je trochu morálně vyšinutá, protože při obraně města se docela často stane, že minu cíl a raketa vesele sejme nějakou (jistě civilisty přecpanou) budovu. Když jde o omyl, dá se to pochopit, ale když to dělám záměrně, hře to nevadí. Těžko potom soudit hlášku "zachránili jsme miliony nevinných lidí", když 75% mých naváděných bomb končilo v dětském pískovišti. Ale tak je to jisté minimum, které by mělo být "nějak" postihnuto.


Každpádně hra má velkou možnost variability, umím si představit desítky lokalit, kde by se mohly odehrát zajímavé mise, dokážu si představit, že by byl hlavní hrdina vydírán, aby sejmul spřátelenou letadlovou loď (samozřejmě by to na poslední chvíli neudělal, protože by zjistitl, kde je skryta jeho unesená rodina, že) a tak dále. Sice od Clancyho nečekám nějaké hlubší morální poselství, spíše trochu té propagandy, ale celkově musím říct, že demo na akční letadélka mne zaujalo. A to hlavně, když neznáte Ace Combat, pak to musí řekl bych chytit MOC!.

Každopádně jsem si pak na PC nainstaloval ADF a odlétal jsem pár misí. A za to děkuji ;).

P.S.: Socha Ježíše na vrcholcích nad Rio de Janeiro NEJDE zničit. Chyba!