16. 4. 2009

Trofeje a úspěchy

Neboli Trophies a Achievements. Co to je?

Herní konzole XBOX 360 a Playstation 3 jsou v podstatě první v historii, které mají silnou online podporu. Ono i Wii, potažmo DS(i) a PSP má také online schopnosti, teoreticky i Dreamcast a Playstation 2, ale takto silnou podporu mají tito dva přímí konkurenti. Její součástí je i online uživatelský profil každého hráče, skrz který lze komunikovat s ostatními hráči, hrát online, chatovat či pod tímto účtem nakupovat hry, doplňky či filmy z nabídky XBOX Live respektive Playstation Network.

Krom toho se na tento online account váže i možnost Trophies a Achievements. XBOX 360 s nimi přišel první, SONY nemohla čekat příliš dlouho. Když jsem se o této funkci poprvé doslechl, přišla mi, jako celkem dobrý nápad.

Tyto trofeje (jak budu dále nazývat obě tyto služby - ale z osobní zkušenosti referuji zejména o Trophies z PS3) jsou integrovány prakticky v každé hře, ať už singleplayer nebo multiplayer. Dostáváte je za určité herní výkony. Typicky - dohrání hry - dostanete trofej. Dohrání hry na nejvyšší obtížnost v časovém limitu - dostanete další trofej. Podaří se vám odemknout všechny tajné levely - další trofej. Dohrajte hru za použití nejslabší zbraně - trofej. Takto se dá pokračovat donekonečna.

Co s těmito trofejemi pak dělat?

Seznam získaných trofejí se ukládá na váš online účet a můžete pak porovnávat svoje herní výkony s ostatními hráči, sledovat, kdo jakou hru jak dobře zahrál a vlastně se tak hráči mohou hecovat ve svých výkonech. Teoreticky by se mohlo zdát, že takto zpracované trofeje budou odrážet hráčské kvality, čili že hráč s padesáti trofejemi je evidentně lepší, než hráč s pěti trofejemi. Něco na tom je. A také se mi tento nápad velice zamlouvá, protože jím lze velice dobře nahonit hráčské ego - co si budeme namlouvat.

Za nějaký ten pátek, co trofeje sbírám (ne nějak extra cíleně) jsem ale došel k poměrně mrzutému závěru. Tyto trofeje nereflektují nic jiného, než touhu po trofejích, nikoliv nezbytně herní schopnosti. Možná jsem byl naivní ve své vizi, ale opravdu jsem zklamán. Toto zklamání se dá celkem snadno rozepsat do několika bodů.

1) Některé trofeje jsou absurdně lehké
2) Některé trofeje jsou absurdně těžké
3) Mnohé hry mají trofejí příliš málo
4) Mnohé hry mají trofejí příliš mnoho
5) Značná část trofejí jsou za nesmyslné úkoly

Lehké trofeje

Dostat trofej za to, že jsem hru vůbec spustil, případně za to, že jsem se k ní po týdnu vrátil (viz Flower, která má podobně ujetých trofejí snad většinu) - to je nesmysl. Stejně tak je nesmysl dostat trofej za to, že jsem dohrál nějaký level. Trofeje mají ve všeobecně vnímaném smyslu určitý punc výjimečnosti. Dohrát level, potažmo celou hru - to je minimum (obzvlášť v dnešní době), které nemá smysl ocejchovat trofejí. Trofeje by neměly být automatické.

Těžké trofeje

U většiny trofejí vidíte, co musíte přesně udělat, abyste trofej získali. Často je evidentní, že tuto trofej lze získat jedině nějakým podfukem či bugem. Například u GTA4 je trofej "přežij 5 minut při maximální 6tihvězdičkové hledanosti". Je velice těžké vůbec získat 6 hvězdiček (musí se vyvraždit snad všechno v dohledu a ještě to je málo), natož v nich přežít. Zjistil jsem ale, že lze tuto trofej získat velice snadno tak, že v polovině hry ukradnete vrtulník a zaletíte na poslední, v ten okamžik nepřístupný ostrov. Sledovanost vyskočí na 6 hvězd a pak stačí pět minut létat dokola okolo města. Ve vzduchu jsem prakticky nezastavitelný - ještě jsem si u toho stihl udělat trofej "Podleť všechny mosty". A nejde jen u tuto trofej. Skoro každá hra obsahuje nějakou kravinu, kdy nejde o herní výkon, ale spíš štěstí nebo ochotu hledat bugy (viz Wipeout HD, kde je v čelních tabulkách nejrychlejších závodníků někdo, kdo objevil bug umožňující zaletět trať pod 30 vteřin, zatímco druhý nejrychlejší má hodně přes minutu).

Malé množství trofejí

Zejména první hry, případně hry, do kterých byly trofeje přidány dodatečně (Uncharted) obsahují malé množství trofejí. Ono - mezi námi je počet okolo 15-20 trofejí myslím dostatečný, lze tím postihnout určité typické herní výkony a ty ověnčit trofejí. Jenže mnohdy dojde k situaci, kdy přežiju nějakou absurdně ujetou situaci, případně se vysekám ze skoro nemožné situace (jako třeba v bowlingu, když máte split a stejně to uděláte) - a nic za to nedostanu. Autoři hry na tuto možnost zapoměli a krom mého tlachání v hospodě nemám šanci bez svědků nic dokázat. To jsou pak trofeje naprd. (Nic se nevyrovná vzrušenému vyprávění v hospodě, jak jsme to zkouleli s Tempennym a jedním pixelem zdravíčka). Docela bych rád dostal trofej za to, že jsem dokázal nějakou hru hrát 18 hodin v kuse, to si podle mne trofej v pohodě zaslouží.

Velké množství trofejí

Vypozoroval jsem pravidlo - čím je hra větší kravina, tím má více trofejí. Motivace ke hraní tedy je a nakonec vlastně máte pocit, že jste za svoje peníze "něco" získali. Bohužel nešlo mnohdy o herní prožitek. V kombinaci s výše uvedeným bodem je tedy zřejmé, že nakoupí-li si někdo deset kravin z PSN za 150 Kč a získá 333 trofejí (za dva týdny), tak je evidentně "lepší hráč", než někdo, kdo si koupí tři "pořádné" hry se stovkou trofejí. Nemluvě o tom, že PSN hry se zaměřením na casual hráče mívají trofeje lehké až automatické (byť ne vysloveně všechny), takže jejich hodnocení je nekompatibilní s hrami pro ostatní hráče (kteří se ke casual hrám mnohdy ani nedostanou).

Absurdní trofeje

Co mne vždy udiví jsou některé extra těžké trofeje, které lze splnit pouze za absurdních podmínek. Obecně, když se přidržím PS3, jde o "platinové" trofeje, které obvykle získáte v okamžiku, kdy splnite všechny trofeje v celé hře. Takže až po týdnech a měsících pachtění, kdy splníte i ty nejtěžší trofeje, máte nárok na tu nejvyšší. Budiž. Ale co když je jedna "z běžných trofejí" založená na tom, že musíte v online hře porazit jednoho z týmu autorů hry? Ano, v GTA4 dostanete trofej za to, že zabijete někoho z Rockstar týmu při online hře. Nevím, jak je tento mechanismus ošefovaný, ale na pohled i na zamyšlení to je absolutní blbost. Paradoxně Drokk tuhle trofej má. Dobrým "špatným" příkladem je také Little Big Planet, kdy na mnohé trofeje jsme museli absolvovat fanoušky udělané levely, protože s nimi hra "prostě nepočítala". Stejně tak je občas dost ujetá podmínka "umístit se v online levelu, jako první". Podobných příkladů by se dala najít celá řada.

Resumé

Trofeje neoznačují vaši schopnost dobře hrát, ale označují vaši schopnost utrácet za co nejvíce her. Jistě, tohle asi každý věděl, jenom já byl donedávna naivka. Proto také moje vizitka na PSN vypadá takto, i když hraju na PS3 skoro denně docela dost (není aktualizovaná):



Řešení

Něco by se s tím udělat dalo. Jeden nápad by byl zavést univerzální Score pro jednotlivé trofeje. Ono je hezké, že PS3 rozlišuje čtyři obtížnosti trofejí (v praxi jen 3), ale je to málo - právě z hlediska casual her například. Takže krom toho zavést "tato bronzová trofej má hodnotu 10ti bodů globálního Score". Naopak platinové trofeje by nebyly bodované - byly by otázkou cti. Hráč dostane dost bodů za všechny ostatní trofeje, že.

Dále - hodnocení hráče by se mělo výhradně vztahovat k tomu, kolik trofejí může vůbec získat. Mám-li doma 10 her, které mají celkem 500 trofejí a já z nich získal 250, jsem jistě lepší hráč, než když někdo má doma 3 hry s 1000 trofejí a vlastní jich 300. Zohlednit tedy maximální možný počet trofejí vůči získaným a vůči počtu her. Navíc by si tím SONY mohlo trochu pomoci v boji proti hrám z druhé ruky (což nám, na egu nezávislým, stejně nevadí).

Určitým řešením by bylo vypuštění globálních trofejí a zavedení jednotlivých (a detailních) statistik pro jednotlivé hry, přičemž hráči budou mít možnost posoudit své výkony jen v rámci jednoho titulu. To je ale proti filozofii trofejí, i když bych to takto osobně preferoval nejvíce. Co mi je potom, kdo jak dobře hraje Tetris, když mne zajímá srovnání výkonů v Metal Gear Solid 4 (kde trofeje navíc nejsou a zrovna tady je to škoda převeliká).

Za poslední - hry by měly podléhat standardním šablonám, které by odpovídaly náročnosti trofejí. Casual hry budou obsahovat méně, převážně bronzových trofejí, "hardcore" hry větší množství inteligentně navržených stříbrných trofejí a za online hraní by byly zlaté - nejtěžší k získání. Trofeje by neměly být pro každého, mají fungovat jako odměna za výjimečné hraní. Na olympiádě získá medaile jen trojice nejlepších z tisíců konkurentů - proto to jsou trofeje.
____________

Považuji se za dobrého hráče. V tom smyslu, že obvykle dohraju všechno, co dostanu do ruky. To ano. Za to ale nepřísluší nějaký potlesk, to je prostě "normál". Možná jsem dřív v jistých titulech pařil první ligu, možná mi některé hry jdou lépe, než ostatním. Každopádně systém trofejí nereflektuje moje hráčské kvality. Což by zas tak nevadilo, kdyby se tento systém snažil reflektovat moje hráčské kvality. Ba dokonce, když vidím některé hráčské vizitky lidí, co se chlubí množstvím trofejí, tak si začínám myslet něco o spotřebních hráčích. Už nevypráví o herních zážitcích. Už jen řinčí medailemi, ať už jsou za cokoli. Ano, utratil jsi hodně peněz a udělal si managerům radost. Takže tímto s trofejemi končím, nezájem.

Hned jak dodělám všechny v GTA4 samozřejmě.