3. 6. 2009

Dojmy z E3 konference

Microsoft

Ze všech tří prezentací jsem měl u Microsoftu největší pocit "americké show". Nevím, jestli to náhodou nemyslím pejorativně, protože zaplacení Yoko Ono pro Rockband, Stevena Spielberga pro Natal a podobně ve mně zachoval spíše pocit teleshoppingu. Bravurně zvládnutého, ale pořád příliš průhledného a laciného na povrchu. Ale nechť, je to obchod.

Periferii k novému Tony Hawkovi považuji za největší kokotinu od dob JoyBoardu. Ta věc není ani technologicky zajímavá, ale hlavně nevypadá zábavně a hratelně. Posedlost "pohybovým hraním", které nastartovalo Nintendo koncem roku 2006 se dovalila konečně i k Microsoftu, leč zrovna Tony Hawk mi přijde jako špatná volba.

Final Fantasy 13 neukázala nic nového, spíše nervózně přešlapovala. Mělo to vyjít už dávno.

Nový Splinter Cell a nové Call of Duty mne nechávají chladným. Nevypadají zle, možná si je i zahraju, ale nevidím tam nic úžasného, proč bych si měl sednout na zadek. Trochu mi vadí, že se žánry začínají unifikovat, takže Sam Fisher je mixem Gears of War, stealth akce a Assassin's Creed. Ale kvalitu neposoudím nyní.

Alan Wanker vypadá celkem pěkně, bylo by dobré, aby to Remedy dokončili, protože to, co předváděli před pár lety se pomalu stalo minimem pro technologické zpracování. Jinak to vypadá na mix Silent Hillu a nových Resident Evilů, od každého si bere trošku, ale jestli to udělají dobře nevím. Souboje mi přišly trochu zmatené.

Forza Motorsport 3 vypadá výrazně lépe, než její předchůdce, i když jsem moc nepochopil termíny "one button play", které jsou sice v nastavení volitelné, inklinace ke casual mi u takto realisticky vypadající hry jde proti srsti. Rovněž mi trailer přijde velice laciný, plný "synchronizovaného plavání automobilů, které se míjejí o vlásek ve svém baletu". Stejně jako nekonečné opakování online komunity s barvičkama na autech, které mi připomínají oblíkání panenek ála Sims. Ale samotná hra podle dostupných ukázek vypadá skvěle.

Halo ODST jsem moc nepochopil. Všudypřítomné šipky, kudy se vydat, ve mně vyvolávají vzpomínky na první díl, ze kterého mne pořád bolí hlava. Pokus o vzbuzení zájmu o dvě nové zbraně s tlumičem a jeden nový režim pohledu skrz helmu na mne působí trapně. Tohle se jim moc nepovedlo. Halo Reach jsem rovněž nepochopil.

Propojení XBOX Live, Facebooku a Twitteru je rozhodně správný krok k popularitě konzole v rámci komunitních záležitostí. Ale ještě více mne překvapilo zaměření na filmy a televizi. Možnost si kupovat 1080p filmy a dívat se na televizní vysílání bez jakékoliv periferie (ála PlayTV) je svým způsobem bomba a dost vysvětluje, proč se Microsoftu stačí DVD mechanika. A také je vidět, kam jdou prachy za online služby. Za tento přístup mají u mne bod.

Metal Gear Solid přichází na XBOX 360. No hurá, tak to máme konečně všichni. Blbé je, že se o projektu "Rising" se nic moc neví, akorát že "žánr" není "Tactical Espionage Action", ale "Lightning Bolt Action". Co to znamená? To nevím. Raidena po jeho vystoupení v MGS4 celkem vítám, oproti dvojce si to u mne vyžehlil. O hře se více neví, akorát jsou spekulace, že bude hra k dispozici i na PC a PS3. Nejvíce jsem litoval samotného Hideo Kojimu, který musel v engrish pronášet strašně debilní hlášky. Chudák. Navíc se proslechlo, že Kojima na projekti Rising nepracuje a dokonce s ním ani moc nesympatizuje. Peace Walker (viz. dále sekce SONY) je tedy patrně jediný "opravdový" MGS5.

Největším přínosem z konference je asi určitě projekt Natal (pojmenovaný patrně po dceři Radka Hulána, letitého šéfa Microsoftu a zeměkoule). Ten mi přijde technologicky naprosto úžasný, najděte si videa na Youtube, pokud nechcete využít link výše na celou konferenci. Že se všichni snaží kopírovat úspěch Nintenda je jasné, ale tři roky odstupu (nedovolím si odhadnout, jak dlouho vývoj projektu trval) přinesly své ovoce. Docela by mne zajímalo, na jakém principu zařízení funguje, ale patrně půjde o kombinaci kamery, infra a scanu. (V jednu část prezentace je vidět průměr siluet, ne nepodobný systému v kamerách Nintenda DSi). Díky tomu je možné se bez jakékoliv další periferie v ruce pohybovat před televizí a konzole ví o každém vašem pohybu. Rozezná váš hlas i obličej, včetně mimiky. Obrovská lahůdka.

Jenže si kladu otázku, jaké herní využití to bude mít. Peter Molyneux nám předvedl software pro neplodné matky odmítající adopci, které mohou vychovávat virtuální dítě - dobrý, ale co dál? Intutivita pohybů je určitě správný krok, ale bez těch blbejch tlačítek se prostě neobejdeme, takže hra bude jenom pohybová (resp. je možné vyfotit namalovaný obrázek a ten do Natalu "vložit"). Ale hlavně - jde o periferii, pro kterou se budou muset extra vyvíjet hry. I když je vedle tohoto Wiimote technologicky úplně jinde (bez Motion Plus), jeho zásadní výhodou je fakt, že je jedinou možností, jak ovládat jakoukoliv hru na Wii. Aby byl Natal úspěšný, musí mít širokou paletu her či softwaru. Jenže ty nebuou moci být moc komplikované a těžko zaujmou širší veřejnost. Dobrým krokem jistě bude dělat bundly Natal + XBOX 360 s minimálně navýšenou cenou. Technologicky palec nahoru, prakticky jsem trochu na vážkách. Ale jako překvapení super.

Nintendo

Několikrát jsem na blogu spílal, že se Nintendo poslední roky totálně vysralo na hráče a jejich konference na E3 se nesla v podobném duchu. Upřímně řečeno - jako celek je to zklamání. Ale zároveň musím dodat, že dílčí produkty mne opravdu naplnily touhou. Jenom co do počtu bylo těchto produktů nějak málo a to je velká chyba.

Představení MotionPlus přídavku je super. Wii Sports Resort bude vhodnou demonstrací (nikoliv hrou) a určitě si to koupím právě kvůli této periferii. Konečně máme lightsabre a dokonalou tenisovou raketu ;). Jedinou hrou, kvůli které je nyní jasné, že se Motion Plus bude hodit, je pokračování launchového titulu Red Steel, který vypadá velice nadějně až fantasticky (byl představen mimo hlavní konferenci). Ovšem i takové PGA bude s Motion Plus stát za to. Nemůže konkurovat Natalu od Microsoftu, což byl evidentně záměr ze strany Billa Gatese. Technologicky je více omezen, ale má zase širší paletu využítí v praxi, takže palec nahoru (i když si říkám, že to mělo být takto od začátku - očekával bych, že se Motion Plus bude přibalovat k Wii standardně).

Wii Fit Plus považuji za nutnost pro prosté vydělání peněz, takže bez komentáře.

Velice mne potěšil nový díl Super Mario Brothers pro Wii, který je opticky zatím identický s New Super Mario Brothers (DS), ale s podporou až 4 hráčů ála Little Big Planet (či lépe Four Swords). To bude dobrá hra, na to se těším moc ;). Online multiplayer ale asi nebude přítomen. Každopádně nová 2D hopsačka s inovativními nápady - otevřená náruč!

Pro DSko tady máme dva tituly, které mne opravdu nakoply. První je pokračování Golden Sun, což jsou patrně nejlepší původní japan RPG pro GBA (oba díly vřele doporučuji). Druhým je pak hra C.O.P., který se podle ukázek tváří, jako GTA - oproti Chinatown Wars ale v klasickém 3D pohledu, jak jsme zvyklí od GTA3. Nedělají na tom ale Rockstar, takže klid ;). Ale těch pár ukázek vypadá skutečně úchvatně (samozřejmě vzhledem k výkonu a stylu ovládání DSka).

Ve třech čtvrtinách dochází k odhalení další periferie - Wii Vitality Sensor. Měří to tlak a další věci z vašeho prstu a všelijak je to umí vyhodnotit. Nápad je to celkem dobrý a vlastně mi přijde tento krok logický po Wii Fit. Uklidňovat svoje tělesné pochody, abychom ve hře měli přesnější mušku například - dá se to využít a je to tak trochu scifi. Jenže podobně, jako u Natalu je otázka, kolik her to bude využívat? Směšně málo. Však i Wii Fit podložku využívá dohromady deset her (a polovina z nich blbě). Jako experiment dobré, ale nepřesvědčilo mne to.

Super Mario Galaxy 2 vyjde na Wii v roce 2010. Už jenom takto strohé oznámení by mi stačilo. Nejde jenom o to, že první díl považuji za nejlepší hru roku 2007 napříč platformami, ale z hlediska inovace budete dlouho hledat hru v žánru, která by Galaxy překonala. Dočkal jsem se prvních herních ukázek a jsem nadšený. Miyamoto opět posouvá hranice dál, i když jde opticky o minimální změnu. Herní mechanismy (provrtávání se skrz planetku, hroutící se gravitační levely, světelné puzzly, spomalování času a Yoshi!) vypadají opravdu fantasticky a slibují zábavu, jako už Wii potřebuje hodně dlouho. Škoda, že to bude až příští rok...

V závěru se nás Nintendo snaží přesvědčit, že má podporu i third party vývojařů, takže jsou nám ukázány tři hry - Conduit (FPS), Resident Evil Darkside Chronicles (onrails shooter) a Dead Space Extraction (onrails shooter). Všechny tři hry vypadají skvěle, ale již delší dobu jsou známy, trailery tady nemohly nadchnout. A že by žánrově šlo o nějaké superbomby, to bych neřekl.

Ovšem aby toho nebylo málo, na samém konci došlo k odhalení pokračování Metroida! "Another M" zní podtitul a Nintendo na něm spolupracuje s Team Ninja (Ninja Gaiden a Dead or Alive). Výsledek jejich práce vypadá zatím na kombinaci klasického 2D Metroida s 3D "God of War" stylem a do toho všeho FPS. Z traileru se nedá moc vyčíst, ale čistě dojmově to vypadá absolutně popiči. Také na rok 2010, což je také škoda...

Na E3 konferenci nebyla představena Zelda, což je velké zklamání. Miyamoto naštěstí na soukromé předváděčce pak potvrdil, že nová Zelda bude využívat Motion Plus a právě ve Wii Sports Resort si pomocí lukostřelby a šavlovačky můžeme začít trénovat nové herní mechanismy.

Nintendo sice předvedlo lepší arzenál, než loni, ale pořád je to málo. Přesto dílčí hry vypadají opravdu dobře. Čekal jsem rozhodně víc (například GTA Wii), ale nakonec to celkem ušlo, i když to ze začátku vypadalo na katastrofu jako loni.

SONY

Předváděčka SONY na mne působila obecně nejvíce profesionálně, ne tolik kýčovitě, jako Microsoft. Vyváženo to bylo ovšem tím, že každá druhá věta byla "this is possible only on Playstation 3" a každá třetí "this will be Playstation 3 exclusive" (logicky tedy je každá první věta "this year will be Playstation year").

Od začátku do konce byly předváděny celkem pěkné hry se stoupající gradací. Uncharted 2 vypadá konečně trochu osobitě, krom toho, že graficky je to skvěle zvládnuté. Ale kvůli tomu jsem si Černou Vdovu nekupoval.

MAG je zajímavý konceptem, ale osobně mne nerajcuje. Takže bez komentáře.

Představení PSP Go nebylo zas tak šokující. Jeho zaměření a iPhone styl mi přijde v pohodě, ale nemá to dotykový display, nemá dva analogy a i stávající analog mi přijde trochu divně umístěný, není o co stát, i když je to logický postup ze strany SONY - UMD je drahé, hodně žere baterky a warez scéna ukazuje, že bez něj je to prostě lepší. Mnohem více mne dostaly ukázky z Gran Turismo PSP - to mám slušně naděláno ;). Údajně bude mít 800 vozů a 35 tratí v 60ti variantách. aTo děkujeme!

I další představované hry nezněly špatně - Little Big Planet třeba. Ale to se jen mihlo.

Následuje pasáž s Hideo Kojimou. Po té, co jsem ho musel litovat s jeho vystoupením u Microsoftu, ho tady musím strašně vyzdvihnout. Jednak mluví japonsky, takže bez zábran a křečí. Každopádně jeho představení nové hry, na které pracuje jako scénárista a jako producent s jádrem týmu podílejícím se na MGS4 mi vyrazila dech. Metal Gear Solid Peace Walker pro PSP vypadá absolutně popiči, zejména pro mne, jako fanouška série. Hraní v sedmdesátých letech za Big Bosse (největšího frajera pod sluncem ;) s jeho soukromou armádou bojující Outer Heaven - to je prostě sen. Pokračování Snake Eatera pro PSP, jako JO! Nové feautury jsou vtipné (balónek na mrtvoly), využití studené války je ideální. Deset palců nahoru! Jen aby to nebyly Portable Ops! Ty se nehrály tak dobře.

Naznačení hry "Agent" od Rockstar North, která má být exkluzivní pro PS3, mne zaujalo. Ale moc toho neřekli ;).

Velice mne potěšila ukázka z gameplaye Assassin's Creed 2. Zdá se, že je všechno tak, jak má být. Žádné dementní sondování z vyvýšených míst, méně identických úkolů, více rozmanité činnosti. Palec nahoru, zatím. Hra taky musí něco nabídnout z hlediska délky hraní, aby se nám to nescvrklo. První díl mám ještě v čerstvé paměti a dobrá půlka hry byla repetitivní nuda. Tady bude minimálně lepší AI a to vítám.

Předváděčka Final Fantasy 13 byla poměrně vlažná, asi jako u Microsoftu. Dost šokujícně působila pak ukázka na Final Fantasy 14, která se "zkazila" až skoro na konci - kdy se ukázalo, že půjde o onlinovku. To ale není vysloveně špatná zpráva. Hry se dočkají snad i majitelé PC. Dříve měla hra krycí název Rapture.

Pasáž "každý svůj Wiimote" mne rovněž nepřekvapila. Podobnou periferii je dneska nutné mít, že. SONY na to jde od lesa tím, že spojí svou Eye Toy kameru s novou periferií, kterou kamera vidí v prostoru + díky vnitřnímu senzoru je okamžitě známá poloha / rotace ovladače. Nutno uznat, že výsledek je opravdu kvalitní. Kombinace dvou ovladačů pak tvoří skoro neuvěřitelné kreace. Akorát mám pocit, že při pohybu ovladači za tělem, kde je kamera nevidí, bude tato technologie pěkně v řiti. To konec konců platí i pro Natal - v tomto smyslu je na tom pořád nejlépe Wiimote s Motion Plus.

Podobně, jako u Natal, vidím zásadní problém v tom, že pro funkci tohoto zařízení je potřeba mít kameru a navíc nové ovladače (tyto prototypy ve tvaru vibrátoru to asi netrhnou). Na rozdíl od Natal je zde jasná výhoda ve formě tlačítek na ovladači, což umožňuje širší využití ve hrách. Ale kolik her to opravdu využije? Kolik lidí si bude ochotno celou sadu periferií koupit? Jaké hry jsou ve vývoji? Obávám se, že jde podobně, jako v případě Natal, o gimmick, který nebude mít širší odezvy v herní rovině. Spíš nějaké family friendly programy.

Zajímavé je, že nikdo nepřišel s dotaženým konceptem jakési rukavice (na hony vzdálené Power Glow) s různobarevnými konečky prstů. Spojením Natal a SONY principu by vznikl ideální průnik obou technologií. Dodělat to rukavice ještě Motion Plus a máme tady virtuální realitu bez virtuální helmy ;). Nebo místo rukavice nějaký prstýnek, alespoň se dvěmi tlačítky ovládanými palcem. To by bohatě stačilo. Jak že je velký Motion Plus? Ještě trochu zmenšit, dát na něj tlačítka a natřít reflexní barvou. Voilá!

Předváděčka kopie Mario Kart s možností dělat tratě mi přišla slabá. U Little Big Planet chápu, že je kreativní možnost super, díky super enginu. Ale tohle mi přijde, jako mix Mario Kart a Trackmanie. I když editor je skutečně sexy.

Trailer na Trico je lehce rozšířen a vyladěn. Vypadá fantasticky, děsně se na tuto hru těším. Ale trailer už nějakou dobu je mezi námi, takže to není třeba více komentovat. Last Guardian. Uáááááá!

K závěru jsme se dočkali ochutnávky Gran Turismo 5, která je dechberoucí z několika důvodů. Za prvé - konečně jsou vidět nové a upravané tratě - adekvátní nové hře a ne jen převzaté z minulých inkarnací (stromy included). Dále pak poprvé je vidět destrukční model, byť jen asi tři vteřiny - vypadá velice dobře. A navíc implementace WRC napovídá, že Rallye nebude jen vedlejší kolej. Nascar nehodnotím, to je nesmysl ;). Každopádně kalhoty nezůstaly suché.

Vzhledem k tomu, že Forza 3 také zapracovala na grafice a navíc i na interiérech, dá se pomalu hovořit o tom, že se tituly pomalu srovnaly na hlavních stránkách. To zase budou flejmy o detailech, už se těším. Ale samo Das Originál je jenom jeden ;).

Na úplný konec jsme se dočkali gameplay videa God of War 3. Co k němu říci? Vypadá naprosto stejně dobře, jak jsme si přáli. Lepší práce s kamerou, nové finesy a vyvržení kentaura. Palec jednoznačně nahoru! Takhle se nám Kratos líbí nejvíc.

________________

Jak hodnotit E3 konference?

Bylo to velice dobře udělané. Nintendo bylo zbytenčně moc pozadu, předvedli toho jednoznačně nejméně, i když dost věcí zaujalo (Super Mario Galaxy 2, Metroid). Chtělo by to Star Foxe a více Zeldy - mnohem více Zeldy. Microsoft měl show asi nejvíce "show", ale co do her mne zaujalo jen zlomek titulů. Ovšem Natali si ode mne odnáší medaili za inovaci, i když nevěřím, že se to nějak více chytne. SONY předvedli velice uhlazenou předváděčku, která sice nedokázala zakrýt laciné triky. Ale herní nabídka byla asi nejlepší, přesto, že mnohé hry se objeví i na XBOX 360 (a naopak).

Zbývá doufat, že Nintendo využije finanční nadvládu na trhu uvedením nového hardwaru, aby se mohli pustit do světa nových a "velkých" her pro dospělejší publikum obecně. V tomto kontextu je Nintendo černý vzadu. Kdybych to ale bral celkově, tak mne z herního hlediska nejméně zaujal Microsoft a nejvíce SONY. Ale to neznamená, že by na Xko byly špatné věci, jen mi říkají o něco méně, než u konkurence. A tak to asi má být.