2. 6. 2009

Jagged Alliance DS

Že miluju prakticky všechno, co trochu smrdí Jagged Alliance je jasné. Poprvé jsem hrál až Deadly Games - hlavně díky editoru a multiplayeru. Ale především druhý díl se stal v mých očích jakýmsi etalonem strategických her s příchutí RPG. Jednu dobu jsme dokonce vedli debaty (čti: krvavé hádky), jestli je lepší Fallout nebo Jagged Alliance 2. Mají hodně znaků společných, ale jádro hry je trochu odlišné. Dneska to vidím celkem jasně - JA2 dohrávám pravidelně dvakrát ročně a ačkoliv strategické hry opravdu neumím hrát, tak tohle je výjimka z pravidla, kdy i na nejvyšší obtížnost poměrně slušně zvládám všechno.


Nejde ale jenom o strategickou část věci. Nutnost managovat tým, přesouvat milice, ovládat města a držet si slušnou popularitu pomocí subquestů - to jsou všechno věci, které vystřelují atmosféru do nekonečných výšin. Vysoká variabilita zbraní a nepřátel tvoří naprosto dokonalý koán, který při každém dalším hraní dává větší a větší smysl. Tahle hra se dá šíleně moc "namasterovat". Takže se začaly vytvářet různé datadisky, alternativní scénáře a mody, které hru měly prohlubovat. Ne vždy se to podařilo. Hratelná je určitě Deidranna Lives, ale tím je výčet skoro u konce. Každopádně je zásadní nutností mod v1.13, který dolaďuje detaily skvělé hry skutečně chytlavým a inteligentním způsobem. JA2-1.13 a nikdy jinak!


Když se začalo hovořit o pokračování JA2, vzbudilo to u patřičných kruzích vlnu nadšení. Ta byla ovšem velice rychle zpražena. Srandy okolo "Jagged Alliance 3", "Jagged Alliance 3D", "Jazz: Hired Guns" a "Hired Guns: Jagged Edge", "Brigade E5: New Jagged Union", přinesly do žánru bahno. Ruští Nival Interactive se svou hrou Silent Storm spustil "druhou vlnu", která měla klesající tendenci. Hammer and Sickle, Night Watch a podobné hry byly všechny na jedno brdo. Engine zastaralý a přitom pomalý, možnosti slabé (pod úrovní JA2) a neuvěřitelná repetivnost a nuda, neschopnost do hry nacpat něco nového, jen opakovat a opakovat. Ačkoliv Nival nemají s Jagged Alliance nic společného, vývoj jejich her se podepsal na tom, že ruští vývojaři dostali nálepku "dělají tahové hry". Že je dělají většinou blbě je věc druhá. Nejvíce mi vadí totální nepochopení trojrozměrné grafiky. Práce s kamerou je naprosto odpudivá a možnosti natáčení pohledu je absurdně omezené. Veškeré levely jsou naštosované placky. od JA2 se liší leda tak vícepatrovým systémem, ale jinak se veškeré herní mechanismy "počítají 2D", všechny levely jsou děsně placaté. I když uznávám význam těchto her a firem, poškodilo to postavení Jagged Alliance v budoucnu. O tyto hry je pak menší zájem. A já si budu v klidu snít, že se někdy dožiju doby, kdy někdo udělá tahovku ála Jagged Alliance v členitém prostředí ne nepodobnému následující fotografii (s možností skrývat snipera v korunách stromů nebo pod hladinou vody - proč ne trochu jako MGS4?) a to vše s kamerou ála Homeworld.


Zpráva, že Strategy First, aktuální majitel značky Jagged Alliance, chystá hru z oblíbeného světa na oblíbenou přenosnou konzoli, vzbudila můj zájem již v roce 2005. To jsem byl poměrně vzrušený. O tři roky později se ukázalo, že půjde o remake prvního dílu (!), což mne docela naštvalo. Takže po třech letech vydají něco, co stačí prostě naportovat "za deset minut" (DS má papírově výkon adekvátní pro takto starou hru)? A to jsem nevěděl, že budu čekat ještě další rok, aby to vyšlo. Ale už to mám v konzoli a už hraju.


Jagged Alliance DS má v zásadě dva problémy, komplementárně spojené. První problém je - proč portovat zrovna relativně nedokonalou jedničku? A druhý problém - když už teda portovat jedničku, tak co na tom trvalo tak dlouho? Jsem naprosto přesvědčen, že by DSko s prstem / stylusem v nose utáhne JA2 i s podporou multiplayeru. To se bohužel nestalo.


Že jde navíc o remake a ne o port je další argument do pranice. Hra se totiž od originálu liší i v celkem zásadních věcech (na PC jsem hrál pouze Deadly Games, nikoliv originál jedničku, takže to vztahuji k ní, jelikož předpokládám stejné herní mechanismy v jádru hry), jako je třeba krycí efekt stromů a porostu. To je při přestřelkách v džungli celkem zásadní změna. Od kamaráda, který jedničku na PC vyzdvihuje do nebes, jsem se také dozvěděl, že je skoro nemožné dobýt více než 4 sektory za den, zatím co na PC dělal údajně 5-6 denně běžně. Takže těch změn tam bude více - možná jsou některé k lepšímu, ale je evidentní, že nejde o "originál".


Ovládání je celkem dobře zvládnuté, i když má mouchy, které naštěstí vylezou ven jen výjimečně. Docela vadí, že při zaměřování nevidíme předem, kolik akčních bodíků bude střelba potřebovat. To vidíme, až když klikneme na nepřítele, abychom zjistili, že tolik bodíků nemáme, takže to musíme zrušit a proceduru opakovat s méně přesným nastavením. Na to se dá zvyknout. Občas vadí, že se nedá vstoupit na políčko, na kterém leží nějaký objekt, protože se postavička pokusí objekt sebrat, což v horším případě sežere pár bodíků a jsme naštvaní. Jinak jsem si na většinu podobných drobností celkem zvyknul - stačí hru nebrat tak vážně. Pak najednou koukám, že jsou tři ráno a že bych měl jít spát. Jak to?

Jagged Alliance disponuje skvělou atmosférou, příjemným příběhem a motivující náplní misí. Je to důvod, proč se Jagged Alliance mnohdy považuje spíše za RPG, než "pouhou" strategickou hru. Role osobností a interakce v rámci party patří mezi prvky, které ve strategických "anonymních" hrách nemáme ve zvyku vídat. Sžití s postavami a smutek nad jejich úmrtí (spojená s loadingem samozřejmě) je opravdu emocionální. Sice se mi během hraní neustále vybavuje dokonalá JA2, ale i tak jednička odvádí velice slušnou práci, kdy není úplně snadné se odtrhnout, pokud je podobný žánr vaším šálkem malbytu.

Technicky je hra převedena skutečně kvalitně, loadingy nepatrné, animace plynulé, žádný problém Ono by byla ostuda, aby hra s takto primitivní grafikou měla bugy, ale jak se dneska ukazuje, podělat se dá naprosto všechno, takže si cením toho, že je hra technologicky bezchybná - tedy identická s předlohou.

Jagged Alliance DS se tedy povedlo. To je pravda. Ale je to zároveň tak trochu vítězství Pyrhy, jelikož vyjma pamětníků tuto hru sotva někdo ocení. A pro ně je vlastně i remake pro DS zbytečný. Dneska je značka Jagged Alliance celkem dokonale potopena, ale pokud jí chcete dát šanci, tohle je dobrá volba.

Hodnotit remaky je obtížné. Jagged Alliance původně vyšel v roce 1994 a tato DS verze se liší jen v detailech. Herní košatost je vzhledem k dnešním strategickým hrám / RPG spíše nedostatečná nebo lépe řečeno překonaná. Ale když to budu hodnotit "jako remake", dávám sedm palců z deseti.