30. 6. 2009

Killzone 2

Tak jsem "dohrál" Killzone 2. Uvozovky proto, jelikož v jedné fázi mne hra až tak odporně nudila, že jsem ji nebyl schopen dorazit. Jak jsem se v zápětí přesvědčil na Gamefaqs, byl jsem v poslední misi, asi v polovině. Tak jako tak si tento "zářez" na pažbu dávat nebudu. Nestálo to za to.

Poměrně zřetelně si pamatuji šílený hype, který hře předcházel. Poměrně zřetelně si pamatuji první euforické recenze, které hovořily jednoznačně. Poměrně zřetelně si pamatuji dojmy z dema, kde jsem byl taktně upozorněn, že to s tou kritikou trochu přeháním. Jenže - já ten pocit nemám a po "dohrání" plné verze jsem se naopak utvrdil v tom, že tohle není v pořádku. Poměrně zřetelně vidím, že po Killzone 2 neštěká dneska ani ten pes. Proč je tomu tak?

Technologicky - ta hra je prima, jede svižně, loadingy jsou trochu otravné, ale dá se to. Textury jsou po většinu času mdlé, modely postav poměrně přijatelné, ale animace panáků se zoufale opakuje (proč je panáků tak málo druhů?) a to shazuje dojem z technické prezentace. Z hlediska designu je hra poměrně zajímavě zvládnutá, byť nejde o nic převratného, spíše naopak, ale není to urážka mého jemnocitu. Místo toho jsem se podivoval nad předpočítanými "omítkami" na zdech, které jdou odstřelit. Dokonce je poměrně jasně vidět linie lomu na sloupech. To jsem nečekal. Divně vypadající voda při pobřeží nebo propadávající nepřátelé, společně s jejich zasekáváním v zábradlí - bylo by mi to jedno, kdyby mne čtyři roky nekrmili propagandou o technologické nepřekonatelnosti Killzone 2. Jejich chyba.

Ovládání je jedním slovem nešťastné. I když jsem si časem zvykl na nešťastný zoom na R3 a běh na L3 a i když jsem zjistil, že "revoluční" krytí za překážku (od dob Duke Nukema známý jako "crouch") nemám důvod používat, zůstaly mi tady nepoužitelné granáty. Jejich zpoždění při hodu se dá přežít jedině tak, že si usrknete ze sklenky vína, protože jinak je to nuda. Vůbec zbraňový park je uhozený. Omezení na jednu resp. dvě zbraně, přičemž ani jedna nemá sekundární režim střelby, mi přijde jako výsměch. Nutno uznat, že taková brokovnice má příjemný feel, ale veškeré ostatní projektilové zbraně jsou na jedno brdo. A to je u FPS docela problém.

Umělá demence nepřátel je na standardní úrovni. Ano, umí uhnout před granátem, i když se dost často začnou točit na patě okolo své osy. Ano, umí se skrýt za překážku. Tím "bombastická AI" končí. I na střední vzdálenost se skoro vždy vyplatí za nepřítelem dojít co nejblíže, obejít jeho kryt, (Helgast v krytu nevnímá své okolí, samozřejmě, je logicky k nám vždy zády) a nasypat do něj dávku z bezprostřední blízkosti - obtížnost Normal. Hru jsem samozřejmě testoval na různé situace, jak si figurky poradí s mým standardním i nestandardním chováním. Nepřekvapili. Umělá inteligence této hry je na naprosto průměrné úrovni, jako jsme viděli v tunách jiných her. O nějakém obkličování nebo taktickém postupu nemůže být řeč. Jednak jsou většinou mrtví dříve, než se stačí po poli rozeběhnout, jejich "inteligence" je definována rozmístěním za překážky při vstupu do zóny (což je navržené autory a s vlastní inteligencí to nemá pranic společného) a druhak nemají ve většině hry kam manévrovat. Situace, kdy v chodbách hledám posledního Helgasta, aby se přepnul skript na postup hrou dál, byla častá a frustrující.

Slovíčko kam v odstavci výše jsem zdůraznil hlavně proto, že veškerý leveldesign je obyčejný tunel. Schéma hry je naprosto otřepané. Přijít z bodu A do bodu B, tam vykydlit šílenou přesilu (ať žije automatická regenerace v řádech sekund) a jít dál. Je pravda, že se autoři snažili okopírovat z mnoha her alespoň trochu neotřelé nápady a je fakt, že místy jsem si říkal "hergot, to nebylo špatný". Velice se mi líbily pasáže, kde se pomocí motion sensoru v ovladači ovládaly celkem dva herní prvky (kladení bomb a točení kohouty), ale že by to hru vytrhlo z šedi průměru? Po těch šesti hodinách, které jsem strávil hraním, se mi úplně před očima vykrystalizovala nosná myšlenka Killzone 2 - okopírovat všechny možné nápady z Call of Duty, Halo, Metroid Prime, Doom - a slepit je dohromady. Tento slepenec nakonec jde s přihmnouřeným okem hrát, ale na prdeli budete sedět jen kvůli pohodlnosti, ne kvůli tomu, že by nás hra uzemnila. K tomu přispívá také fakt, že nyní s odstupem od vydání se o hře přestalo hovořit. Další ohlášená revoluce, která se zapoměla konat. Jednička Killzone se mi líbila, takže tohle je svým způsobem škoda.

Příběh je naprosto stupidní, jak tomu u FPS chodí. Zlí oni, hodní my - slzička při naskriptovaném úmrtí "kamaráda" a atomovka před závěrem. To je toho. Postavy ve hře jsou natolik nudné, že si ani nepamatuji jejich jména, dokonce si ani nevybavuji, jestli měli nějaké charaktery... byly tam vůbec nějaké postavy? Matně si vzpomínám, že tam byli pánové s červenejma očima, ale to je tak všechno. Atmosféra story je mdlá, nezajímavá a to ani jako UHO ve školní jidelně, kdy se k těm podělanejm knedlíkům musí něco dát. Killzone 2 nepotřebuje příběh k tomu, aby byl lepší nebo horší hrou. Klišé je jedna věc, ale i s ním se musí umět pracovat. Spolehnout se na to, že třicetkrát prostřelený hrudník kapitána dokáže stále pumpovat krev do žil a vzduch do plic - to není vtipné ani zábavné - je to tragické, jak si někdo může myslet, že to vyvolá "hrdinské emoce". Ke konci jsem animačky přeskakoval, protože mne upřímně řečeno sraly.

Z několika videorecenzí, které jsem po vydání hry poměrně se zájmem sledoval, jsem si pamatoval některé herní momenty, které mi přišly celkem cool. Byl jsem překvapen, že během hry jich bylo přesně tolik, co v pětiminutové videorecenzi. Asi tak čtyři. Čtyři světlé momenty, kde jenom jeden měl více, než pár desítek sekund - jízda na vlaku v protivětru mi přišla celkem zábavná. Ale tak nějak to už tady také bylo. Jenom se spolehnuli na to, že si to hráči nepamatují a z tohoto hlediska je mi celkem jasné, že Killzone 2 musí mít u mladšího publika (nebo naopak u publika tak starého, že si již nic nepamatuje) úspěch - klišé (super)hrdinové, klišé příběh a vykrádačka dobrých momentů z jiných her - chápu. Ale u mne nepochodili.

Killzone 2 je typická komerční ... no dere se mi na jazyk "rychlokvaška", ale ono tomu tak není. Samotná hra je nezapamatovatelná, nijak zvlášť špatná, nijak zvlášť dobrá. Je dost krátká, není originální, vypadá celkem přijatelně po většinu času - hej, tahle hra se dá docela hrát. Akorát ten hype - ten potopil už mnoho projektů a je divné, že SONY vstoupilo poněkolikáté do téže řeky. Jestliže je tohle vrchol her na Playstation 3 a nejlepší FPS vůbec na světě - tak to jsem asi čínskej bůh srandy.

Vlastně si teď říkám, proč se hra jmenuje "Killzone 2". Dát nepřátelům jiný název a jinou barvu očí, máme z toho Dooma 4 nebo Quake 5 nebo Halo 6 nebo cokoliv jiného. Prvky, které činily první díl Killzone zajímavým (volba postav, stealth mise s infraviděním, kooperace postav a různé průchody zónami) - to tady nějak zapoměli dodělat. Škoda? Nemám důvod to omlouvat. Palec dolů.

Střízlivě bych dal v recenzi této hře tak 4/10. Nulová inovace a vykrádačka všeho možného je částečně - velice částečně - vykoupena průměrným gameplayem a čtyřmi opravdu zábavnými momenty ve hře. Ale asi tak po osmém pivu ze mne vyleze splín, jak někdo může za X milionů dolarů po Y letech vydat takovouhle blbost. A to pak neznám bratra - Killzone 2 je vzhledem k očekávání absolutní kravina. Škoda času a valut.

P.S.: Možná je multiplayer prima, o tom není sporu!

P.S.: Killzone (2) je bezpochyby Halo killer. Ale to nebylo zas tak těžké, co si budeme namlouvat ;).

27 komentářů:

  1. tady nekdo nenavidi FPS

    OdpovědětVymazat
  2. PS :Pokud vim Dave tak Halo 3 si nehral,to ja jen k tomu Halo killeru.Podle mne je Halo 3 zabavnejsi (4 co-op) ale jinak zhruba tak na stejne urovni
    FPS nebo jenom strilecky nejsou zrovna moje krevni skupina ale pokud bych mnel hodnotit Tak jedina akcni hra od dob Half-lifu 2 kterou jsem si dost uzival a obcas se dostavil i nejaky ten moment nadseni je Gear of war 2 (ps nejsem xbot)

    OdpovědětVymazat
  3. 2anonym: Naopak - já mám FPS poměrně dost rád, akorát poslední dobou je těch originálních strašlivě málo.

    2Desh: Jistě, trojku jsem nehrál. Je to myšleno jako princip - Halo vs Killzone celkově. Série Killzone na mne působí mnohem přijatelněji, i když ta dvojka je spíš krok zpět.

    OdpovědětVymazat
  4. v tehle hre je revolucni multiplayer....

    OdpovědětVymazat
  5. Určitě věřím. Jelikož jsem ho nehrál - mohl bys pár slovy naznačit, v čem je revoluční a jak ovlivnil žánr? Zajímá mne to, dík.

    OdpovědětVymazat
  6. no jasny, kazda postava ma dve schopnosti, ktere pozdeji muzes ruzne kombinovat, tady sou vsechny popsane : http://kouppa-networklive.com/?p=1065 . primarni abilita zustava u kazdeho, ale ta sekundarni se da kombinovat libovolne. kdyz hrajes misi tak se Capture and hold, search and retrive, body count atd. meni v prubehu mise, zadny loadingy...

    OdpovědětVymazat
  7. Nezní to blbě, ale ani nějak moc revolučně, jako modifikace klasického Team Fortress systému je to dobrý bonus (loading bez komentáře). Čím dál je hra revoluční v multiplayeru?

    OdpovědětVymazat
  8. grafika, hratelnost, assassination mise :). hral sem hodne FPS multi a tahle je bezkonkurence nejzabavnejsia nejlepsi. prijdou mi revolucni ty ability, sou vsechny hrozne vychytany a kazdy hrac dostane co chce - podle sveho stylu si zvoli postavu...

    OdpovědětVymazat
  9. Ivan- smutné, jak často se hází slovy, zjevně bez ponětí o jejich významu. Nic proti anonymovi, ale dost se mu míchá revoluční se zábavný. Grafika revoluční být nemůže, protože nepředvádí nic co by jinde nebylo, ability by byly revoluční v době quaka, možná hratelnost. well ta taky revoluční není:) Je to dobře odvedená práce, z řemeslné stránky, ale revoluci bych si představoval jinak. To bylo třeba v roce 94 či kdy myš v Terminator Future shock a vozidla a letouny v singlu.

    OdpovědětVymazat
  10. Tak nevim, Hello 3 jsem dohral a pripominalo mi to tak 10let starou hru co do vychytavek i hratelnosti. V Killzonu se mi libila grafika a atmosfera, jinak to bylo dost "osekane". Takove hry ma cenu hrat pouze v co-opu coz Killzone myslim ani nemel...

    OdpovědětVymazat
  11. No musis s Davem bez vyjimky souhlasit. Hru sem koupil v breznu, multiplayer sem hral asi hodinu (vubec me nechytl narozdil od COD4), behem 2 tydnu obcasneho hrani sem se dostal do posledniho kola v singlu, ktere je dost frustrujici uz na stredni obtiznost, ze sem ho taky nedohral. Tak sem Killzone2 odlozil stranou, ze se k nemu pozdeji vratim. Uz pres 2mesice se na krabicku prasi...proste to vubec nemam chut hral. Pro me je to nudna hra. Presto 4/10 je prilis prisne. Technicke zpracovani je na vysoke urovni...6/10 s tim, ze je to urcene temer vylucne pro priznivce FPS.

    OdpovědětVymazat
  12. Dohral jsem Killzone 2, mam odehrano asi 50 hodin v multiplayeru Kz2.

    Dohral jsem Halo 3 asi 3x(z toho jednou coop ve trech, coz bylo vynikajici). A multak ani nepocitam. Je to promakana a robusni zalezitost s vybornym vyuzitim vozidel.

    A Kz2 mi svoji variabilitou a hlavne zabavnosti prijde o tridu nize. Navic nesnasim respawn nepratel...Podle me by to kvalitni hra obsahovat nemela.Je to takova berlicka z casu Medal of Honor a CoD 1.

    4/10 je prilis prisne, i kdyz chapu, ze tam Dave zohlednil ten "zarucene in-game" render, kterym se Sony v roce 2005 chlubila a nasledne kydy o revolucnosti.
    Singl zvlast bych videl 7/10.

    OdpovědětVymazat
  13. Efreeti & Minitroll: Hodnocení 4/10 je podle mne adekvátní z toho hlediska, že mi ta hra přijde průměrná + drzy hype - jakože trest. Samozřejmě - s odstupem hodnotí člověk jinak, kdyby nějaký recenzent v době vydání hry dal 6 nebo 7/10, tak by to byl mnohem větší poprask ;). Každopádně zase 4/10 neznamená nějaký průser, je to prostě kousek pod průměrem. Uměle vyvolaná recese hodnocení kde 6/10 = špatné u mne neplatí.

    O té revolučnosti každopádně nemůže být řeč. Absence coopu a lokálního multiplayeru (tohle měla Killzone 1) a vyřazení prvků, které jedničku činily nadprůměrnou - chápu, že to někoho baví (obzvláště v multi), ale revoluce to zkrátka není (i když výše Anonymní navrhnul vtipnou tezi, že v dnešní době je revoluční vůbec fakt, že je hra zábavná ;).

    OdpovědětVymazat
  14. Ale jo, Dave ja to naprosto chapu. Koneckoncu za tu omacku okolo si ta hra odstrelit vyslovene zaslouzi. Ja bych to shrnul:

    1) Presentace "in-game" renderem o kterem Sony nechala verejnost diskutovat, dokud novinari a hnidopichove neprisli na to, ze to je render. Pak to teprve potvrdili.

    2) 4 roky masirky o revolucnosti vseho mozneho, 42 milionu eur budget a 16 milionu dolaru na propagaci. Reci o 1M predobjednavkach pouze v Evrope byly podle me ucelovou lzi PR oddeleni Sony, ktere chtelo umele vytvorit dojem, ze jde o must have titul.

    3) Po vsech tech letech se tvurci zmohli na prumerny koridor, prakticky bez interakce (pokud neprijdou nekomu cervene sudy revolucni :), bez epickych bitev slibovanych trailerem. Postavy na kterych cloveku nezalezi, bez osobnosti.Pribeh vymyslel nekdo za pul hodiny, behem svaciny. Skvele jsou lightingy a efekty vubec, ale to si nechala Guerilla delat u jine firmy. Pekna hudba a efekty skutecne vyuzivajici 7.1

    Podtrzeno secteno : Jeden z nejdrazsich hernich projektu v dejinach, je po 4 letech vyvoje lehce nadprumernou strileckou.
    Hmm, Sony vi jak idiotsky rozhazet penize. Guerilla jsou looseri, nikoliv elitni team. Jejich level designery bych poslal nekam zdarma vypomahat, aby se neco naucili.
    Koneckoncu ani po tom silenem hype se hra ve srovnani s konkurenci nijak dobre neprodavala(tusim, ze konkurencni Gears 2 prodali stale za 1 vikend vice, nez Kz2 za celou dobu), coz je u AAA titulu dostatecne vypovidajici.

    Ale pritom mi to prijde skoda a promarnena sance, protoze v tom engine a vytvorenem ponurem svete potencial je. Kdyby ho vzali do rukou schopnejsi vyvojari, dal by se z toho vykresat poradny hit.Tady ze vsech stran leze : Hele my jsme udelali ten shit Shellshock: Nam '67 a ted mame jenom lepsi engine.
    Tak snad to vyjde Killzone 3, ktera je jiz ve vyvoji.

    P.S. Vydavat za DLC pouhe 2 multiplayer mapy a dojit timto po 6 dolarech zbytek vernych fans mi moc koser neprijde.

    OdpovědětVymazat
  15. minitroll: Dobre napsano. Skoda ze si to neuvedomil ani jeden z recenzentu, kteri bud a) propadli hype coz u jejich profese je totalne nemistne bo b) dostali penize od Sony :]

    OdpovědětVymazat
  16. viz: http://www.gamerankings.com/ps3/928377-killzone-2/index.html

    OdpovědětVymazat
  17. Predem se omlouvam za to, ze sem tohle cetl.
    Chlape, ty jses mimo mísu.

    OdpovědětVymazat
  18. To je možné, ale upřímně by mne zajímalo, čím jsem mimo mísu, tak trochu konkrétněji.

    OdpovědětVymazat
  19. super parba, kdyby to nebyl hype a menovalo se to jinak tak to vsichni senite

    OdpovědětVymazat
  20. Jestli to neni tim, ze Dave probehl KZ2 na normal, tak to potom jo, jenze mili Dave de Save, projet si to na Elite, to by se razem cela tva recence otocila v zabavnosti hry o 90% a jsem zvedav, kam az se v grafice dostanem pri jiz chystanem pokracovani, od praskle zdi, po usni boltce, se dostanem ke krive rase.

    OdpovědětVymazat
  21. Ja jsem KZ2 hral na nejvetsi obtiznost a posledni cast hry (Cesta do palace) byla nehratelna. Strasne me sralo spawnovani nepratel. S kamaradem jsme se stridali a za asi 3h jsme se dostali az k Bossovi (jestli jsme postrileli 5000 nepratel tak to bylo malo), protoze clovek musel porad postupovat, aby se prestali spawnovat. No a zaverecneho bosse jsme asi po 50 pokusech vzdali a hru jsem prodal. To nejsem zadna lama FPS hraju pouze na nejvetsi obtiznosti, aby to byl aspon nejaky challenge a protahla se herni doba (napr. si zkuste na nejtezsi obtiznost dohrat Call of duty 5, budete nesnaset japonciky jako ja :DD).

    OdpovědětVymazat
  22. Je to určitě možné, ale držím se svého kopyta - hraju a hodnotím hry především tak, jak autoři zamýšleli pro většinové publikum, takzvaný general impression. Stejně tak bys mi mohl vytknout, že nehodnotím multiplayer - ale ten mne prostě nezajímá - hodnotím single kampaň na normální obtížnost - jako obvykle. Věřím tomu, že kdybych si do očí nastříkal citron a hrál to vzhůru nohama, tak bude zábavnost hry o 190% jinde, ale víšjak - nebudu jim to zlehčovat ;).

    Ale zajímalo by mne, v čem bude hra zábavnější na obtížnost elite - předpokládám, že budu častěji umírat a budu více frustrován. Nebo tam něco přibude (krom počtu nepřátel) či se zlepší příběh a leveldesign přestane být tunel?

    S těma zdima - no když vidím, jak je omítka "připravená" na odpadnutí, tak je to trochu nekompatibilní zjištění s tím, jak se holedbali. Ale můžu tě uklidnit, že samotná grafika je minoritní prvek v mém soukromém hodnocení, kdežto hype a natřásíní mi kazí úsměv na tváři. Ale ano, považuji jisté technologické minimum, vyplývající z platformy a letopočtu, za nutnost.

    OdpovědětVymazat
  23. Mě se Killzone 2 celkem líbil. Sice to nedosahuje kvalit renderu E3 2005, ale řekl bych že po grafické stránce k tomu nemá daleko. Jinak rewspawn nepřátel jsem bral jako plus i mínus. Štvalo mě, že když pracně vyčistím jednotku, tak že se tam okamžitě objeví další, ale na druhou stranu..bavilo by Vás to, kdyby jste postříleli několik nepřátel a najednou...pusto? Ten rewspawn aspoň dáva iluzi války a pomalé postupování a krytí je také reálná předloha války. Střílečky s "rambo" stylem nepovažuji za reálné. Jinak ano, hra je krátká. Pořád jsem během hraní čekal, kdy se objeví mise z renderu abych mohl porovnávat a ona nikde. Kde to ti pánové od Sony vzali???

    OdpovědětVymazat
  24. Tak jestli Killzone 2 není vzorem Rambo akce, tak už nevím ;).

    Víš co, já nevím, kdo z autorů hry a kdo z řady recenzentů kdy byl v nějaké válce (nebo alespoň na vojně), že všichni popisují hru jako "opravdovou válečnou vřavu". Ale tipoval bych, že nikdo.

    V reálné válce máš mnohem menší výdrž a je kumšt v jednom člověku vykydlit desítky nepřátel. Neříkám, že to nejde, ale válka je prostě jiná, na to vezměme jed.

    Killzone 2 je celkem zajímavým zpracováním futuristické války s ohromnou, ale přijatelnou nadsázkou. Přesto její těžiště logicky leží v multiplayeru. Single je druhořadou věcí. Bohužel, je to škoda.

    OdpovědětVymazat
  25. poradí mi někdo jak v poslední fázi zabít radeca? díiky

    OdpovědětVymazat