8. 6. 2009

World Builder

Už od malička jsem chtěl dělat hry. Nebudu tady obšírně popisovat svou anabázi do tvůrčího procesu (střípek na mém starém "blogu"), ale zjištění, které mne opravdu posunulo vpřed bylo, že BASIC na ZX Spectru je prostě jednoduchý a že je možné v něm napsat cokoli, když si člověk pomůže assemblerem. Jak šla doba kupředu, objevil jsem na Mackovi úžasnou aplikaci World Builder, která slibovala snadno a rychle dělat grafické adventury s podporou myši a textového okénka. To bylo velké lákadlo. Jenomže anglicky jsem tehdy moc nevládl a přechod na myšoidní ovládací schéma byl svým způsobem šok, který jsem využil spíše na hraní, než na tvorbu her. Každopádně mám tento program celkem nostalgicky rád, když jsem si hrál s tutorialem (což bylo bez angličtiny docela těžké).


Když už jsem si toho Macka na Amize rozchodil, tak si něco zahrajeme, ne? Krom hraní Warcrafta jsem si zahrál také Wolfensteina 3D (jede super ve VGA, v SVGA už trhá, ale to je OK), ale právě World Builder jsem si chtěl vyzkoušet. Takže jsem ho unstuffitnul a spustil.

World Builder má rozhodně potenciál i v dnešní době, je to tak trochu Visuální Basic se specializací na hry. Chvíli trvá, než si zvykneme na nutnost kombinovat myš a klávesnici (převážně lze Tutorialovou hru ovládat klávesnicí, ale je poznat, že by hra šla snadno naroubovat na myš kompletně), ale už po deseti minutách běháte po virtuálním světě, který láká tím, že je snadné ho vytvořit. Jednoduché skripty jsou přehledně uspořádány, seznamy objektů a interakcí rovněž. Na to, že první verze programu vznikly v roce 1986 je to celkem úctyhodné (mnou hraná verze je z roku 1995).

Nakonec jsem se k realizaci nějaké hry nedokopal ;). Na to už jsem asi moc starej. Ale zaujala mne jedna věc. Našel jsem ve hře papírek, který jsem si přečetl a ono je tam tohle:


Docela síla vám povím, nečekal jsem až takovýto podtext v enginu na adventury pro děti ;). No nic, mně se líbí pojetí ze strany Family Guy. Nikdo není dokonalý.