13. 7. 2009

Hry pro PC

V naší zemičce zaslíbené zrovna příliš mnoho herní literatury nevzniklo. Máme tady nějaké ty časopisy, ale obšírněji se hrami nikdo nezabýval. Čestnou výjimkou budiž kniha "Hry pro PC", jakýsi druhý díl dvojpublikace "Počítačové hry" (to bych měl taky někde vyhrabat), kde autorem jest František Fuka.


Můžete si o tomto ouchylákovi myslet cokoli, ale nelze mu odpárat fakt, že pro propagaci počítačů a her udělal opravdu kus práce. A jedině tak se na něj budu nyní dívat i já. Předesílám, že není ani vedlejším úmyslem osobu a dílo Františka Fuky nějak poškozovat, spíše naopak adorovat, akorát některé jeho plky jsou prostě kouzelné, tak jsem se o ně chtěl podělit.

Knihu vydalo v roce 1993 vydavatelství Cybex, to jest v době, kdy Fuka neměl ani Jitushku (ta snad ještě ani nebyla na světě?) a jeho jediným domácím zvířátkem byl pavouk za postelí a plyšový hroch.

Kniha je zajímavá zejména z důvodu, že de facto vychází vstříc warezícím hráčům, kteří bez manuálu u komplikovanějších her tápali a spoléhali se na intuici, případně na doporučení kamarádů. Kniha velice dovedně popisuje základní i pokročilejší taktiky několika her, které jsou psány často až nesmyslně detailně. Jsou zde přehledy jednotlivých jednotek, které hráč bez manuálu nemá šanci získat. Kniha podkresluje atmosféru, která u nás v polovině devadesátých let panovala - legální software není normální ani dostupný. Co si budeme namlouvat - když jsem se ke knize dostal, zajásal jsem.

(Člověku by se chtělo říct "kdyby taková kniha vyšla dneska". Ale ono to není tak jednoduché - i když pominu oficiální příručky ke hrám, tak je tady holý fakt, že jenom zlomek her je tak komplexních, jako ty ve výběru od Fuky, aby k ním někdo něco psal takto rozsáhlého).

Jaké hry dostaneme na mušku? V pořadí: X-Wing, Civilization, Ultrabots, Stronghold, Dune 2, Syndicate, Space Hulk a Warlords 2. Již z tohoto výčtu musí být jasné, že já, jakož hráč nestratégovitý, jsem knihu opravdu uvítal s otevřenou náručí, jelikož všichni okolo mně hráli Warlordy, Syndikáty a další Hulky, zatímco jsem já tápal. Takže díky této knize jsem se dostal na Amize právě k Hulkovi a na PC jsem si docela dlouho ujížděl na Strongholdu. A dodneška mám jakýsi pocit prázdnoty, že jsem si nikdy nezahrál Ultrabots, podle popisu zní fantasticky, k tomu se snad ještě dostanu.

(Některé hry jsem ale v té době nemohl hrát, neboť nebyly na Amigu, ale teď mi dochází, že konrétně Warlords 2 bych spustil na Macintoshi...).

Kniha obsahuje opravdu slušné množství užitečných informací, ale rozhodl jsem se spíše vypíchnout některé nuance tehdy pětadvacetiletého Fuky, které mi přijdou zábavné nejenom retrospektivně a netýkají se nutně her jako takových (protože jinak bych tady přepisoval Gamefaqs).


Svým způsobem je šokující už jenom obálka knihy. Komplet černá se žlutým názvem, pod ním radioaktivní hřib s lebkou. Těžko říct, jestli tento ironický prvek měl knize pomoci hry očistit či jim to přitížit. Na zadní straně se pak dočteme, že: "František Fuka je předním českým, evropským a světovým filozofem, programátorem, malířem, skladatelem, spisovatelem a překladatelem". Krátký životopis pak končí celkem optimisticky: "František Fuka je v podstatě pacifista a na této fotografii ze sebe dělá pitomce jenom proto, aby si tuto knihu koupilo co nejvíce lidí ze zvědavosti, zda je její obsah stejně netradiční jako její obálka". Mně to přišlo humorné. Ale nyní již k samotnému obsahu.

Strana 4 - Autor se předem vyvléká z problematiky jazykové korektury a vysvětluje tím, jak se v českém textu může objevit slovo "naselektovaný". Dále se svěřuje, že mu v publikaci "Počítačové hry" zakázali zveřejnit obrázek Winstona Churchila a také mu zcenzurovali větu "v této hře potkáte miniaturního Adolfa Hitlera".

Strana 5 - Vzkazy autora jsou zábavné v sekci "Proklínám": Společnost Ultrasoft, která mi už rok nezaplatila ani korunu za mé hry, které prodává. A na konci sekce "Omlouvám se": Milušce a Amize, že jsem je kvůli téhle knize znedbával. Je Fuka skrytým důvodem pádu Amigy?

X-Wing

Strana 6 a 7 - Obě stránky jsou zajímavé tím, že chybí. A to přesto, že na nich má podle obsahu začínat sekce X-Wing.

Strana 8 - Sekce X-Wing pokračuje po neexistujícím začátku ze strany minulé.

Strana 10 a 11 - Obě strany jsou zajímavé tím, že chybí.

Strana 12 - Pokračuje povídání o X-Wingu, ačkoliv jsme minuli dvě stránky důležitých informací o energetických systémech.

Strana 27 - František Fuka radí, jak ve hře X-Wing využít bugu se savegame pozicí, ale zároveň vyzývá, aby se provozovatel cheatu řádně styděl!!!

Civilization

Strana 29 - Cituji: "Pokud jste Civilizaci ještě nikdy nehrál, začněte s tím, a jestli budete mít po takových 14 dnech nepřetrčižího hraní pocit, že vám ještě pořád nějaké ty drobnosti nejsou jasné a shodou okolností jste ztratil svůj originální návod, přečtěte si tuto kapitolu". Paráda prostě! Všimněte si také, že Fuka vykáním oslovuje zásadně hráče - muže.

Strana 47 - Cituji: "Stavte silnice a železnice! Nejen proto, že se po nich rychleji pohybujete, ale také proto, že zvyšují "těžbu" šipek! Proto je nestavte pouze jako spojnice mezi městy, ale na všech políčkách okolo měst! Autorem této rady je Mirek Fídler! (Takhle to stačí, Mirku?)" Od té doby nikdo Mirka Fídlera neviděl.

Strana 48 - Podobně, jako strana 29, cituji: "Pokud byste tyto popisy (*Civiliopedie*) chtěl mít černé na bílém (a znovu podotýkám, náhodou jste ztratili návod), vytiskněte si soubory s příponou .TXT".

Ultrabots

V tomto textu nejsou žádné boty, ani vtipné, ani faktické - možná také proto, že hru neznám.

Stronghold

Tuto hru jsem toužebně rozehrál dle rad v knize a musím uznat, že to byl dobrý start. Perlička - věděli jste, že na obálce prvního Score je právě ze hry Stronghold?

Strana 70 - Cituji: "Pokud nejste se svými vlastnostmi spokojeni, můžete je změnit kliknutí na REROLL. Ideální by sanizřejmě bylo, mít u všech vlastností osmnáctky, ale pravděpodobnost takového jevu je 1:6^18, takže pokud byste klikali na REROLL každou vteřinu, trvalo by vám vygenerování takové postavy něco přes tři milióny let". Zajímavé je, že o pár řádek níže vyzývá hráče, aby si nahodil postavu s alespoň jednou sedmnáctkou a ostatními vlastnostmi přes deset. Tam ale výpočet pravděpodobnosti neuvádí...

Strana 78 - Ohledně nastavování činností na trojúhelníkovém nastavovátku: "Čím více se mají poddaní věnovat určité činnosti, tím dál musí být kurzor od patřičného nápisu". Přitom by stačilo se na ten trojúhelník podívat, že.

Strana 81 až 91 - Detailní výčet budov pro případ, že jste ztratili originální návod (tentokrát bez upozornění).

Dune 2

Hned ze začátku je zajímavé, že se Fuka otevřeně hlásí k Harkonnenům, kteří jsou, jak víme už z intra - EVIL!

Strana 97 - Cituji: "Zde je nutno podotknout, že Dune 2 příliš nepropaguje kladné společenské hodnoty a podobné nesmysly, protože nejjednodušší je hrát za Harkonneny".

Strana 107 - Cituji: "Ve čtvrté bitvě můžete poprvé vyrábět ochranné zdi. Ale - upřímně řečeno - nemá to smysl. Ztotožnil bych se s teorií Mirka Fídlera, že zdi jsou v Dune 2 jenom proto, aby nepřátelské základny lépe vypadaly". Chudák Mirek!

Syndicate

Strana 117 - Cituji: "Předem upozorňuji ty, kteří ji ještě neviděli, že je to hra plná násilí, mrtvých a doslova litrů krve, což nemusí útlocitnějším povahám vyhovovat. Ne že bych byl nějak útlocitný, ale nerad bych měl nějaké opletačky z toho, až někdo vyvraždí svou rodinu poté, co si přečetl tuto knihu a začal hrát Syndicate". Toliko spoluzakladatel serveru Kompost.cz (2001) resp. HNUS.42 na Fidonetu (1995).

Strana 118 - Cituji: "Ještě jedna poznámka: U většiny her dochází k tomu, že se dříve než hra samotná dostane mezi lidi její pirátská (a často nedokončená) verze. Pokud tedy váš Syndicate má na mapě stát "Czechoslovakia" a délku přes 20 MB, vězte, že jste šťastným majitelem nedokončené verze a nedivte se, když se hra nebude chovat tak, jak je v této kapitole popsáno. Originální, správně fungující Syndicate má na mapě stát s názvem Central Europe a délku okolo 11 MB. Naopak, pokud máte originální Syndicate s originálním návodem, zjistíte, že některé věci které tu píšu jsou v rozporu s tím, co je v manuálu. Klid, pravdu mám (jako vždycky) já".

A ani se nezardí, pirát!

Strana 121 - Rady k první misi - cituji: "Musíte ho zabít dřív, než ujede připraveným vozidlem. Není to žádný problém, protože není ozbrojen, ale jestliže máte sklony k sadismu, můžete počkat, až do vozidla nasedne, potom vozidlo několika výstřely zničit a kochat se tím, jak plukovník uhoří".

Space Hulk

Strana 137 - Cituji: "Píše se rok 40000 (ano, čtyři nuly, já si to nevymyslel)".

Warlords 2

Strana 158 - Cituji: "Vektorizace je důležitým aspektem Warlords 2, takže pro jistotu ještě jeden příklad (raději si to nakreslete na papír): Město X vyrábí jednotky typu A a vektorizuje je do města Y. Město Y vyrábí jednotky typu B a vektorizuje je do města Z. Ve městě Z se vyrábějí jednotky C a vektorizují se do města Y. Následkem toho se ve městě X nebudou objevovat řádné jednotky. ve městě Y jednotky A a C a ve městě Z jednotky B. Když teď kliknete na mapě na město Y, pak na ikonu se čtyřmi šipkami a pak na město X, budou se ve městě X objevovat jednotky A (bez dvoutahového zdržení) a jednotky C, ve městě Y žádné jednotky a ve městě Z jednotky B". A teď si to nakreslete!

Strana 156 až 166 - Seznam všech jednotek pro ty, co ztratili originální manuál.

Strana 176 - Cituji: "Pokud vektorizujete z města X do města Y a město Y je zničeno, ve městě X se zastaví výroba!" ÁÁÁRGHT!

Následuje reklama na Cybex Shell, reklama na první číslo Score (k dostání všude od 15. prosince) a s heslem "Konečně! Časopis počítačových her pro inteligentní lidi". No, tak teda Excalibur nic moc, co? Vzadu je ještě pár čistých listů, patrně pro poznámky.

A to je konec, přátelé ;).