13. 7. 2009

Wii Motion Plus

Tak mi před víkendem konečně doputoval balíček, ve kterém bylo, mimo jiné, i dvojité balení periferie Motion Plus pro Nintendo Wii, respektive k ovladači Wii Remote. Byl jsem na tento kus hardwaru velice zvědavý, takže jsem jej trochu otestoval.


Když před třemi lety Nintendo spustilo posedlost pohybovým ovládáním, představilo nám koncepci herního ovladače, který kombinuje dvě základní technologie. Jednak "ukazovátko", neboli prostorové snímání IR paprsků, díky kterému je možné Wiimote používat jako trojrozměrnou myš. A hlavně jde o gyroskopické čidla (akcelerometry?), které dokáži poměrně přesně rozeznat, jakým směrem bylo ovladačem pohnuto v prostoru. Tento princip vynesl Wii na prodejnostní špičku, nemluvě o tom, že i přínos pro gamedesign nebyl zanedbatelný (a nemám na mysli jenom minihry).

Co ale tento ovladač neumí, je rozeznání "prostoru". Totiž při hraní jakékoliv hry držíte ovladač a jeho pohyb je vztažen k vám, jako k hráči. Takže když hrajte Bowling, je naprosto lhostejno, jestli stojíte k televizi zády nebo bokem nebo vzhůru nohama - jde o to, že ten bowlingový švih provedete správně vůči sobě, nikoliv vůči obecnému prostoru před televizí - virtuální hrací plochou.

Od toho je právě Wii Motion Plus. Periferie, která zásadním způsobem mění funkci ovladače a to na realistickou úroveň přenosu pohybu "1:1" - co děláte s ovladačem v ruce, to se děje na obrazovce. Vylepšena byla ale i latency přístroje, je sotva patrná. Reakce jsou rychlé i přesné a to i při "zběsilém máchání".

Nejsem si ale jistý, jestli je možné s touto periferií hrát "hru na schovku". Moje vize je jednoduchá. Dva či více hráčů se sejde, jeden z nich odejde za dveře a druhý z nich někam v místnosti schová Wiimote a stiskne tlačítko. Tím se zafixuje poloha Wiimotu. Pak se ovladač z úkrytu vyjme, přivolá se první hráč a ten má za úkol zjistit, kde byl Wiimote schován. Měl by na to třeba deset pokusů - vždy by zkusil někam ovladač položit a stisknout tlačítko. Ovladač sám by pak radil "doprava a výše", takže by na to nakonec bylo možné přijít. Jestli je toto možné s Motion Plus nedokážu momentálně usoudit, jelikož žádná z mně dostupných her nedisponuje takto stavěným konceptem. Ono je to logické - i kdyby to bylo technologicky možné, byl by dost opruz, kdyby každý hráč musel při hraní dané hry stát či sedět na jediném místě, jelikož sedět o půl metru vedle znamená, že Wiimote je "mimo hrací plochu". Ale to jsem odbočil.

Wii Motion Plus se bundluje k několika hrám, přičemž ta základní je jistě Wii Sports Resort - něco jako pokračování megaúspěšných Wii Sports. Jde opět o sérii miniher s proměnlivou trvanlivostí, které slouží jako předváděcí software pro nový hardware. Všechny hry jsem poctivě otestoval a došel jsem k závěru že:

1) Motion Plus je naprosto SUPER!
2) Není to ale takový šok, jako byl Wiimote.
3) Swordplay neboli bitka s light saberama je NAPROSTÁ BOMBA a splnění dětského snu "až budu velký, budu Jedi". Opravdu doporučuji si k tomu pustit hudbu Johna Williamse a ústy doplňovat "bzžuuum" zvuky!
4) Vylepšený Golf a vylepšený Bowling dostali opravdu nový rozměr hratelnosti, plně nahradí staré verze.
5) Nebyl předělán nejlepší Tennis, což je velká škoda, ale jeho stolní varianta je velice podobně hratelná a je možné tam krutopřísně zaměřovat na plochu celého stolu, takže palec nahoru.
6) Lukostřelba se okamžitě zařadila do top 3 všech miniher, její přesnost a chytlavost je úžasná.
7) Házení frisbee pejskovi je skutečně kokotina.
8) Basketball, cyklistika, jízda kánoí a vodní skůtr je něco mezi nudou a blbostí.
9) Vodní lyžování má pěkně udělanou vodu, ale jinak je to kravina.
10) Je to lepší, než jsem čekal, ale že by to byl celkově zázrak - to ne. Jde ale o velice pěknou prezentaci Wii Motion Plus, což bráno jako demo, kde jsou tři skvělé minihry - jako jo!

Je až neskutečné, jak moc je Nintendo a celý svět pod nadvládou kulturního dopadu Star Wars trilogie. Zařazení šavlovačky na první místo v seznamu a precizní zpracování této minihry - lepší důkaz těžko najít. Jistě, jde o dva panáčky, co se shazují z ringu do vody. Ale to ovládání dělá z této kraviny naprostou bombu. Je to doufám jenom otázka času, kdy vznikne nějaký Star Wars Duels - minihra s pěknou grafikou se Star Wars tématikou. Protože tohleto je hřích nevyužít. Zároveň nutno podotknout, že implementace této technologie do Force Unleashed by asi nebyla úplně v pohodě, znamenalo by to překopat komplet hru a uzpůsobit ji ovládání. Což vzhledem k tomu, že jde o port z PS2 / PSP asi není možné.

Svatý Jedi Knighte - zjev se nám pro Wii!

Jaký ale bude přínos pro hry? To je ta otázka, která nás trápí.

Už když jsem se pozastavoval nad letošní E3 konferencí, kde všichni tři titáni herního průmyslu předváděli své nové pohybové ovladače, vznesl jsem otázku, jestli má Microsoft a SONY vůbec šanci na úspěch, když jde o drahé periferie. V případě Natalu vidím špičkovou technologii, ale těžko říct, jaké reálné využití ve hrách bude mít, jelikož bez tlačítek toho nejde zase tolik moc dělat. V případě SONY je problém v nutnosti vlastnit Eye Toy kameru a minimálně dva nové ovladače (pro jednoho hráče) pro plné využití. I když pro hry samotné to zní mnohem slibněji, viditelnost ovladače je klíčová a může se snadno stát, že se viditelnost ztratí, což bude mít neblahý vliv na hratelnost.

Wii Motion Plus je na tom zdaleka nejlépe. Jde o (relativně) levnou periferii (prodává se asi tak za 500 Kč i s poštovným - ze zahraničí), kterou koupíte navíc v bundlu žádaných her (krom Sports Resort také PGA 2010, Red Steel 2 a další). Wii má také zdaleka nejširší uživatelskou základnu, kde tvoří jasnou většinu casual hráči, kteří po "vylepšených sportech" sáhnou bez rozmýšlení, i kdyby to měla být druhá hra, kterou budou k systému mít. Již nyní zajištěná vysoká prodejnost Sports Resort resp. samotného Motion Plus znamená, že vývojaři budou mít důvod se periferií zabývat. A to ať už jako vylepšení "normálních her" (případně bonusy), tak hry pro Motion Plus přímo designované.

Dokonce si myslím, že blížící se záplava šavlovacích her bude pro Wii znamenat jistou renesanci, jakou od dob Wii Sports nezažilo. Ale i využití pro "hardcore" tituly není nezanedbatelné, veškeré FPS, RPG, adventury nebo závodní hry najednou přišly o další technologickou bariéru. Však si vzpomínáme, jak pěkně byl Wiimote využitý v Metroidovi, Red Steel, Call of Duty 3 (i když poslední dvě jmenované jsou kvalitativně někde jinde, než první jmenovaný). A konec konců i využití ve hrách typu Let's Tap znamená, že se velice snadno můžeme dočkat nových herních stylů. A to je jedině dobře. Snad se příliš ve svých predikcích nemýlím, byla by to škoda.

P.S.: Oceňuji, že v balení s Motion Plus jsou také nové, delší "kondomy" na ovladač. Ale přesto je nebudu používat ;).