29. 9. 2009

Dead Space Extraction


Dead Space jsem dohrál na PC a zkoušel demo na PS3 a ačkoliv je to "Resident Evil 4 in space", u hry jsem se opravdu bavil a užil jsem si ji. Nejde o hru dokonalou a nutno uznat, že spíš přišla ve správný okamžik, než že by byla nějak super průkopnická, ale účel za svou cenu splnila na 100% a jsem s Dead Space naprosto spokojený. Rád si na něj zavzpomínám, abych tak řekl.


Když se EA začali ohlašovat, že předělají Dead Space pro Wii, byl jsem nadšený. Když pak řekli, že půjde o prequel, byl jsem ještě více nadšený. Když pak řekli, že to bude on-rails shooter, tak jsem se docela vyděsil. Osekat Dead Space na střílení ála House of Dead je skoro znesvěcení. Ne snad, že by se horrorové téma nehodilo, ale - fakt? Fakt to bude střílečka z automatů?


Na druhou stranu nás začalo EA krmit poměrně velice slušně vypadající screenshoty, až se nechtělo věřit, že tohle Wii utáhne. My "odborníci" samozřejmě víme, že Wii utáhne jistě i lepší grafiku, leč pointa je v touze optimalizovat pro tento hardware co nejlépe. Vždyť většina her pro Wii vypadá graficky hůře, než pro GameCube a obecně dlouho trvající vlna "Wii je Playstation 2 s Motion ovladačem" výrazně kazila pověst této konzole - no Nintendo si za to může samo. Každopádně, abych se vrátil - Dead Space pro Wii se začal klubat, jako velice atraktivní a optimalizovaný titul pro Wii. Že by se konečně blýskalo na lepší časy? No More Heroes 2, Conduit a Dead Space, jako zástupci "normálních" her s inteligentní optimalizací grafiky? Proč ne?


Co bych chodil okolo horké kaše. Kurýr mi na poslední chvíli stihl v pátek předat DVD se hrou, takže jsem se o víkendu trochu pověnoval. A ono se to skutečně povedlo!


Grafika hry je stylem prakticky identická předloze. A co se technické stránky týče, tak se autorům podařilo velice povedeně zamaskovat, že Wii má nějakých 729 MHz a 88 MB RAM. Jasně, rozlišení (480p) je viditelně nižší a chybí všemožné shadery, ale během hraní se přiznám, že jsem neměl problém s nedokonalostmi - grafika mi přijde naprosto povedená a zvládnutá. Může za to také správná práce s kamerou a množství animací, které vyprávějí děj a zvyšují napětí. Společně se autentickými zvuky, povedeným dabingem a správně dávkovanou hudbou lze konstatovat, že Dead Space Extraction patří mezi vlajkové hry ve stylu "takhle nějak by se to mělo dělat". A i když se technologicky zdaleka nemůže blížit předloze, je zachován "Dead Space feel", vizuální styl, což je sakra podstatné.


Krom grafiky se ale podařilo zachovat to nejcennější - atmosféru. Docílené je toho tím, že celá hra se vlastně nehraje moc, jako on rails shooter, ale mnohem více, jako klasický survival horror. Jak to udělali? I když je náš pohyb řízen automaticky (což je trochu škoda, protože hned ze startu hry nás designéři nalákají pohledem na záda panáčka, jak jsme zvyklí, aby se v zápětí ukázalo, že je to opravdu jen NPC zády k nám), je zde mnoho možností, prozkoumat široké okolí pomocí rozhlížení, je teda mnoho pohledů kamerou jinam, než jenom "vpřed" a místy si i můžeme vybrat cestu na křižovatce. Celkový dojem je takový, že se hrdina chová velice přirozeně, inteligentně, takže i když je pohyb kamery řízený dle skriptu, nemám pocit, že jedu na kolejnici, neboť bych se podobně rozhlížel i já, kdybych mohl pohyb kontrolovat.


Dalším aspektem zachování atmosféry je volba zbraní a obecně herních mechanismů. Zbraně jsou téměř identické a hlavně se s nimi identicky zachází. Takže máme zásobník na čtyři náboje, s sebou tři zásobníky a to je tak všechno prosím pěkně. Zkoumáním a prohledáváním okolí, na které jen málokdy máme dost času, si ovšem můžeme dopomoci k většímu množství munice a také k vylepšení zbraní samotných. Podobně to platí pro zdravíčko. Jeho dávkování je velice mírné a každá jeho ztráta zabolí a to i na normální obtížnost.


Dead Space Extraction je vlastně derivátem z původního Dead Space. Všechny podstatné a zábavné prvky jsou přítomny, jenom jsou trochu zjednodušeny. Takhle by to bylo celkem v pohodě, ale naštěstí se ve hře vyskytuje dost nových prvků, které hru velice osvěžují. Jde o minihry s opravováním ovládacích panelů ("kreslíme" dráty), zatloukání nýtů, ale i práce s telekinetickým udělátkem, které de facto slouží, jako gravity gun. Místo lampy máme jakéhosi fosforeskujícího červíka, jehož aktivujeme pohybem, máváním nunchuku útočíme nablízko a máchnutím ovladače se zbavujeme dotěrných zombií, lezoucím nám na obličej. A dále je třeba alternativní režim střelby aktivován pootočením Wiimotu o 90°, což je prima. Samozřejmě se dočkáme misí v nulové gravitaci, užijeme si skvělý pohled na HUD helmy a obecně tak získáme dojem, jak by Dead Space vypadal, jako FPS. Ne špatně, to vám povídám.


Nesmíme zapomenout na multiplayer dvou hráčů, který přináší přesně to, co bychom čekali. Kooperaci při střelbě, konkurenci při sbírání nábojů. Ačkoliv z příběhového hlediska není tato možnost ošetřena, je přítomnost druhého hráče velice dobře ošetřena. Například tím, že mnohé minihry musíte udělat v přímé spolupráci s kamarádem a nejde to jinak.


Jedinou vadou na kráse bude, jak tomu dneska bývá, krátká herní doba. Nejsem ještě na konci, leč jedna mise trvá 30-45 minut a je jich k dispozici asi deset (sám jsem včera dokončil sedmou). Osm hodin, plus mínus, co očekávám za základní hru, není mnoho. Důvod k znovuhratelnosti tady je - krom vyšší obtížnosti jsou tady ještě extra výzvy, ale více, než dvojnásobek času, se hrou asi normální hráč nestráví. Za plnou cenu to není zrovna přijatelná hrací doba. Na druhou stranu se budete po celou dobu bavit.


Dead Space Extraction je další on-rails střílečkou, která ale výrazně překonává očekávání a i samotný žánr. Určitě je to lepší hra, než třeba Resident Evil Umbrella Chronicles (leč jsem zvědavý na Darkside), jelikož těží z toho, z čeho původní Dead Space, jenom tomu dává nový kabát - oproti tomu Umbrella Chronicles jsou frenetickou střílečkou, nekompatibilní s univerzem Resident Evila. To ale neznamená, že by to byla špatná hra, to ne.


Na druhou stranu - oproti House of Dead Overkill, Ghost Squad, Virtua Cop, Silent Scope a dalším "klasickým automatovkám" je u Dead Space riziko, že hráč nadržený na střelbu bude trochu zklamán tím, že se na něj neřítí hordy zombáků s výdrží na jeden výstřel. Dead Space Extraction je zaměřený na taktickou střelbu, kdy sekundu déle mířit znamená úspěch a úsporu munice. Dead Space Extraction disponuje kratšími, ale o to intenzivnějšími akčními pasážemi, které jsou prokládané přechody mezi lokacemi, které sice jsou také zábavné, ale nemusí být zcela po chuti milovníkovi šílených stříleček.

Já osobně mám jasno. Dead Space mi vyrazil dech, přesto jej nemůžu tak úplně doporučit všem a univerzálně. Běžné hráče bude hra bavit, ale těžko říct, jestli ji bez rozmyslu kupovat, chce si to vyzkoušet. Jestli "trpíte láskou" k on-rails střílečkám, je to určitě dobrá volba, ale ne nutně ultimátní. Pokud vám ale sednul Dead Space, potažmo Resident Evil 4 a rádi byste si to zkusili znova, ale jinak - tak pak je Extraction hrou pro vás.