23. 9. 2009

Realtime bitvy bez grafiky?

Nedávno jsem shlédnul sérii trailerů na Warhammer 40.000 Dawn of War 2 a musím uznat, ačkoliv RTS hry nehraju, že to vypadá velice lákavě a atmosféricky. Detailní grafika a animace, opravdu vtipné efekty, působí to velice živě, dynamicky, no prostě radost pohledět.

Jenže pak se kamera oddálila do "hratelné" pozice. Detailnost postaviček byla ta tam a i když grafika je samozřejmě opravdu pěkná, tak zaniknou prostě ty detaily, které v traileru tvoří atmosféru. Najednou je z toho chumel polygonů a hra se stává schematickou.

Je to na jednu stranu pochopitelné. Ovládat desítky jednotek z nějakého extrémního přiblížení je prakticky nemožné, přehlednost je v RTS rozhodující. Napadlo mne tedy, proč vlastně dělat do těchto her takto detailní modely figurek, když se jimi bude hráč kochat jen zlomeček času. Ale tak je to trend, vypadá to dobře, není na tom nic moc co hanit.

Jenom mne napadá, že trailer obsahuje takovou atmosféru, jakou hráč pak prakticky nemá šanci zažít. Vidět, jak si dvě jednotky střílejí do obličeje a pak se komicky svalí - s oddálenou kamerou není vidět nic z tohoto. Takže si říkám - proč to neoddělit? Znamená to udělat z realtime tahovku, to je jedna věc. Jenom zadat útok a pak se kamera přiblíží (automaticky nebo na žádost hráče) a můžeme si vychutnat originální bojový průběh v klidu.

Nejvíce podobné mne napadá Battle Isle 2 a vyšší díly, akorát by nešlo o předdefinovaný pohyb jednotek, které se "rozprsknou" v prostoru, ale o frenetickou bitku, přesně takovou, jakou jsme mohli vidět v trailerech. Takovou, kterou je hra schopná vygenerovat v pohodě, jenom si ji nemůžeme vychutnat, pokochat se jí.

Tahové strategie v současné době neprožívají nějaký boom, ale sem tam nějaká vyjde a prakticky žádná z nich neobsahuje podobné eye-candy možnosti. Nebo se mýlím? Heroes of Might and Magic 5, i když mám tu hru rád, nejsou zrovna to, o čem mluvím. Ale i v realtime strategiích, pokud se poněkud zkrotí tempo hry, lze podobného zážitku docílit - viz Homeworld nebo Sins of the Solar Empire. Ovšem v případě Warhammeru by pomalejší tempo neprošlo. Tahovka by byla lepší.

Nehratelný Blood Bowl se mi trochu líbil z jediného důvodu a tím byla možnost koncentrace na animace hráčů.

Existuje v současnosti nějaká jiná hra, která by v tomto směru fungovala podobně, jako Battle Isle 2? Ideálně i ze světa Warhammeru? Poraďte!