2. 10. 2009

Gran Turismo PSP


Tradá! Trubte fanfáry! Po pěti letech od první zmínky jsme se dočkali Gran Turismo pro PSP! Pojď sem, ty zaprášená krabičko, vyhodíme Final Fantasy Dissidia a lupneme tam Kazunoriho nejmladší dítko. Jak se ti to líbí, co? Já věděl, že to oceníš, mrcho!


Od ohlášení opravdu uteklo hodně vody, ale teprve na letošní E3 jsme se dočkali nějakých těch ukázek, které naznačily, že Gran Turismo pro PSP skutečně bude. A co více - vypadá skoro tak fantasticky, jako Gran Turismo 4, což vzhledem k výkonu PSP je rozhodně dechberoucí.


GT PSP je v podstatě předskokan GT5, které má vyjít snad již začátkem roku 2010 (dobře informovaní optimisté?). Jako každý předskokan, má i GT PSP několik vlastností, které jej odlišují od hlavních aktérů večera. Jsou menší, trochu omezenější a obvykle nevypadají tak dobře. Ovšem když se předskokan snaží, utkví v naší paměti, jako radostná událost.


V případě PSP je nesmysl srovnávat hru s GT5 (Prologue), což je jasné. Ale obecná snaha SONY cpát na svou přenosnou krabičku spin-offy populárních her z Playstation 2 je podle mne chvályhodná. God of War, Katamari, Metal Gear Solid a nyní i Gran Turismo. Ne vždy to ale dopadá na výbornou. Je to podle mne chyba ovládacího schématu PSP, kde kriticky chybí druhý analog a tak hodně her musí být buť zjednodušeno nebo nějak zkripleno, aby šly normálně hrát. U Katamari to je vidět nejvíce. Jak je to vidět na Gran Turismu, kde je citlivost analogové páky na zatáčení a druhé na plyn (když není rovnou volant), jádrem pudla?


Polyphonic se s tím popasovali celkem snadno. Vzali GT4 a trochu ho osekali o grafické efekty. Při blízkém zkoumání je vidět, že PSP naráží na svůj výkonnostní strop, což není kritika - hra opravdu vypadá úžasně! Opravdu se blíží GT4, leč je to na první pohled patrné, kde končí možnosti tohoto strojku. Aby si to ještě ulečili, znatelně zjednodušili fyzikální engine, takže se to hraje o něco uvěřitelněji, než například GT2 z prvního Playstation. Tohle neberme jako výtku. Pro účely přenosné konzole by nějaká komplikovanější fyzika znamenala nejen zhoršení kvality grafiky, ale také zhoršení herního zážitku - v autobuse fakt neřeším, jesli mi pravé zadní kolo proklouzlo správně. A jako další odkaz na GT2 - hra se mi výrazně lépe hraje na "šipkách", tedy bez analogu. Raději jemným ťukáním na tlačítko zatáčím, než se o to samé pokoušet na analogu, který je zkrátka málo citlivý na to, aby mělo smysl "zatáčet na půl". Pro mne osobně jsou všechny tyto úkroky stranou "proti originálu" více, než přijatelné.


Trochu hůře působí fakt, že jsme se dočkali nepříjemného osekání pouhých čtyř vozidel na trati, takže jednotlivé závody působí docela chudě. Sice je možné se sejít se třemi dalšími kamarády a zahrát si v plném počtu, ale nějakých 6-8 aut bych uvítal, jako minimum. PSP zkrátka došel v tak vysoké grafické kvalitě dech. Druhé velké mínus je neimplementace kariéry. Chybí rozdělení závodů do tříd a výkonů vozu. Je to trochu klišé systém, ale i takto jednoduchou kariéru bych si tam přál. Za poslední mínus musím uvést nemožnost si vylepšovat auta tuningem. Je k dispozici Quick Tune, to ano, ale ta radost z nákupu nového výfuku - tu mi to nevrátí. Ty to úkroky stranou nelze považovat za přijatelné, kor když hra obsahuje 800 vozidel a 35 tratí, tedy podobně, jako GT2 či GT4.

Že by ale závodění byla nuda, to se říct rozhodně nedá! Ze začátku jsem se domníval, že výběr typu závodu, auta a tratě bude mít nulovou motivaci hrát, leč opak je pravdou. Na každé trati si totiž budujete renomé, které vám postupně zvyšuje obtížnost protivníků. Ti sice mají náhodně vybraná, adekvátní auta tomu vašemu, ale sem tam si pomáhají nějakými triky, které vás na vyšší obtížnosti budou stát nervy. Ještě důležitější je fakt, že závoděním ubídá ve hře čas, jelikož každý den si můžeme vybrat ze čtyř náhodných automobilek náhodně vybrané vozy, čili není možné naškudlit na Escudo, když není zrovna v nabídce. Díky těmto faktorům jsme se dočkali něčeho, co je zábavné a vzdáleně to připomíná kariéru.

Vyjma ježdění dokola tady máme ještě klasickou časovku a driftování, kdy se hraje jen na eleganci smyku, nikoliv na čas. Rallye je součástí klasických závodů a klasicky stojí za prd, jak je tomu v Gran Turismu zvykem. Ale je tam! ;) Multiplayer umožňuje pouze závod, což je v pořádku. Komunikaci s hráči lze ale využít i sdílením automobilů z garáže, což je dobrá cesta, jak ušetřit. Poslední možností je ježdění Výzev, což velice zdařile supluje licence. Odježděním poloviny položek v menu snadno přijdeme ke svému prvnímu milionu, takže pak se začíná utrácet ve velkém. Zde jsem neshledal žádného problému.

Gran Turismo nedělá ostudu svému jménu. Kdyby vyšlo před třemi roky, udělalo by na scéně mnohem větší paseku. V roli předskokana ale rozhodně neselhalo! Minimálně proto, že auta vyhrané na PSP bude údajně možné přenést do GT5, až jednou někdy vyjde. A to je obrovská motivace. Navíc je ježdění skutečně zábavné, užívám si to, i když je to na dnešní poměry spíše arkáda - na poměry PSP jde o nejlepší "autíčka" všech dob! Na jednu stranu je tak hodnocení případného recenzenta relativně slabé (Gamespot dal 7.5 bodu), ale přesto musím dát na tuto hru nálepku "Must have" a šup s ní do topten doporučených her pro PSP. Je vážně sakra dobrá!