4. 11. 2009

Dragon Age - první dojmy

Tak jsme se konečně dočkali. Po necelých pěti letech vývoje (datum 28.1.2005 považuji za první, kdy se o hře začalo poprvé hovořit) se nám v našich milovaných strojích usídlilo RPG od věhlasných Bioware. Čekání bylo dlouhé, což bylo způsobeno také tím, že si obvyklé fantasy téma proložili změnou na sci-fi ve formě Mass Effectu. A nutno říct, že to byla odbočka velice chvályhodná. O to více jsem se těšil na Dragon Age.

Probuďme ale skeptika v sobě.

Dragon Age je od počátku koncipován, jako duchovní pokračovatel Baldur's Gate, jednoho z nejvýznamnějšího RPG konce minulého století. Jde o titul, který nejenom udržel tradiční RPG nad vodou, ale navíc posunul standard v těchto hrách. Díky němu jsme se dočkali nejen výtečného Baldur's Gate 2, ale také perly mezi diamanty - Planescape Torment. Odkaz této hry je masivní, avšak naposledy jsme nějaký produkt z této kategorie viděli v roce 2001, respektive 2002 (i když Icewind Dale 2 nepovažuji za plnotučného člena série). To je prosím nějakých sedm let. Nehrozí tedy, že se Dragon Age dočká příznivého přijetí už jenom proto, že je zde obrovský hlad po tradičních fantasy RPG?

Hladinu vod zčeřil před dvěma lety Witcher - Zaklínač. Polské RPG, které naprosto ukázalo, jak tradiční herní principy lze zpracovat atraktivní formou a hloubku propracovanosti podat tak, že nemáme pocit zmatení, přeplácanosti nebo nedoceněnosti. Bioware navíc Zaklínače tak trochu posvětilo - a to licencí na Aurora engine, který poháněl staré dobré Neverwinter Nights. To v souvislosti s prvním ingame screenshotem z roku 2006 dávalo hodně napovědět, jak by mohl Dragon Age vypadat. Slibně - o tom není sporu.

Posledního půl roku sledujeme kampaň Bioware, které nás přesvědčuje, že to bude dobrá hra. Nebudu se tvářit, že takovému hype nebudu rád naslouchat, jak jsem naznačil výše, hlad je hlad. Nápad s tím, že hráč dle volby rasy či povolání bude prožívat jiný start hry a jiné začlenění do děje mi přijde vynikající. Bioware za sebou nemají žádnou vysloveně špatnou hru, až na jednu výjimku jde o zaměření na RPG žánr - člověk by řekl, že nemůže šlápnout vedle. Na druhou stranu se ví, že systém není osvědčený, i když trochu okoukaný Dungeons & Dragons a že hra je tvořena i pro konzole, což znamená určité odchylky od PC standardu, zejména kvůli cílové skupině hráčů. Co si budeme namlouvat. Dělat dneska hru pro hardcore hráče znamená buď udělat krátkou nehratelnou blbost nebo na tom prodělat a zaniknout.

Před pár dny to začalo na warezových fórech vřít. Ještě předtím jsme si mohli všimnout vlnu orgastických recenzí napříč internetem - ale záměrně jsem nečetl žádnou. Zajímají mne spíše postřehy hráčů, smrtelníků. A ty byly opravdu pozitivní. Neváhal jsem tedy a několik hodin po té, co na pulty XZone doputovaly první originálky, vyrazil jsem nakoupit. Ano, neměl jsem hru v rezervaci, neboť jsem jednak nebyl rozhodnut pro verzi - uvažoval jsem o PS3 variantě totiž. Nakonec jsem si řekl, že podpořím PC hraní a že se to na této klasické platformě bude nejlépe vyjímat. A když jsem pak viděl ten "prsten", který XZone k rezervacím dává, tak jsem se trochu zasmál. Kovovej penisring - super ;).

K XZone ještě malá poznámka - ke hře jsem dostal průvodce hrou, který ve formátu A4 na téměř dvou stech stranách popisuje mnohé herní detaily, které nemusí být na první pohled zřejmé. Na zadní straně se dočteme, že jde o příručku do začátku hry. To je celkem myslím férový přístup pro začínající hráče, žánrem nepolíbené, aby si hru také užili. Avšak po přečtení prvních pár řádků jsem došel k informačnímu boxu v tomto znění: "Tato příručka popisuje průběh celé hry včetně všech příběhových zvratů". Ech, no teda. Dragon Age je hra, která má "zabít" co nejvíce mého volného času, ale dávají k ní příručku, která mi tento čas zkrátí. To je skoro tak na palici, jako dokupování zákysů do her ;).

Knížku jsem si zběžně prolistoval, vyjma map a taktiky nepopisuje nic, co by nebylo zjistitelné ve hře, takže jsem se zasmál a založil brožuru do knihovny. Od vyhození ji zachránila pěkná kvalita tisku a ilustrace, někomu se to může líbit. Ale nechme to stranou, je mi samozřejmě jasné, že knížka svůj smysl má, jenom ne pro mne.

Po poměrně rychlé instalaci, která si sežrala skoro 20 GB (sakra, asi jsem to PC hraní nějak zaspal - to je dneska normální tohle?) jsem nastavil maximální detaily grafiky (1280*1024, 8x AA, maximální texury a efekty) a pustil se do hraní. Větráky mé věrné 8800 GT se roztočily po dlouhé době a notně modifikovaný Aurora engine (ano, opět) začal vykreslovat první obrázky.

Hře jsem zatím věnoval minimum času, ano, musím i někdy spát a chodit do práce. Takže první dojmy z přibližně čtyř hodin hraní? Veskrze pozitivní! Ale bez toho "ale" se to neobejde.

Že hra nebude graficky odpovídat současným standardům jsem tak nějak očekával. Hra se dá hrát z nadhledu, kdy opravdu nejvíce připomíná Baldur's Gate. Přitom kameru jde umístit přímo za záda postavy (klasický shoulder pohled jsem bohužel nenašel?), leč na grafice není moc co obdivovat. Postavy jsou vytvořeny evidentně stejným generátorem postav, jaký má k dispozici hráč, když si dělá postavu vlastní. Jen dějově významené postavy dostaly vlastní, unikátní vzhled. Barevná paleta je trochu vybledlá, ale dá se na to zvyknout. Práce se světlem a stínem je taková průměrná, v interiérech stíny u postav snad ani nejsou - jak kdy, neodhalil jsem. Prostě - grafika této hry z technologického hlediska určitě nikoho moc nenadchne. Co se grafického designu týče, nebyl jsem nějak překvapen, ale viděl jsem zatím zlomeček hry, tak těžko soudit. Naštěstí - zábavnost této hry na grafice nestojí. Mohli se tomu ale pověnovat více, dokonce i Witcher mi přijde lépe udělaný - zejména po nějakém tom patchi na obličeje NPC. No nevadí.

Změna systému Dungeons & Dragons na nějaký vlastní, vymyšlený, dopadla myslím dobře. Systém je mnohonásobně komplikovanější, než třeba v Mass Effectu, ale zachovává si jeho přehlednost a využitelnost, což je u RPG velmi důležité. Navíc jsou tady jednotlivá tři základní povolání velice dobře diferencovaná a díky specializacím lze dělat s postavičkou zázraky. Studoval jsem si poměrně dlouho popisky u všech základních dovedností postav a docházím k závěru, že odklon od Dungeons & Dragons hře spíše pomáhá. Samozřejmě - nečekejme komplexitu mnoho let pilovaného systému, to samozřejmě ne. Ale než zase dostat to samé, kde přesnost převedení ocení jen pár nerdů, jsem se zjednodušeným, ale pořád dostatečně komplikovaným systémem vývoje postavy nadmíru spokojený. Mám u toho ten pocit, že všechno do mrtě využiji - i když ne samozřejmě při jednom hraní.

Rozdělení dějové linie na několik úhlů pohledu podle toho, za jakou rasu hrajete, je skvělý nápad a zdá se, že je to do hry dobře implementované. Krom rozdílné úvodní mise se od toho odvíjejí motivy postavy, i když poměrně rychle dojde k unifikaci, což je tak nějak jasné. Samotný příběh zatím nemohu hodnotit, samotný úvod je dost klišé a celkově si myslím, že i když nepůjde o nějaký převrat ve vyprávění story, doplňující postavy a vedlejší úkoly dotvoří opus do více než přijatelné formy.

Ale jako hraje se to dobře! Množství dialogů, které jsou nejen dobře napsané, ale i dobře strukturované, dávají hráči ten správný pocit, že se rozhoduje dost podle svého, ale zároveň vyjadřovací styl samotné postavy je uzpůsoben komunikačnímu oponentovi. Takže přátelé mezi sebou nesouhlasí, leč vulgárně na sebe neřvou a zcela jinak vyzní komunikace s negativními postavami. Proti Falloutovi je to rozdíl, ale osobně mi to také vyhovuje, protože ke klasickému fantasy tento systém sedí. Nejsme ochuzeni o přesvědčování, vyhrožování a podobně.

Putování krajinou je více méně standardní, mapy jsou dobře zvolené, přehledné - o bloudění tato hra skutečně není a nemá být. Souboje jsou celkem promakané - buď lze dávat příkazy ručně postavám v partě nebo lze nastavovat "gambity" - chování pomocí jednoduchého skriptovacího jazyka, který hodně připomíná Final Fantasy 12. Přestože umělá inteligence prakticky neexistuje ani na jedné straně barikády, souboje mají svůj smysl, jejich obtížnost se pozvolna zvyšuje a nejde se spolehnout na běžné taktiky. Velmi oceňuji grafické, přesněji řečeno animační zpracování bitek - působí velice živě a správně akčně. Finišovací zásahy, které spočívají v usekávání končetin a hlav mají docela šťávu a dobře se na to kouká! Vypadá to celkem přirozeně, i když samozřejmě to nejde srovnat s nějakou bojovkou či mlátičkou. To ale není problém.

Problém trochu podle mne je křečovité držení se tradičních principů. Tak například - proč z vlků a pavouků vypadávají naflakonkované léčivé lektvary? Opravdu je takový problém udělat systém distribuce herních prostředků maličko uvěřitelnější, realističtější? Z vlka by měly vypadnout leda tak kožešiny a zuby - a i to po použití příslušné dovednosti. Naopak mne potěšilo, že se postavičky mimo souboj samy doléčí automatickou regenerací. To je moc dobrý krok vpřed, protože s jediným zdravotníkem v partě si stejně dokážu vylízat všechny rány, akorát to bude trvat strašně dlouho - tento styl urychlení tempa hry vítám (viz moje úvaha o délce her). Naopak mi ale nepřijde dobrý prvek, že se zabitá postava vrací zpátky k živým, pokud souboj přežije alespoň někdo. Smrt postavy v jakémkoliv Bioware RPG v minulosti byl vždy zásadním políčkem pro hráče, kdy musel zmobilizovat své síly a po loadingu svést bitvu úspěšněji. Anebo vzít na bedra zodpovědnost a tíhu úkolu a místo opakování souboje dokončit hru bez mrtvé postavy. Naprosto mi uniká, co je vedlo k tomuto kroku, je naprosto absurdní, když je ve hře Quicksave. Ten je mimochodem nastavený tak, že automaticky na daných místech sejvuje, takže nemůžete na hru nadávat, že vás překvapila nepřipravené - hra nefixluje a to se mi zase líbí.

Věcí, kdy se hra na můj vkus přespříliš drží tradice je mnoho. Například - na začátku hry za Dalské elfy máte zachránit jednoho kamaráda v jeskyni. Zní to, jako nebezpečný úkol a tak poprosíme o pomoc skladníka, jestli by nám nedal lepší zbraně a podobně. Skladník souhlasí, "Vezmi si, co chceš", pronese. Jenže ejhle - místo toho, aby nás obdaroval nějakou silnou zbraní, se kterou snadněji zachráníme našeho kamaráda, otevře se nám klasické obchodní okénko, kde si můžeme výbavu koupit. Ano, chápu, obchod v každé vesnici, ale tohle je trochu přitažené za vlasy - proč sakra tento vznešený elf nepomůže k záchraně i svého kamaráda tím, že mi věnuje nebo alespoň půjčí nějakou zbraň ze skladu? Skladu, který schraňuje výbavu celé vesnice? Na kterou má nejen každý nárok, ale přímo to potřebuje? To si u něj jako místní zahrádkáři v komuně kupují motyky, aby mu pak prodali brambory? Nedává to smysl - já to vím, Bioware to ví, ale je to tradice a tak to prostě bude.

Nechci působit, jako hnidopich, ale přeskládání herních mechanismů tak, aby působily uvěřitelně, považuji za hlavní náplň gamedesignu klasických RPG her. Doba, kdy z náhodných zvířátek vypadávaly náhodné předměty, včetně takových, které byly větší, než dané zvířátko, je nenávratně pryč! Tedy - myslel jsem si to. Nechci se nechat zaslepit hláškou "nedržkuj, v RPG to takhle chodí, buď rád, že je co hrát". Neberu to - Bioware měli pět let na to, aby mi představili svět, kde funguje základní logika a uvěřitelná pravidla. Ne další inkarnaci Rogue hry, co se managementu zdrojů týče. Nechci Baldur's Gate v 3D, chci novou generaci moderních RPG - navíc tyto příklady neduhů nejsou nijak pracné na odstranění! Truhly v lese? Ne, děkuji!

S povzdechnutím teda konstatuji, že Dragon Age mohlo být v mnoha detailech lepší. Nechci tím ale říct, že je to nějak nepovedená hra. Je to prostě duchovní pokračovatel Baludr's Gate, který jsem ve své době miloval. A z tohoto hlediska jde o velice poctivou záležitost! Souboje jsou akorát těžké a lze měnit jejich obtížnost během hry, když přestáváme stíhat. Motivace pokračovat v hraní je úžasná. Svět žije svým životem, přestože je více méně klasický. Dialogy jsou zábavné a poutavé. Vývoj postavy přehledný a akorát komplexní. Společníci v partě komentují dění. Atmosféra hry, přestože grafika není to, co bych si přál, není narušena více, než jsme ochotni odpustit. Zkrátka a dobře - na základě těchto prvních dojmů konstatuji, že se od počítače zase nějakou dobu nezvednu. A je to tak správné! Kdybych měl dosavadní zážitky nějak hodnotit, bylo by to kolem devítky. No nekupte to!

Ale opakuji - jsou to první dojmy. Mohou vykrystalizovat časem a budu o tom včas informovat ;).

P.S.: Hraju tradičně za dalskou elfku, zlodějku. Dabing hlavní postavy není bohužel přítomen. Trošku škoda.
P.S.: Český překlad se docela povedl. Má problémy s překladem vnitřních termínů herních prvků, takže mnohé nastavení nedávají češtinářsky smysl - ale jinak je to poměrně slušně odvedená práce. Chválím! S anglickým dabingem - palec nahoru!