1. 12. 2009

Tekken 6 PSP


Tekken patří mezi mé nejoblíbenější bojovky (Tekken 3 se pere o první místo s Marvel vs Capcom 2), nemohu se ale zbavit dojmu, že již pátý díl byl projevem jisté stagnace. Možná je to hlavní důvod, proč jsem se ne šestku nějak extra netěšil. Ukázky mne nepřesvědčily, nové postavy ála Bob (který stylem nápadně připomíná novou postavu ze Street Fighter 4 - Rufus) mne nezaujaly a těch pár novinek je natolik kosmetických a sporadických...


Rozdíl mezi Tekkenem 3 a například Tekkenem 5 je v několika bodech. Jeden z nejdůležitějších je počet postav v poměru ku počtu tahů. V pátém díle je docela obtížné stisknout nějakou kombinaci kláves, aniž by to nevyvolalo nějaké kombo. V trojce jsou kombinace celkem přesně rozdělené - Paul má tento styl kombinací, Ling Xiayou tyto kombinace, Hwoarang tyto... kdežto v pětce stačí znát 3-4 základní triky a s každou postavou máte základy v kapse. Jakkoliv je to pro začátečníky dobrá zpráva, z hlediska zábavnosti hry ztrácím pocit diference postav. Jasně, ono ta samá kombinace u různých postav závisí na časování a podobně, takže nejde říct, že opravdu umíme bojovat s danou postavou. Stejně tak se dá částečně pochopit, že kombinace "směr + tlačítka" má ve hře logické místo. Ale čeho je moc, toho je příliš.


Vzpomeňme si na chvíli na Mortal Kombat. I s celkem vysokým počtem postaviček druhého dílu šlo o jasně odlišné tahy pro jednotlivé figurky. V tom byla ta zábavnost - "Já se umím se Shao Tsungem změnit v Raydena", každý hráč se naučil svoje. Jistě, pro maniaky na bojovky je z hlediska memorizace Mortal Kombat slabou výzvou - což vyvažují Fata- a další -lity. Každopádně Tekken 3 obsahuje pro každou z dvaceti charakterů přibližně padesátku tahů - ovšem ve stromu rozdělenou do nějaké desítky finálních variant, Tekken 5 obsahuje pro třicítku postav asi tak stovku tahů, přičemž stromy vývoje komb jsem dodnes pořádně nepobral. Suma - to není vysloveně špatné, ale nemám tu správnou motivaci k memorizaci - to je celé.


Tekken 6 pro velké konzole obsahuje jednoduchou beat'em'up variantu, což má koneckonců i Tekken 3 - ale už jsem se nikde nedozvěděl, jestli se někdy vůbec dočkáme návratu plážového volejbalu... no nic. Tekken 6 pro PSP je v tomto směru maličko osekaný, disponuje grafikou z Dark Ressurection, ale jinak v zásadě nabízí to samé, jako velká verze - vyjma komfortu ovládání. Tekken 3 obsahuje zdaleka nejlepší trénovací režim, kde se jedním tlačítkem přepneme do režimu přehrávání komba - nic takového pozdější díly neměly a nevím proč. Prostě - Tekken 3 je napřed.

Hadí žena je prostě super. Tu se budu učit, její možnosti jsou opravdu široké.

A nyní tady máme Tekkena 6, který má nové postavy (jaké kombinace proboha chcete ještě vymyslet? Lila a Dragunov jsou vykrádačky jak prase), nové arény (ech) a nové příběhy (hmm). Opravdu má cenu se tím zabývat? Copak nestači Tekken 5 Online a hrát za nějaké klasické postavy?

Kybernetická Alisa je sice příliš "anime" (ne nepodobná Dragoonům), ale hraje se mi na za ní dobře - i proto, že má několik postojů a stylů boje.

Jsem poměrně příjemně překvapen, že nové postavy opravdu mají smysl. Zafina je zatraceně zajímavá postava ála hadí žena, která mi v mnoha ohledech připomíná Xiayou s možnostmi změny postoje. Dále Alisa je prostě povedená postavička. Bob je celkem nudný, ale svým způsobem může někoho zaujmout. Tohle jsou dobré zprávy. Zatímco nové postavy v Tekkenovi 5 ála Wu-Long mi lezou krkem, Lily a Dragunov jsou trapní, tyto nové přídavky jsou celkem osvěžující a mají opravdu vlastní styl ovládání, což je dobře.


Na druhou stranu - celkový počet čtyřiceti postaviček se netají tím, že počet kombinací je konečný, takže efekt "je jedno, koho si vezmu" přetrvává. Rovněž nejsem nadšený z toho, že většina nových kombinací je zaměřeno na bušení protivníka ve vzduchu, kdy se nemůže nijak bránit. Je to směr, kterým se série vydala už dříve a bohužel jej neshledávám šťastným.


Možnosti změny vizáže jsou skutečně široké. Ale že bych chtěl trávit stovky hodin jen vyděláváním peněz - to zase ne. Ne samotný teda.

Zmínka o příběhu výše nebyla náhodná. Totiž - bojovky nepotřebují doopravdy příběh, ale jistou inteligentní motivaci by postavy mohly mít, že ano, pane Street Fighter 4? V tomto směru Tekken vždy odváděl uspokojivou práci. V šestém díle mne nejvíce zaujala právě postava Alise, zejména kvůli příjmení Boskonovitch. Co se vlastně stalo s doktorem po té, co s Yoshimitsu udělali tu obří krysu? A jaký má vztah s Alisou? No - byl jsem zklamán, doktor se ve hře vůbec nevyskytuje, stejně jako Gon, což je prostě škoda, měli by je do série navrátit, místo těch usmudlanců...


(Mimochodem - úvodní animačka je pro každou postavu sledem statickách obrázků, kdežto finální jsou moc pěkné renderované filmečky. Jejich pestrost je úžasná, akorát mne dost mrazilo při sledování mé oblíbené Ling Xiayou, která je v zásadě přistižena při zoofilních hrátkách s Pandou. PANDOU POVIDÁM!).

Tekken 6 se hraje dobře, jako Tekken. Když pominu grafiku, tak se série neposunula moc dopředu, spíše bych řekl, že trošku nervózně stepuje na místě - ale přesto je Tekken natolik dobrý, že toto stepování na vrcholu je vlastně dobrou zprávou. Countery postav byly zjednodušeny - kupříkladu Asuka Kazama nyní čeká v obranném postoji skoro vteřinu (!), což zvyšuje smysl countery používat. Časování v minulých dílech bylo asi přece jenom dost přísné, zejména pro začátečníky, kteří tak přicházejí o třetinu zábavy.

Co se příběhového režimu týče, celkem pozitivně oceňuji fakt zkrácení počtu bitev na pouhé čtyři, přičemž první tři protivníci jsou příběhově odpovídající a na konci je vždy finální boss Azazel, který je absurdně obtížný. Totiž - v bojovkách je finální boss, pokud jde o nehratelnou postavičku, vždy nesmyslně těžký (viz. Jinpachi), ale tady je to úlet na entou. Azazel nejen, že disponuje plošnými útoky, které se prakticky nedají vykrýt, ale navíc má takovou příjemnou vlastnost, že se blokuje i během svého útoku. Opravdu - je jenom zlomek času, kdy je zranitelný a to ještě umí dělat countery - no peklo. Je to jisté vyvážení nízkého počtu protivníků a jelikož si člověk chce jenom poodemykat závěrečné animačky, je to vlastně v pohodě. Ale teda jako umí vytočit ;).

Ostatní režimy jsou více méně standardní. Trochu mne mrzí, že jsou všechny postavičky odemčené už od začátku, takže člověk nemá moc důvod v singlu trávit čas. Na druhou stranu zde jsou bohaté možnosti vylepšení postaviček, to ale za naprosto absurdní peníze. Počítejte se mnou - 40 postav, kompletí výbava pro jednu postavu je v řádech milionů. Za jedno dohrání získá hráč běžně 10.000 peněz. Je tady naštěstí režim "Gold Rush", který je jenom o vydělávání - ale i tak se mi nepodařilo z jednoho nepřítele vytřískat více, než 30.000 peněz za 30 sekund souboje. V přepočtu to znamená, že vybavením jedné figurky strávíte... no, více času, než je zdrávo. To jako někomu maličko přeskočilo.

I když se teď vyjadřuji možná nepříjemně negativně, celkový dojem mám opačný. Tekken je pro mne králem her díky systému komb, které jsou zajímavě poskládané, ne vždy snadné, ale zároveň to lze hrát systémem "mačkám co se dá". Rychle se ale oddělí zrno od plev - Tekken je jasně zaměřen na multiplayer přibližně stejně silných protihráčů. V tom je jeho síla. Vyváženost postav - přestože jich je příliš - je opravdu skvělá a oproti Soul Caliburu, neřkuli Street Fighteru mám při hraní lepší pocit vlády nad postavičkou. Většina postav má tahy dobře naanimované, uvěřitelně zpracované, zajímavě časované - což se mi na Tekkenovi také líbí - ne vždy je rychlost zárukou pro vítězství, kombinace 2x rychle a 2x pomalu v jednom útoku dokáže obranu protivníka pěkně rozhodit. A do toho hromady chytacích tahů, King je prostě super, countery ála Paul nezestárly - je to všechno dohromady maličký krok vpřed, ale u takto skvělého systému je to v podstatě výhra.

PSP verze bohužel nemá šanci konkurovat ovládáním s normálním gamepadem, nemluvě o pořádném joysticku, což hratelnost trošku snižuje. Stejně tak - bez druhého PSP si multiplayer neužijete, což je další bod dolů - logický ovšem. Je to zkrátka Tekken do kapsy, který na mne působí citelně lépe, než Dark Ressurection. Dává to jasnou představu, jak bude vypadat velká verze, pokud se k ní dokopu. Minimálně je to důvod k otestování adhoc-online funkce PS3. To ještě podám report.

Tekken 6 PSP - 7/10 je známkou slušné hry. Zaujme, pobaví, vydrží - ale je to holt "miniTekken". Rozhodně se ve mne nahlodalo přesvědčení, že Tekken 6 pro velké konzole nemá smysl, když máme Tekken 5 online. A to je skoro zázrak, při mé skepsi.