14. 12. 2009

Warlock of Firetop Mountain

Inu, tak hra skončila. Bohužel.

Warlock of Firetop Mountain je hra, která má fantastický nástup, prvních pět hodin je skutečně super. Pak se ale začne dít něco nekalého. Věci, které se mi zpočátku moc líbily se najednou začnou překrucovat do neutrality a ve finální fázi hry až do záporna.

Tak třeba bitky a s tím související ovládání. Dokud člověk potkává jednotlivé příšery, maximálně malé skupinky do pěti kousků, je všechno v nejlepším pořádku. Ale hle - počet nepřátel se v závěru hry znásobí a navíc mají všichni možnost útoku na dálku. Obvykle se tak člověk objeví v místnosti a dostane sprchu šípů a kouzel. Pokud to přežije, začně hra na honěnou. Obvykle do sebe hodím dva tři lektvary a začnu obíhat okolo nepřátel, střídavě sekat a kouzlit. Problém první - hromadná ničivá kouzla mají celkem dlouhý interval vyvolání, ale přitom na kouzla máme jenom tři sloty (respektive - celkem je slotů šest, ale někam musíme nacpat lektvary). Takže pak je nutné vlézt do menu a kouzla vyměnit a zase vyvolat... a opakovat, dokud je mana a lektvary. Problém druhý - hromadná kouzla jsou prima, ale nepřátelé se v pozdějších fázích hry vyskytují v různě velkých skupinkách v různých vzdálenostech. Takže použít hromadná kouzla prakticky nejde. Navíc - zaměřovací systém je poměrně netolerantní, takže souboj na dálku nemá smysl. Problém třetí - nepřátelé se obnovují sice jednou za čas, ale za to v plné síle. Většinu lokací jsem se naučil probíhat, protože v otevřených prostorách jsou bitky prostě peklo.

Grafika hry, design a leveldesign si udržuje vysokou úroveň až do konce hry, klobouk dolů. Ale náplň hry je primitivnější a primitivnější. Jistě, ono to reflektuje původní gamebook, kde toho nešlo moc komplikovaného vymyslet. Puzzly se prakticky nekonají, jediný způsob, jak si zavařit hlavu je při páčení komplikovaných zámků - pamatovat si pořadí. Ale i tak je to prostě málo.

Vývoj postavy - je opravdu dobře udělaný. V půlce hry vám ale dojde, že specializace nemají moc smysl. Absolutně nejlepší řešení je mít postavu vyváženou ve všech směrech. Bojovník nemá šanci na dálku. Střelec nemá šanci na blízko - nemluvě o tom, že i na dálku není zrovna nejlepší. Kouzelník - za toho si hru ani nedovedu představit, many je zoufale málo, i když jsem šponoval staminu a intuici na hranici možností. Takže je dobré mít mix všech tří základních směrů povolání. A raději si trochu nahnat zkušenosti na obnovovacích příšerách, vyjde to praktičtěji.

Suma - Warlock of Firetop Mountain má obrovský potenciál, který ale není využitý. Jde o průměrnou hru, složenou z mnoha kladných a mnoha záporných vlastností. Určitě bych si hru nechal ukázat, protože má skvělou atmosféru a ze začátku se dobře hraje. Ale dohrál jsem ji jen z povinnosti a musím říct - za delší hraní nebo dokonce koupi to nestojí - přestože nějakých 10 hodin je na přenosnou hru celkem dost a hrát to za jinou postavu může být ze začátku zábavné.

Bohužel, nejde říct, že "stačilo by málo a hra by byla perfektní". Jde o celou filozofii hry, která by se musela změnit. Hra by se měla v čase měnit, vyvíjet, kdežto Warlock of Firetop Mountain stagnuje od začátku do konce. A to je prostě problém, který nerad překusuji. 5/10 je myslím inteligentní známka.