5. 1. 2010

Kuba


Na Silvestra bylo dost času a příležitostí k zahrání si nějaké té deskové hry. Takže jsme hráli ty klasické, jako Bang (s rozšířením Fistfull, což je jedním slovem peklo), ale i takové, které jsem ještě nikdy nehrál. Nemluvě o tom, že jsme kreativitu neudrželi na uzdě.

První je na řadě Kuba.


Kuba je strategická desková hra, kde je minimum náhody a maximum strategie. Hra vzdáleně připomíná Puerto Rico, ale navíc obsahuje hlasování o zákonech, realistický vývoj cen surovin dle ekonomické situace a také zajímavější způsob exportu surovin. Vše je samozřejmě podřízeno hratelnosti a jednoduchosti, leč strategie se z toho dá vymačkat hodně. Jedna hra zabere něco přes hodinu v pěti hráčích.

Každý hráč má vlastní hrací desku, kde jsou políčka na těžbu surovin a materiálů. Na té samé desce si hráč staví i budovy, což znamená, že je možné nějakou budovou odstřihnout přísun dané suroviny. Ty jsou ale obvykle na desce zastoupeny dvakrát. Dále každý hráč také obdrží karty rolí - podobně, jako v Puerto Ricu. Rozdíl je ten, že každý hráč má k dispozici všechny role, záleží tedy jen na tom, v jakém pořadí je zahraje.

Rolí je celkem šest, ale za jedno kolo se jich zahraje jenom pět. Zbývající role totiž slouží jako hlas do místní rady o zákonech. Každá role má jinou váhu hlasu, ale o výsledku lze rozhodnout i úplatky (ano, tohle mi zatraceně připomíná mou vizi senátu v Star Wars Board Game (scroll down)). Zvolené zákony pak platí pro dané kolo, pokud nejsou přehlasovány.


Celá hra se hraje na body. Záleží na tom, jak dobře vyvážíte suroviny (lodě se každé kolo mění), jak moc dobře využíváte zákony (lze například směnit peníze na body) a jak dobře těžíte materiály na stavbu domů. Některé role navíc mají alternativní použití - takže se například rozhodnete použít roli starosty, ale místo toho, aby došlo k vývozu zboží, proměníte jej na vítězné body. A hlavně - hra se hraje na tolik tahů, kolik je hráčů+1, takže nelze otálet a z každého tahu je potřeba vytěžit maximum.

Ekonomika ve hře funguje tak, že na hrací ploše je tržnice s omezenou kapacitou, kdy každý řádek je věnován jedné surovině. A samozřejmě - čím více surovin je momentálně v tržnici, tím nižší cenu má (ať už pro nákup nebo prodej). Pokud je nedostatek například tabáku (v tržnici není žádný), lze nějaký vlastní vyrobený tabák prodat za šest peněz. Když je ale tržnice plná, dá se prodávat maximálně za dva peníze - a to ještě jen tehdy, je-li na tržnici místo. Díky tomu hra dostává nový rozměr. Mnohdy se vyplatí spíše nakoupit z tržnice a pak vyvést (bodový profit), jindy naopak vyrobit a vyvézt a někdy vyrobit, prodat, koupit něco jiného a vyvést... Možností je.


Podobnost se hrou Puerto Rico je jasná a přestože Kuba obsahuje více prvků a nápadů, neřekl bych, že jedna hra vylučuje z herních večerů druhou. A to je dobře.