5. 1. 2010

Terracon

Mám rád technologické lahůdky a mám rád staré konzole. A mám rád hry, které ze starých konzolí mačkají naprosté maximum. A věřím, že z Playstation 1 zdaleka nebylo vymačkáno všechno. Jakou hru byste označili za technologicky nejpokročilejší? Metal Gear Solid? Tekken 3? Každý má svoje tipy.

Nebudeme si lhát do kapsy, že bych se k této hře dostal náhodou. Zaujal mne totiž tip nechvalně proslulého joeho, který se již několikrát vyjádřil v tom smyslu, že Uncharted 2 by běželo i na Playstation 1. A shodou okolností se vyjádřil k neznámé hře Terracon – údajně technologicky nejpokročilejší hře pro Playstation 1. Toto je ilustrace jeho tvrzení – jde prý o záběr v ingame kvalitě.


I kdyby byl člověk laik, hned narazí na pár problémů. Za prvé – rozlišení je zcela zcestné. Za druhé – antialiasing je naprosto mimo. A za třetí – „gamewallpapers.com“ – cože? To všechno jsou první indicie, které i naprostého laika musí varovat – tady něco nehraje.

My profíci vidíme v obrázku ještě více. Model vetřelce je nebývale zaoblený, na to technologie polygonů sice dosáhne, ale ne s výkonem PSX. Možná jako jednotlivý model, ale určitě ne kompletní scénu. Stejně tak stínování na vlastní postavě – to je trochu přehnané na tuto výkonnostní kategorii. A vůbec – PSX disponuje celkem 4 MB RAM – z toho 2 MB na grafiku a hlavní serepetičky – ty stromy, traviny a křoví – to je přece nesmysl, aby tohle utáhla PSX!

Samozřejmě to je nesmysl. Nebudu teď nějak cíleně chudáka joeho pomlouvat, protože všichni víme, jak to s tímhle „člověkem“ je. Každopádně zběžné prohledání útrob internetu konečně vyplivne reálný vzhled hry. Totiž asi takhle:


Nepochopme to ale zle. Tyto obrázky pocházejí pravděpodobně snímáním videosignálu skrz nějakou TV kartu, a proto pravděpodobně vypadají tak rozmlženě a neostře. Na televizní obrazovce může být vše jinak – i když je jasné, že NIKDY to nebude vypadat ani vzdáleně podobně, jak tvrdí joe. Počty polygonů jsou někde úplně jinde.


Ale nedalo mi to. Ono ta grafika, když se na ni umíte správně koukat, má něco do sebe. Teoreticky může pořád jít o technologicky nejpokročilejší hru pro tuto platformu. Takže došlo k prohledání eBaye a hle! Jedna kopie v perfektním stavu putovala do České republiky. Pomalu jsem zasunul černé CD do Playstation 3, vypnul všechny vyhlazovací techniky a pustil jsem se do hraní.


Co se grafiky z technologického hlediska týče, tak opravdu jde o velice pokročilý titulu. Programátoři velice šikovně využili netradiční modelovací techniky, díky které vypadají 3D objekty skutečně slušně a zabírají mnohem méně paměti, takže se jich tam vejde víc. I textury nejsou nejhorší – kombinované gradienty, proč ne. Největší úctu však vzbuzuje rozsáhlost levelů a dohled do krajiny. Na PSX těžko najdeme hru, která by se této kvalitě byť jen vzdáleně blížila (Magic Carpet pro srovnání).



Kde se grafika projeví nejlépe, jsou animace v enginu, kde sledujeme vyprávění příběhu. Práce s kamerou je vynikající a postavy dostávají pořádný prostor k prezentaci své kvality. Dabing ve hře je „mimozemský“, takže nezbývá, než číst titulky. Celkově bych řekl, že se kvalita animací dá srovnat s legendárním Crash Bandicootem. A to se o mnoha hrách říct rozhodně nedá.

Hlavní důvod, proč hra vypadá na CRT televizi dobře, ale na screenshotech / LCD špatně, je dithering. Skoro všechno je „obtečkované", což vypadá docela hnusně. Díky tomu je ale k dispozici dostatek výkonu na světelné, kouřové a vodní efekty. Na CRT televizi je ovšem dithering prakticky neviditelný – rozpliznutí na obrazovce vše krásně vyhladí a dá se tak na to koukat v pohodě. Na Playstation 3 dělá to samé funkce Smoothing – vypadá to o hodně lépe.


A jaká je hra? Kupodivu vůbec ne špatná! Celkem 35 opravdu velkých levelů jsou nabité nepřáteli a úkoly, které sice v žádném případě neohromí (a ani v roce 2000 nemohlo jít o žádnou bombu), ale ani nezklamou. Střílecí náplň je celkem přitažlivá, cíle pěkně nedesignované a minihra ve formě létání ve vesmíru zábavná. Příběh je více méně klasický, jsou to zejména skvěle udělané animace, které nám dají lepší pocit, než jen „zachraň vesmír“.

Extra zmínku si zaslouží hudba, která je perfektně zvolená a také perfektně reaguje na naše chování a akci. Kupříkladu při rozhlížení se po okolí se ztlumí, aby vynikly přirozené zvuky prostředí. Po návratu do herního stavu se opět oživí a přidá na tempu. Moc pěkná práce.


Ovládání je rovněž bezchybné – na tu dobu. Nesmíme zapomenout, že PSX nemělo původně analogové páčky, kterými sice hra jde ovládat, ale nejde o současný standard „levý analog chůze s úkroky, pravý analog rozhlížení“. Vše je potřeba ovládat čtyřmi směry + rovnání kamery. Tu lze navíc nastavit na tři stupně oddálení od hlavní postavičky. Mimochodem – jmenuje se Xed.

Celkově bych řekl, že Terracon patří mezi ty technologicky zajímavější hry pro PSX, ale zároveň nutno podotknout, že ta samá platforma nabízí desítky dalších podobných her, které možná nedisponují tak pokročilou technologií, ale rozhodně disponují pokročilou hratelností. A tím bych se řídil. Nelituji koupě, ale beru to jako raritku.