29. 4. 2010

Metal Gear Solid: Peace Walker - demo

Se zpožděním (někam jsem založil PSP a nemohl jsem ho pod tunami prachu najít) jsem se dostal k anglickému demu velice očekávané stealth akce - Peace Walker. Tato hra byla oznámená na E3 2009 a podle všech dostupných ukázek to vypadalo na zatraceně poctivě vypadající záležitost. Celkové vyznění ála Metal Gear Solid 4, dějová návaznost na díl třetí (respektive Portable Ops) a orientace na kooperační multiplayer ála Portable Ops Plus? To si přece necháme líbit!

Přestože od prvních videí jsme viděli, že je hra laděná více do "klasického" herního stylu, místo diskutabilního Portable Ops systému, měl jsem trochu obavy. Programovat pro PSP, přestože je jeho papírový výkon srovnatelný s PS2, je problematické. Prakticky se můžeme rozloučit s nějakými velkými lokacemi, což právě vyvolalo mou obavu přílišené podobnosti předchozího Snaka na PSP.


Jak se ale ukázalo, byly to obavy z velké části zbytečné. Samotné konstatování, že Peace Walker se měl původně jmenovat Metal Gear Solid 5, že na něm konečně pracuje přímo Hideo Kojima (u Portable Ops působil jen jako producent) a že Famitsu právě tuto hru ohodnotilo Perfect 40/40 známkou, říká, že Peace Walker je hra, které musíme věnovat zvýšenou pozornost. Na rozdíl od Portable Ops vše vede k tomu, že jde o plnotučný díl ságy, nepodceňujme ho! S klidným (no - lehce nadšeným) srdcem jsem demo stáhnul a spustil.


Hned z kraje si ale musíme uvědomit problémy, které se hře těžko vyhnou. Jde o slavnou absenci druhého analogového joysticku na PSP, díky kterému je ovládání kamery na hranici pekelnosti. Zde nebude ostudou, že si v menu zapneme automatické zaměřování, je to skoro nutnost. Druhý problém je, že kvalita dílů série Metal Gear Solid se posuzuje z velké části dle kvality příběhu hry. Ten je bohužel naznačen jen velice málo. Je naprosto jasné, že období mezi Metal Gear Solid 3 a Metal Gear je dlouhé asi třicet let a že je zde obrovský a nevyužitý prostor pro fantazii (podle Wikipedie - MGS3 1964, MGPO 1970, MGPW 1974 a MG 1995) Hideo Kojimy a to zejména ve směru rozvoje Outer Heaven projektu. Jenže to z dema opravdu nevyčteme.


Demo obsahuje v zásadě dvě mise plus krátké seznámení s ovládáním. Už tady je jasné, že se hra vydala maličko jiným směrem, než jsme byli zvyklí. Naked Snake, jakože expert na CQC, je nyní více zaměřen na boj zblízka a dokáže vyřídit větší počet nepřátel. Jelikož ale práce s kamerou nebo nějaké zaměřování útoků je skoro nemožné, je to zpracováno formou jednoduchého Quick Time Eventu, doprovázeného pěknou animací. Zde vidím, že účel světí prostředky. Dojem absolutní nadvlády Naked Snaka nad běžnou sortou vojáků je dotažen k naprosté dokonalosti a když si vybavíme akce Solid Snaka v prvním díle Metal Gear Solid, například znehybnění tří vojáků najednou před setkáním s Sniper Wolf, máme zde možnost dělat podobné kejkle. Palec nahoru.


Samozřejmě nebyla ochuzena i střelecká fáze hry, která je i přes opravdu nedobré ovládání celkem hratelná - ustřelujeme helmy, zraňujeme do nohou, uspáváme do obličeje - vše se hraje přibližně stejně, jako v Metal Gear Solid 4, včetně rychlého přepínání zbraní a předmětů. Orientace v prostoru je dostatečně vylepšená, takže i když chybí klasická kamera prvních tří Solid dílů (což mne napadá - proč se nepoužívá i dneska?), nemám zásadní problém odhadnout, jestli mne někdo vidí nebo ne. K tomu si přidejme dnes již zlidovělé měření viditelnosti dle pohybu, postoje, hlučnosti, maskování a porostu. Palec nahoru.

Z pohybových možností mně nepochopitelně ubyla možnost pohybu v leže, čili plížení - stejně jako střelba z této pozice. Sice rozdíl v míření ve stoje a v kleče je dostatečně rozdílný, takže lehnutí na zem je vysloveně z maskovacích důvodů. Nepřišel jsem ale na to, jak dělat mrtvého brouka, o což si hra vysloveně říká (i bez smrtící pilulky), což je škoda. Jinak základní šplh, dvě rychlosti chůze, útok skokem či lezení na nižší překážky - vše je zpracování ve standardních mezích série. Pro milovníky komplikovanější akrobacie ála Sam Fisher je to možná zklamání, my ostatní to bereme v pohodě - hra je o něčem jiném.

Vyjma příběhu je o atmosféře, kterou Peace Walker podle prvních dojmů nabízí plné náruče. Přestože jednotlivé lokace jsou skutečně relativně malé (rozhodně menší, než v Snake Eaterovi) a působí tak téměř komorně, model prostředí džungle, křovisek, architektura staveb a design protivníků s bojovou technikou - opravdu nemám problém uvěřit dění na obrazovce "ve velkém měřítku". Přechody mezi lokacemi jsou oddělené celkem rychlým loadingem, přičemž alarm status se přenáší, čímž je dojem války v poli udělaný přijatelně. A i když jsem psal na začátku, že PSP disponuje srovnatelným výkonem, jako PS2, musíme brát na vědomí také vyšší rozlišení konzole, čili výkon je zužitkován trochu jinak.


Palec nahoru dávám i za grafiku a zvukový doprovod. Už Portable Ops ukazovaly, že sága Metal Gear vypadá skvěle i v přenosné krabičce a Peace Walker to dotahuje k naprosté dokonalosti. Nerad bych se pokoušel o porovnání s PS2 hrami, ale když civíte do prostoru skrz dalekohled na pušce Dragunov, je vám celkem jedno, že tyhle textury jsou trochu kostrbaté a helmy vojáků mají viditelné hrany. Na druhou stranu by mi měl někdo vysvětlit, proč jsou příběhové animace vyprávěné pomocí v podstatě statických 2D obrázků s dabingem. Datově vidím výhodnější animaci polygonových modelů, než bitmapy. Trochu chápu, že dělat kvůli přenosné hře motion capturing animací může vypadat trochu kontraproduktivně, ale nehovoříme náhodou o hře Metal Gear Solid, která si svou značku udělala zejména na filmových scénách? Samozřejmě, že v plné verzi hry může animací přibýt, ale v demu jsem skoro nic neviděl.

Statické obrázky jsou atmosférické a mají něco do sebe. Pořád bych dal ale přednost klasice.

A samozřejmě - multiplayer. Ten jsem tedy netestoval, ale už v demu je jasně vidět zaměření celé hry. Podle popisu to vypadá ovšem velice pěkně. Většina misí se dá hrát ve dvou hráčích, speciální pak ve čtyřech. Na výběr jsou čtyři varianty hlavního hrdiny (mimochodem netuším, jak přítomnost čtyř Snaků vysvětlí dějově - ale teoreticky mohlo by jít o plody operace Enfant Terrible z roku 1972) s různými vlastnostmi. Bude možné držet dveře, předávat předměty, kombinovat útoky na blízko, odvážet osoby pomocí Fulton Escape a další blbiny. Bohužel, v tomto smyslu se obávám, že se nedočkáme online kooperace s náhodným připojením do cizí hry - sežralo by to příliš výkonu. To odkazuje hraní v omezené vzdálenosti, ale pořád je to bodík plus.


První dojmy? Více, než pozitivní. Mám ale pořád jedinou otázku - proč to sakra neudělají na velké konzole? Snakovi to pořád nejvíce sluší na velké televizi a když už přenosnou verzi, tak bych si ji raději zahrál ve staré dobré kameře - už jenom kvůli ovládání. Peace Walker bude hit, bude to hra, která se bude předkládat, jako vlajkový titul PSP. Ve skutečnosti se ale obávám, že přes sebelepší kvalitu hry hra v sérii jako takové zapadne. Zároveň bych si ale přál, aby nám to Kojima se svou "PS2" hrou nandal. Opravdu.