31. 7. 2010

Alien Swarm


Máte rádi vetřelce? Tedy klasické filmy od Ridleyho Scotta, ve kterých pak pokračoval James Cameron a David Fincher? Já docela ano. A proto je s podivem, že za těch třicet let vzniklo tak málo opravdu legendárních adaptací tohoto námětu. Kolik si ale her vybavíte celkem? Já jen tak z hlavy Alien 3 - 2D střílečko-chodičku, což je docela slabota. Když rozšíříme univerzum, dostaneme se k snad jediné oficiální licencované hře, která stojí za to po všech frontách a sice Aliens vs Predator, o kterých jsem se rozbásnil již dříve. Tím výčet končí.

Odhlédneme-li ale od licencí, určitě nám vytane na mysli ještě druhá legenda a sice série Alien Breed od neméně legendárních Team 17. Bohužel - od roku 1994, kdy jsme si brousili joysticky u tehdy poslední inkarnace s názvem Tower Assault, jsme se ničeho moc nedočkali. Relativně nedávno vydané pokračování "Alien Breed: Evolution" nedostihuje svou kvalitou "originál". Přitom by stačilo tak málo a tyto "neoficiální vetřelce" zpracovat pořádně. Tísnivá atmosféra, děsivá akce, vynalézavý level design. Nepodařilo se to zas tak moc. Bohužel.

K mému velkému překvapení jsme se však na Steamu dočkali hry na první pohled velice podobné, ale s několika zásadními rozdíly. Za prvé - je orientovaná na multiplayer. Za druhé - je velice dobrá. A za třetí - je zdarma. Palec nahoru, jak že se to jmenuje? Alien Swarm? Jdu na to!


Popsat Alien Swarm je snadné - jde o velice sugestivní zpracování fenoménu vetřelců. Hru lze hrát i v jednom hráči za pomoci umělé inteligence a z tohoto testu je hned jasné, čím se hra odlišuje k lepšímu. Parta čtyř drsných mariňáků (výběr postaviček jakoby vypadl z Chaos Engine) je totiž v prvé řadě definovaná svým povoláním, z čehož vyplývá paleta zbraní, sekundární výbavy a dovednostích vázaných na misi. Nyní stačí zmínit, že oficír přidává bonusy kolemstojícím, těžkotonážník jako jediný unese rotační kulomet, medik může léčit a technik hackuje terminály. Je jasné, že kooperativní hra těchto charakterů a jejich vybavování povyšuje v principu Alien Swarm vysoko.


Není to ale jenom výběr postav, ale také pěkně navržené mise. Během nich za sebou musíme (či chceme) svářet dveře, chráníce se tak před hordami nelicencovaných vetřelců (jako ve filmu!); stavět stacionární věže s omezenou municí pro krytí rozsáhlých prostor (jako ve filmu!); zpomalovat čas pomocí zvláštního adrenalinu a zefektivnit tím bitvu pro oko hráčovo i přežití mariňákovo (jako v nějakém jiném, ale stejně cool filmu!); lekat se při vyrojení se nekonečných řad slizkých potvor (jako ve filmu!) a spolupracovat s doprovodným letounem při likvidaci zamoření hejny nelicencovaných slizounů (jako ve filmu?). Pípací detektor pohybu (jako ve filmu!) included. Je to málo?


Alien Swarm je okořeněn spousty detaily, které standardní náplň ozvláštňují. Moc se mi líbí využívání first person pohledu v situacích, kdy ovládáme skrz vzdálený terminál střílnu nebo kdy se v malém komixovém okénku ukazuje, co námi ovládaný hrdina doopravdy vidí. Perfektně je na několika místech využité hry světla a stínu, kdy nejprve vidíme protáhlou siluetu na podlaze a teprve následně se na nás vyvalí roj. Podobně je dvourozměrná hratelnost občas okořeněna možností sestřelovat cíle ze stropu, takže doslova prší kusy těl (nelicencovaní vetřelci naštěstí nemají kyselinu místo krve). Podobných milých detailů najdete během hraní celou řadu, leč nejsou protěžovány, takže se rozhodně nepřejí a i při opakovaném hraní potěší, když už ne překvapí.

Level design je velice povedený a jak si postupem času odemykáme nové zbraně a sekundární předměty, začneme využívat prostoru lépe a lépe. Do vyvážení zbraní a jejich rozdílnosti bylo ze strany autorů (tedy přímo pod hlavičkou Valve) vloženo obrovské množství práce, čili i když jsem ze začátku hry byl na první úrovni a začal hrát online, neměl jsem problém zdatně sekundovat hráčům na úrovni 20 nebo 30. To na hře velice oceňuji.


Single hraní je přece jenom na seznámení se hrou. Proběhnout si mise na normální či nižší obtížnost, aby se tak nějak tušilo, do čeho se jde. Umělá inteligence není nijak zázračná a je nutné komandovat členy jednotky k léčení či zavařování dveří ručně, ale pro účely hry je dostatečná. Ale multiplayer, tady tkví jádro pudla. Když se sejdou čtyři organizace schopní hráči, tak zejména na vyšší obtížnosti dostává hra skvělý náboj. Když umdlévají prsty a nestíháte psát příkazy či prosby, dostane jednoduchý systém "SHIFT + číslo hráče" smysl, protože žádost o použití sekundárního zařízení (nejčastěji léčení nebo munice) je (krom organizované střelby samozřejmě - hráči se vzájemně zraňují) to hlavní, co od ostatních chceme. Srovnání s Left 4 Dead není zase tak od věci, ale 2D hratelnost jasně odkazuje na Alien Breed. Od Tower Assaultu z roku 1994 uplynulo neuvěřitelných 16 let, kdy jsme se konečně dočkali něčeho, co nejen srovnalo krok s legendou, ale v mnohém směru ji vylepšuje či rovnou překonává o několik koňských délek.

Technické zpracování je díky Source enginu na slušné úrovni, hra je sexy, běží jako blesk a přestože nejde o nějaký vrchol designu, hry světel a stínů na mé tváři vyčarovaly chvílemi něco mezi obdivem a údivem. Hudební stránka věci rovněž v pořádku, hlášky a zvuky také. Pro zajímavost dodám, že na hře dělal stejný tým, jako právě na Left 4 Dead a že původně byla hra plánována, jako pokračování podobného modu pro Unreal Tournament 2004.

Stane se Alien Swarm legendou? Spíše ne. Pro hru neexistuje v podstatě žádná velká reklamní kampaň, což je u 2D hry v současnosti tak nějak očekávatelné. Navíc je pouze pro PC, což je v roce 2010 veliká škoda - pařit tohle na splitscreenu či online s kamarády na XLive nebo Playstation Network by hře jednoznačně prospělo. Poměr cena / výkon je samozřejmě vynikající, přesto bych si uměl představit úrovně větší a komplexnější. Příběh hra sice nepotřebuje, ale nezlobil bych se, kdybych měl nějakou lepší motivaci. A samozřejmě - zaměření na singleplayer by bylo skvělé, třeba pro dva hráče, ála Resident Evil 5 - zkoumání základen, havarovaných lodí, čištění ubikací s mrtvolami civilistů, bossové, kupování lepších zbraní v rámci mise a tak podobně. Ale není důvod hře nevěřit - přítomnost jediné kampaně se sedmi misemi napovídá, že časem vzniknou kampaně další (i kdyby už za peníze - jakoby se vracela doba shareware her), jinak zaměřené. Stejně tak bych se nedivil, kdyby hra dostala časem editor (soubory se skripty jsou krásně čitelné) a šikovná komunita vyrobí věci mně na míru. To by bylo skvělé.

Alien Swarm? Palec nahoru, podpořený sedmi body z desíti. Jasná koupě.