4. 9. 2010

Mafia 2

V nějaké české recenzi jsem četl, že "Největší chybou, jakou můžete udělat, je srovnávat Mafii 2 s GTA4". Podle mne je to nesmysl, přesně naopak tomu má být. Největší chybou bude tyto dva tituly neporovnávat. Však peníze máme jenom jedny a musíme si vybrat, do čeho je investujeme. Když dělají dva totéž, není to vždy totéž, že? A je celkem fuk, jak se budeme tvářit, že Mafia a GTA série "nemá mnoho společného". Máme právo výběru a máme právo srovnání.

Aby to nebylo tak jednoduché, tak vydání druhé Mafie zejména v našich luzích a hájích vyvolává dost horkokrevné reakce. Po mrazivém demu, dle mého vkusu, jsme se dočkali plné hry a začala panika. Jedni začali řvát, jak se u GTA4 nudili a že teprve tři hodiny filmových animací v desetihodinové hře je dostalo do nebes; druzí se nemohli nesmát při pokusu o interaktivitu ve městě; třetí se s odstupem času dostali k informacím o obsahu, který byl ze hry nakonec škrtnutý a svěsilo jim to čelist. Já jsem teda osciloval mezi druhými a třetími.

První pohled na Mafii 2 asi nebude nejčastější, ale jsou mezi námi takoví. Tací, kteří v podstatě počítačové hry moc nehrají, ale jednička jim díky místnímu původu neunikla a dodnes ji považují za nejlepší hru všech dob (i když skončili s hraním prakticky před deseti lety). Pro ně je Mafia 2 myslím velice uspokojivým dílem. Filmový dojem to má, celkem se to dá hrát, chování aut je skvělé a příběh neurazí. Na ty tři čtyři večery před spaním - proč ne?

Druhý pohled na Mafii 2 je asi rozšířenější. V čem se odlišuje Mafia 2 a právě GTA4? Určitě to bude chování aut a styl vyprávění příběhu. Zatímco GTA4 se dá nacpat v podstatě do několika týdnů herního času, Mafia 2 se dívá na problematiku, po vzoru prvního dílu, v rozpětí několika let. Díky tomu se dočkáme skutečně pěkného vývoje města, kdy sledovat skoky v modernizaci vozů i společnosti tvoří podstatnou část radosti. Celkově je fakt, že si autoři nechali záležet na celé řadě detailů, které hru drží nad vodou, přestože jakýkoliv fanda musí uznat, že krom příběhu se ve hře nedá skoro nic dělat - však to nebyl záměr, že? Nebo byl?

Pohled na škrtnuté materiály nám vytváří třetí pohled na Mafii 2. Sice nevím, jak moc je rozšířený, ale rozhodně se s ním stotožňuji. Totiž - i když má hra opravdu zastaralé herní mechanismy, které se od prvního dílu v podstatě neliší, nemůžu říct, že jde o titul špatný. Má mnoho chyb - jízdy od mise k misi jsou snad záměrně natažené přes celou mapu, abychom trávili v autě víc času, než je zdrávo; umělá demence nepřátel je na vysoké úrovni; charakter hlavní postavy sedne snad málokomu a celkově mám pocit, že vykrádačka několika gangsterských filmů není to pravé, o čem by Mafia 2 měla doopravdy být. Přesto se ale hraje docela dobře a i když jsem při jízdě vozem občas usínal, nakonec jsem docela rád, že jsem to dorazil.

Tento třetí pohled si ale dovolím rozvinout. Během celé hry se mi ani jednou nestalo, že bych mohl dělat něco jiného, než řídit vůz z bodu A do bodu B a následně střílet na v podstatě nepohyblivé terče. Veškeré ostatní činnosti mého hrdiny byly nalinkované s takovou přesností a nevyhnutelností, že jsem se z hráče začal stávat spíše hercem, či ještě lépe kaskadérem. Pochopil bych to, kdyby komplikovanost příběhu zabraňovala i jen sebemenší vklad hráčovy vůle, ale v tomto směru je hlavní dějová linie celkem jednotvárná a trocha toho hráčova rozhodování by jistě unesla. Vliv na hru je tak pramalý, což mi bere požitek z hraní. Předělat Mafii 2 do systému Quick Time Event a vynechat nudné ježdění autem, máme z toho příjemný interaktivní film se střílením ála Operation Wolf.

Střelba není vysloveně špatná, ale je celkem fádní a pokračuje dle stejného vzorce pořád dokola. Ježdění je ze začátku zábava, ale později nutná otrava. Celé první tři hodiny jsou z hlediska skladby misí neskutečná nuda, až jsem uvažoval, že nad hrou udělám kříž. Dialogy jsou sice celkem zábavné, ale čekal bych více, než všudypřítomné "fuck". Takhle bych se mohl zastavit prakticky u každého elementu, vyjma grafiky a atmosféry města. Grafika se mi moc líbí a i když se lidé na ulici nesmírně opakují, celkově je to radostný pohled.

Byla ale Mafia 2 stavěná, jako konkurence pro GTA4? Nemám sice k dispozici oficiální rozpočet na hru, ale i kdyby to byla miliarda korun, byl by to pořád zlomek proti tomu, co stálo GTA4, nemluvě o tom, že studio Rockstar se osm let nekopalo do zadku a má za sebou poněkud více projektů. Jak tomu ale bylo u Mafie první a GTA třetího - dá se najít soubor nápadů, kterým lze od sebe GTA4 a Mafii 2 odlišit, no ne?

Níže najdete kurzívou věci, které byly do původní hry plánovány a drtivá většina z nich se nakonec nedostala. Texty pocházejí převážně z preview.

Mimořádný důraz na filmový nádech ovšem autorům nezabraňuje nechat namlsaného hráče tu a tam nenápadně šťouchnout do příběhu a poupravit trochu nabraný směr. Taktéž o vedlejší (nepříběhové) mise nebudete ochuzeni. Takové melouchy budou označeny na mapě a kápnou z nich tu nějaké speciální krámy, tu zase trocha nezbytných peněz. Hra je přitom udělána tak, že vedlejší mise nebude kriticky nutné plnit, leč pomohou vám na různých místech. Nebo vám naopak podělají status u vlastní familie, pokud se rozhodnete trochu zariskovat a "chcát proti větru".

...

Mimo toho už vieme, že hra bola osekaná oproti pôvodným zámerom, či to už bolo z časového alebo z dizajnového hľadiska je otázne, ale napríklad úvodná úloha na Sicílii v mestečku San Celeste mala mať pôvodne 8 misií a malo byť prístupné celé mesto.

...

- možnost využít taxi jako pasažér
- omezený počet zbraní, které může hráč nést
- zbraň se může zaseknout
- vykrádání bank
- když se hráč bude vnoci potloukat v drahém oblečení v ulicích, může být okraden
- 2,5h cutscén
- střelba naslepo
- morální rozhodování a 4 konce příběhu
- mnoho způsobu postupu misí
- 20-25h hracího času
- ukazatel respektu, který se při zabíjení nevinných lidí bude snižovat, což může až vyústit v zabití vlastní rodinou
- zbrojní pas
- okrádání lidí
- sázení na dostihy
- přechod mezi interiéry a exteriéry bez jakéhokoliv nahrávání
- pěstní souboje s různými komby a zbraněmi na blízko
- mnoho vedlejších úkolů, které budou rozšiřovat příběh
- hospodské rvačky s možností použití flašky, židle, nohy od stolu,…


A teď si to musíme přebrat. Důvody, proč tyto prvky nebyly implementovány jsou patrně různé, ale konstatuji, že implementace těchto prvků by vytvořila jasnou základnu odlišností od GTA4, že by se hra prosadila. Místo toho jen jezdíme a sem tam vystřelíme. Tohle je moje tvrzení, nic víc.

Takže jak s Mafií? Asi bude nejvíce záležet na úhlu pohledu, jak jsem psal na začátku.

Chcete "prostě další Mafii a jiné hry vás neberou"? Jděte do Mafie 2.

Chcete odlišné podávání děje v nepříliš vídané atmosféře padesátých let, i když jsou samotné herní mechanismy daleko za konkurencí? Jděte do Mafie 2.

Chcete robustní, konkurence schopnou hru, která nestojí jen na kopírovaní osvědčených mechanismů a dovede se prosadit vlastním jazykem? Jděte kamkoliv jinam.

Moje hodnocení? Jsem ta poslední kategorie. Od hry jsem čekal opravdu hodně a když vidím, o co všechno jsme přišli, je mi skoro do pláče. Průser je v tom, že to co jsme dostali mne celkově neuspokojilo. Pro je grafika města, atmosférické detaily, chování aut a z větší části příběh. Proti jsou nudné / nutné projížďky po městě, špatné pěstní souboje, nezáživní hrdinové, prázdné město bez vedlejších úkolů, přísná linearita, krátká herní doba. Je to prostě škoda, nevyužitý potenciál. I když jsem se chvílemi bavil opravdu výtečně, v tom "součtu" mi z Mafie 2 vychází jen lehce nadprůměrná hra. Není špatná, je docela slušná, ale není skvělá, jak mohla a asi i měla být. Na celé hře je zkrátka vidět, že měla být mnohem komplexnější, nelineární. Dokonce nás v jednom místě náš kamarád vyzývá, abychom si vybrali ze dvou variant postupu, ale samozřejmě můžeme udělat jenom jednu věc. Stejně tak konec hry je docela rozčarováním, evidentně mělo být původně možné zakončit děj na základě dosavadního chování. Vybraný konec pro mne nebyl uspokojivý. Hodnocení 6/10 je myslím adekvátní (v případě českého dabingu bych dal o bod méně).