3. 10. 2010

Twilight - Krajina tieňov


Byl to Excalibur 49, ve kterém jsem poprvé a na dlouhou dobu naposledy zahlédl informace a obrázky ke slovenské hře Twilight. Psal se rok 1995 a na půlstránkovém preview bylo hned několik zajímavých věcí. Za á - hra byla určená primárně pro ZX Spectrum, respektive Didaktik s disketovou mechanikou, leč plánovala se i kazetová verze. Důležité to pro mne bylo z důvodu, že jsem tehdy pouze Didaktikem disponoval. Za bé - dva ukázané obrázky vypadaly na poměry ZX vysloveně krásně a navíc mělo jít po dlouhé době o hru, která neskládala obrazovky pomocí opakování malých prvků, nýbrž každá z dvaceti obrazovek měla být kreslená sama pro sebe (proto ta disketa). Za cé - rodný jazyk.



Jenže v roce 1995 bylo v mém okolí ZX naprosto mrtvé a ke hře jsem se nikdy nedostal. Teprve nedávno jsem se při zasvěcené restaurační debatě dozvěděl od kamaráda, že nějaký jeho známý vlastní hnědou krabičku s disketou s nápisem "Twilight". To vzbudilo moji pozornost a poprosil jsem, jestli by mi disketu nesehnal k zapůjčení, abych si minimálně udělal image. Uplynulo pár týdnů.



O hře Twilight - Krajina tieňov bych řekl ještě jednu věc - nikdy jsem po ní nepátral na internetu, nějak jsem si usmyslel, že hra snad ani nebyla dodělaná (recenzi si v žádném magazínu té doby nepamatuji - i když připadal jen Excalibur, který jsem si kupoval pravidelně). Jak jsem ale před pár dny zjistil, hra existuje a je "normálně dostupná". Nejprve jsem si ji našel tady, ale samozřejmě u Pavera je skoro všechno, takže doporučuji hned hru stáhnout a nacpat do emulátoru.



Firma Ultrasoft měla mezi československými hráči celkem dobré jméno. Vydávali hry jako Tetris 2 (byť František Fuka ve své knize "Hry pro PC" firmu proklel za neplacení), Prvá Akcia, Komando 2, Kliatba noci, Quadrax a mnoho dalších. Twilight je tedy další z řady profesionálních her pro platformu oblíbeného osmibitu.



Krajina tieňov je klasická adventura s vysokou produkční hodnotou, za kterou by se nemusela stydět ani Amiga. Ovládání (joystick i klávesnice fungují skvěle) funguje na přepínání režimu chůze a "myši", pomocí ikonek ovládáme dění na obrazovce. Grafika je opravdu fantastická, vysoce prokreslená a celkem dobře jsou udělané i přechody barevných atributů obrazovky. Z hlediska stylu navozuje grafika perfektní atmosféru. Z nějakého důvodu jsem si několikrát vzpomněl na Město robotů, ale Twilgiht je minimalisticky bezútěšný po svém. Grafiky je hodně, animace hlavní postavy je také velice slušná a celkem těch 300 kB je naprosto pochopitelných. Postava chodí jenom doprava-doleva a je nutné stát blízko objektů při interakci, ale to naprosto do hry sedí.

Hra je rozdělena na tři části a dohromady jde asi o 25 unikátních obrazovek. Logicky vyplývá, že hra není příliš dlouhá, takže návod se dá napsat do několika odstavců. V každé obrazovce jsou dva až tři aktivní předměty, někdy sebratelné, takže při metodě všechno na všechno není problém se dostat na konec za nějakou tu hodinu. Při sázce na jistotu ale hovoříme o dohrání v minutách. Prvotní dojem spojený se zkoušením variant je ale okořeněný pár nevyužitelnými předměty a v jednom případě i (na konci hry) novými prvky ovládání.


Přestože je na hře vidět, že by se jí dařilo na mnohem silnější platformě, pokulhává v jakési konzistenci. Úvodní příběh a vlastně i jeho konec je notně inspirovaný stylem vyprávění mnoha sci-fi spisovateli - v závěrečných titulcích autoři přímo zmiňují Stanislawa Lema například. Atmosféře to prospívá maximálně, ale je pro mne velkým zklamáním, že o hře ve skutečnosti "o nic nejde", nic se nedozvíme, nic nevyřešíme. Prostě "jen" opustíme opuštěnou planetu a nejzajímavějším bodem příběhu je zjištění, proč je planeta opuštěná. Cítím veliký potenciál, ale Twilight je bohužel vytržený z kontextu, jakoby nedodělaný. Je mi ale jasné, že to byl záměr a kritiku si autoři hry rozhodně nezaslouží. Dělat to ve větším týmu pro silnější platformu (vhodnější pro žánr adventur), určitě by z toho udělali naprostou bombu.

I kdybyste měli hrát hru podle návodu, věnujte ji tu půlhodinku. Jde o unikátní projekt, který svědčí o vyspělosti československé tvorby

P.S.: Podle všeho Twilight podporuje zvukový modul Melodik, ale nevím, jak se to řeší v emulaci, protože jsem za celou dobu neslyšel jediný zvuk či hudební motiv - přestože jsem to v nastavení hry měl zapnuté.