29. 11. 2010

Messiah


Dáme si malou rychlosoutěž. Vyjmenujte rychle deset her od Shiny Entertainment.

Earthworm Jim 1 & 2
MDK
Messiah
Sacrifice


Víc si nevybavím. Podle Mobygames mají na svědomí ještě Enter the Matrix, Matrix: Path of Neo, Wild 9, R/C Stunt Copter a pak nějaké kompilace. A momentálně si připisují ještě HD remix Earthworm Jima. To je celkem divné, že jo. Jejich abstraktní pojetí her je legendární a ve spojení s unikátním, mnohdy cynickým humorem - není co řešit. Shiny opravdu září i s hrstkou titulů na herním nebi. Kterou bych vybral za nejlepší? Proti většinovému názoru to bude určitě Messiah.


U hry Messiah se nebojím použít přízviska "geniální". Hra měla povětšinou velice pozitivní recenze, které obvykle začínaly slovy: "Jednoho dne se Bůh rozhodl, že nemá smysl vést válku se Satanem tak, jako doposud. A tak je na Zemi vyslán Bob. Malý barokní andílek, který má Satana zastavit". Jakkoli tento úvod zní zajímavě, dokážu si celkem dobře představit, že první reklamní materiály nemusely na hráče působit vysloveně lákavě. Na screenshotech se objevoval skutečně převážně malý andílek, který svým nevinným výrazem nevzbuzoval naděje, že by mohlo jít o lákavou řežbu. Navíc jsme si pamatovali MDK. Po Messiah se tak slehla zem.


Messiah není hra, která by se nedala kritizovat. Není příliš dlouhá, ovládání má dost much, ale je originální v mnoha jaderných nápadech, které mne dodnes fascinují. Proč je nikdo nezačal kopírovat? Pro ty, co o hře slyší poprvé, naznačím pointu Boba jako takového. Bezbranný a boje neschopný anděl v plenkách totiž disponuje speciální schopností, kterou je možnost "vlézt" do libovolné bytosti s duší a ovládat ji. Princip hry je tak založen na tom, že podle situace měníme různé postavy, které mají různé schopnosti a možnosti. Posednutou postavu můžeme rovněž kdykoli opustit a když jí zmizíme do několika vteřin z dohledu, bude se sama divit, jak se tady ocitla a jde si po svých. Totiž většina postav při zahlédnutí Boba jej vyhodnotí, jako hodně divnou věc a buď spustí poplach anebo začne rovnou střílet.


Tento princip je ve hře velice dobře využívaný. Leveldesign je chytře navržený, nikoliv nutně komplikovaný, aby nás nutil přemýšlet, zkoumat okolí a měnit herní taktiku při ovládání až čtyřiceti druhů postav (včetně několika mutantů a zvířat!). I když zbraní je ve hře dostatek, brutálního násilí nebude třeba tolik, jako třeba v MDK. Bob pro svou malou velikost je ideální pro plížení v kanálech. A hlavně - dobře zvolená postava k ovládání má mnohdy povolení pro pohyb v dané oblasti a tak jsme dokonale maskováni. Běda nám, pokud nás někdo ale zahlédne během procestu posedávání (nebo odposedávání) někoho jiného!


Je to ale cyberpunkový svět, který mne zaujal. Herní mechanismy jsou udělané na svou dobu velice dobře. Ale bez správně depresivního a ujetého světa by hra nebyla tak zajímavá. Pojetí mnohdy připomíná mého oblíbeného Blade Runnera, ale Shiny nám dali k našemu potěšení trochu více nadsázky. Je cynické, že vyslanec boží, tedy Bob, se chová vlastně jako bezcitná svině. Ve městě postupně projdeme staveniště, nukleární laboratoře, vojenské továrny, zakázané zóny a postupně přes kulturní centrum i do vykřičeného domu a nakonec si to rozdáme i se samotným Satanem. To vše pod těžkými ocelovými mračny, kde se nikdo nesměje, neraduje, nemá na drogy ani na sex a kde za barokním andílkem s plnými plenkami zůstávají zohyzděné mrtvoly. A to se mi líbí.


Messiah je primárně akční hrou o hledání cesty v levelu. Zbraní je k dispozici celkem dost a může je nést většina posednutelných postav. Přesto je ale důležitější, že svět okolo Boba není primárně nepřátelský. Naopak - je zde jasně daná a dodržovaná hierarchie. Cílem mnoha míst v levelu je posednout postavu s co nejvyšší hodností či funkcí. Anebo prostě nějakého silného mastodonta, se kterým se lze promlátit. Totiž - sama společnost není zdaleka konzistentní. Pouliční gangy mezi sebou vedou války a jste-li zrovna v kůži policajta anebo v těle nepřátelského gangu, je nutné se prostřílet. Sem tam se také chopíme střílny a řádně naředíme řady oškliváků. Střídání frenetické akce s plížením a dumáním kudy dál - Messiah má něco pro každého. Krása hry ale spočívá jinde.


Atmosféra rozlehlých i stísněných prostor, telepatické zprávy vysílané přímo do mozku, cynicky navržené úkoly a opravdový smrad zapadlých uliček s válejícími se mrtvolami prostitutek. Předělat Messiah do současné grafiky (ne že by se mi původní nelíbila, naopak), stane se hitem. Možná hra přišla prostě moc brzo. Je také fakt, že hype okolo titulu nebyl nejmenší a docela mi přijde pochopitelné, že recenzenti té doby očekávali mnohem více. Uměl bych si představit větší herní plochu a lépe vyprávěný příběh.


Messiah mne ve své době zásadně zasáhl a dnes je možné jej koupit si jej za pár dolarů na Good old Games. Při rozchození originálky jsem ale musel udělat pár zásahů, aby hra jela pod Windows XP. Za prvé - hra jede pouze v 16bit barevné hloubce. Za druhé - je nutné spouštět hru s parametrem "-i +!". Pak jede velice dobře a uspokojivě. A díky nedávno objeveným cheatům jsem si ji narychlo prošel a pořád je to pecka. Messiah má šťávu. A tak bych vám rád doporučil si ho zahrát - i třeba s cheaty. Nevídaná hra.

P.S.: Při spuštění hry jsme oblaženi trailerem na vývojovou verzi hry Sacrifice, který vypadá na svou dobu opravdu neuvěřitelně.