10. 12. 2010

Gran Turismo 5 - první dojmy

Následuje upravený výřez z korespondence s mým kamarádem, který je momentálně mimo republiku.

...ale za poslední dobu je jedna důležitá hra a sice Gran Turismo 5. Konečně po pěti letech čekání vyšlo. A... a není to tak jednoduché. Ono ta hra měla šílenej hype a ten nebyla schopna naplnit. Grafika není moc fotorealistická (ale pořád nejlepší, co se na konzolích dá vidět... teda jak se to vezme...), ale to by šlo překousnout. Horší zpráva je, že GT5 se rozhodlo implementovat inovaci tam, kde to u závodní hry nikdo nečekal. Upřímně - ten nápad je spornej. Totiž - během hry získáváš zkušenosti a ty ti odemykají nejen auta, závody a tuning, ale také postupně vylepšují fyzikální engine, přibývá destrukce auta a mění se třeba i menu. Ten nápad je šílenej... a trvá strašně dlouho, než z arkádových autíček ála Need for Speed uděláš něco, co připomíná Gran Turismo. Maximální level, kdy se odemkne naprosto všechno na 100%, je 40. Já jsem zatím na levelu 17, tedy ani ne v polovině (po levelu 20 má být zásadnější skok) a už je to HODNĚ znát proti začátku...

Za sebe řeknu tohle - různé negativní recenze jsou v podstatě oprávněné, protože tohle hráči "prostě nechtěli", to je fakt. Společně s nenaplněným hype zaslechneš názory, že GT5 je zklamání. Ale za sebe, za sebe hochu... já ti dám příklad, jo?

Konkurenční hra "Forza Motorsport 3" (což výborná hra! Já ji teď beru jen pro srovnání principu uvažování, nepomlouvám!) ti umožní hned na začátku nastavit si maximální realitu jízdy, destrukci a podobně. Sedneš do auta, vysekáš se v první zatáčce a pak dojdeš k tomu, že je to prostě neovladatelné a dáš tam nějaké standardní nastavení. Oproti tomu v GT5 zažívám něco jiného. Jedu s tím samým autem, ale jednou na levelu 1 a pak na levelu 10 třeba. Zjišťuji, že se musím více snažit, auto méně drží na silnici, rychleji se mu opotřebovávají gumy... a také se mění AI protivníků. Takže začnu uvažovat o nějakém vylepšení vozu. Koupím nějaké nastavitelné tlumiče a tam je možné si snížit výšku auta nad zemí - například. Auto lépe sedí, je o něco pomalejší, ale v zatáčkách jasně vítězím, dobrý. Pak s tím samým autem a nastavením jedu na levelu 20 a zase zjistím - že prohraju. Takže znova vlezu do tuningu a koukám, že krom výšky auta se mi na tlumičích odemkla možnost měnit úhel kol vůči vozovce - takže třeba do zatáčky lépe dosednu - ve výsledku opět začnu vítězit. Tohle je jenom malý příklad toho, jak mne GT5 nutí vnímat detaily postupně. U té Forzy jsem to dostal hned a já to prostě nepoznal a neocenil. Ano, auto se chová asi reálně, ale v tom výsledku to jako "laik" nepoznám, neužiju si to, nemám jak porovnat rozdíl. GT5 je více orientované na začátečníky, což je důvod ke kritice (lidi to nechtěli), ale čím déle to hraješ, tím více je to profi a to je důvod k pochvale. Já jsem z toho celkem unešený, je to pro mne nový motivační prvek, který je u tohoto typu her nezvyklý, ale řekl bych dobrý. Dokonce bych prorokoval, že se to v jisté formě začne kopírovat do ostatních závodních her.

Ještě jeden příklad - Shelby Cobra 1966. Strašně silné auto. Na level 1 zmáčkneš plyn na podlahu a vystřelí jak raketa. To samé na level 15 - ani se nerozjedeš. Prokluzujou ti kola, deš do hodin okamžitě. Takže vlezeš do tuningu a začneš si hrát s převodovkou.... Znáš mne Matýsku, já jsem hovno "motorová palice", auta se mi líbí jako objekty, případně s nimi rád jezdím, páč to potřebuju. Ale nejsem odborník, nejsem fajnšmekr, neumím si to užít jako ti, co doma ladí Škodu 120 na závody dragsterů. Jenže - mně se zdá, že ze mne GT5 začíná takovou motorovou palici "vychovávat". Že se mi o autech začíná zdát a že v práci horečnatě přemýšlím, jak nastavit podvozek u Nissan Skyline R34 '02, abych dostal ty supersporty v takovém a makovém závodě. Začínám o GT5 uvažovat, jako o nějakém RPG, kdy porážím bosse a kdy se těším, že na levelu 20 dostanu "novou zbraň". Já jsem třeba četl někde nějaké úžasně vtipné "srovnání" například se Starcraft 2, které ti také postupně v každé misi dává jednu novou jednotku, abys na konci hry měl teprve všichni. Je to proto špatná hra? Proč je to v GT5 "debilita" a v Starcraft 2 v pořádku? Podobně tak v Doomovi nemáš hned od prvního levelu BFG9000. Takže jádro sdělení je, že leveling v GT5 je velice nezvyklý, nežádaný a tedy odvážný krok. Ale špatný? Za sebe říkám - ne. Je to dobrý krok. Překvapil mne, ano, ale teď mne baví. Vidím v tom gamedesignový záměr a ten chválím. Ale jak jsem řekl výše - nedivím se tomu, že to jiné odrazuje. Měli by tomu dát víc času, šanci. I to je paradox - GT5 jako vlajková loď je přece 1000% sázka na jistotu - a teď se lidi mají "překonávat", dávat tomu "šanci"? Řikám - nedivím se jim. A je mi to i líto.

Přesto je ale už nyní celkem jasné, že zmíněná Forza 3 má více "semi-simulátor" možností, než GT5 (na levelu 40). Obě hry se vydaly trochu jinou cestu, byť k tomu používají velice podobné prostředky. Forza 3 je určitě lepší semi-simulátor, GT5 je určitě "lepší hra". Jsem tomu docela rád - mám rád, když mám na výběr a když můžu hrát více her, jsem v sedmém nebi. Jsem rád, že jedno není kopie druhého. Dávám palec nahoru...

P.S.: Jsem si vědom toho, že jsem se na příkladu s Shelby Cobra dopustil faktické chyby - toto auto není dostupné na prvním levelu. Je to jenom příklad.