20. 1. 2011

Region lock 3DS

A už je to tady zase. Z důvodu dodržení maximální kvality her bude mít Nintendo 3DS regionální zámek. Bullshit.

Velice stručně - politika rozdělování zákazníků podle regionů vznikla s nástupem televizního vysílání, kdy v USA vznikla norma frekvence 60 Hz, zatímco v Evropě 50 Hz (a dodnes jsem přesně nepochopil, proč tomu tak bylo). Z toho důvodu se televize, videa a i herní konzole musely vyrábět v modifikacích pro každý region zvlášť. Pro počítačové hry tak vznikl poměrně zásadní problém. Pro inteligentní využití obrazové frekvence se mění framerate hry - buď 30 fps pro USA hry (60 Hz v interlaced režimu) nebo 25 fps pro Evropu. Toto prosté konstatování má ve skutečnosti velký vliv na kvalitu grafiky a animací - snímkování spritů, pozadí a tak dále. Ve výsledku se tak portace her celkem komplikovaly a mnoho her bylo v evropské verzi lidově řečeno zpraseny. Laicky by se dalo říct, že stačí americké hry zpomalit o pár procent (konec konců - evropské revize hardwaru byly obvykle o něco pomalejší samy o sobě). Porovnejte si pak evropského a amerického Sonica. Tudy cesta nevede.

V jednadvacátém století jsme se ale již oprostili od omezení televizní normou, máme HD rozlišení pro celý svět stejné a přenosné konzole mají obrazovky rovněž identické na celém světě. Nintendo DS, nejpopulárnější přenosná konzole všech dob, opustila od zákaznicky odporného rozlišování regionů. Playstation 3 také nehraje na regionální omezení a i XBOX 360 disponuje "region free" hrami. Nintendo Wii, primárně designované pro staré CRT televize, si ještě našlo důvod, proč mít regiony zamčené. Ale do budoucna se s tím nepočítalo. Až teda nyní Nintendo hrdě oznámilo, že 3DS bude zablokované, protože jednotlivé regiony mají různou úroveň rodičovské kontroly, jazyky a věkové ratingy. Hm.

Přestože teoreticky není na tomto postupu nic špatného, historie nás poučí, k čemu tento postup prakticky vede.

1) Zpožděné vydávání her pro nejaponský, případně neamerický region. Neboli - dojde k obvyklému "sraní na Evropu". Výmluvy ve formě dodělávání jazykových variant do té samé hry, případně změny v grafickém stylu, menu a podobně. V tom výsledku se my, jako poctiví platící v Evropě ocitneme na poslední a blbé pozici. Přitom naprosto zbytečně.

2) Nevydávání her pro nejaponský, případně neamerický region. Spočítat, kolik her nikdy oficiálně nevyšlo v Evropě, není snadné. Většinou jde skutečně o minoritní žánry, které nejsou životaschopné mimo Japonsko. Odmítnutí obrovského trhu USA je opravdu s podivem. Přitom mnohdy jde o hry, které budí zájem a tedy i generují zisk. Z nějakého důvodu se je vydavatelé neobtěžuji vydat. A slušní, platící zákazníci, opět trpí.

3) Zmršené verze her pro nejaponský, případně neamerický region. V historii šlo zejména o technickou úroveň hry, která v evropské verzi nemohla být srovnatelná s americkou nebo japonskou. Nyní ale můžeme s klidným svědomím hovořit o úrovni obsahové. Nejen dabing, překlady, ale také cenzura - ať už jde o krvavost nebo hambatost hry, případně o její obtížnost nebo dodatečný obsah. V drtivé většině případů je Evropa regionem, který dostane oficiálně nejhorší verze her na světě. Solidní sadismus, ptáte-li se mne.

Suma sumárum - popsal jsem tři naprosto zásadní a zřejmé problémy, které s sebou přináší regionální politika rozdělování her a které mají přímý vliv na spotřebitele. Existují nějaké výhody regionů? Stručná odpověď - ne. A co potenciální výhody? Také ne.

1) Produkt s podporou více jazyků není důvodem k region locku. Přestože nelze upřít fakt, že v Evropě hráči uvítají hru s podporou rodného jazyka, není důvod nevydat hru například v angličtině celosvětově a s určitým zpožděním dodat na evropský trh "multi" verzi. V každém případě se já dostanu ke hře v době vydání a vysolím prachy s radostí.

2) Rozdílné ratingy v regionech nejsou důvodem k region locku. Všeobecně - snaha by měla mířit ke sjednocení světového ratingu do jedné, jasné tabulky a inteligentního rozhodnutí, kam která hra patří. Ale i v případě, že hra bude mít dva různé ratingy pro různé regiony, proč ji nevydat ve stejný den na celém světě? Informační obrazovka při startu hry nás upozorní, že v USA dostala hra rating 15+ a v Japonsku 18+. Co na tom, že hráči je stejně dvanáct? Pohled z druhé strany - vydavatel usiluje o rating 7+ ve všech regionech a tak dělá zásahy do hry, což brzdí vývoj? Tomu se říká cenzura, chceme ji? Uznávám, že problematika ratingů a jejich dopad na herní tvorbu je komplikovanější téma, ale jádro myšlenky je stejné. Neřešme to region lockem, řešme to jednotným a průhledným ratingem! (Stranou diskuzi o absurdnosti současného ratingového systému).

3) Rozložení síly trhu pro zefektivnění zisku není důvodem k region locku. Nintendo DS nemá region lock, GameBoy nemá region lock, prakticky žádná přenosná konzole nemá region lock. A jde přitom o historicky nejprodávanější hardware v dějinách hraní. Nintendo DSi přineslo region lock na online obsah (+ Enhanced hry), což je taky pěkná blbost (dělá to i SONY se svou pseudoslužbou PSN a jestli se nepletu, i Microsoft). Přestože se na první pohled zdá být dobrý nápad rozložit nápor zákazníků na online servery, je to prakticky nesmysl a naprostá impotence ze strany provozovatelů služby. Nemusím být IT odborník, abych věděl, že je to obrovský nesmysl. A nemusím zdlouhavě studovat žebříčky prodejnosti her, abych věděl, že ve skutečnosti regionální omezení nikdy nepřineslo vyšší zisky mateřské firmě (s jistou výjimkou, kterou uvedu níže)! Efekt regionů je tedy pouze ten, že hráči z evropského regionu jsou pěkně nasraní!

Musíme správně chápat, že jak Nintendo DS, tak GameBoy, tak Playstation 3 rozeznávají regiony, mají v sobě informaci o tom, pro jaký trh jsou určeny. Ale neblokují cizí regiony, není tam onen "lock". Ve skutečnosti je to jenom přežitek. Teoreticky se dá argumentovat tím, že pro online hraní může mít provozovatel vyhrazené servery pro jednotlivé regiony pro vyšší rychlost komunikace. Technicky je to samozřejmě nesmysl, v době P2P komunikace, IPv6 adres a dalších identifikátorů a komunikačních vymožeností je takovéto uvažování zastaralé a jednoduše řečeno mylné.

Z finančního hlediska je tady jedna věc a tou je takzvaný import. Určité procento hráčů si ochotně koupí druhou konzoli z jiného regionu, aby mohli hrát originální hry dovezené z Japonska nebo USA. Teoreticky tak lze říct, že v jisté míře se zvyšují příjmy mateřské firmy, leč přesnější čísla nelze dohledat, je to opravdu jen teorie. V praxi jsme například viděli řádění SONY, které otevřeně brojilo proti importu. Představa, že někdo nechce peníze zákazníků je v kapitalistické společnosti poměrně absurdní, ale SONY je lídrem idiocie v tomto oboru, čemu se divit. To je vlastně pravda - doposud jsem se na problém díval "jen" z pohledu zákazníka. Jaký ale bude pohled právě Nintenda, když reálně dojde k následujícím problémům, které jejich zisky přinejmenším poškodí?

1) Ztráta důvěry ve značku a solidnost firmy. Nintendo 3DS, přestože je nyní naprosto jasné, že půjde o hit následujících let, se v mých očích velice shodilo. Jeden z velkých důvodů je právě vysloveně sprostý region lock, věc, která měla být vymýcena okamžitě s konzolí NES. Přidejme ještě vysokou pravděpodobnost známých "friend codes", tedy nemoderní / absurdní přístup Nintenda k online službám a mám jasno. Nintendo ztrácí cenné body.

2) FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

3) Ztráta zisků v důsledku pirátské scény. Je naprosto jasné, že motivace k hacknutí konzole je násobena počtem klacků, které mateřská firma hází zákazníkům pod nohy. Přestože srovnání a Playstation 3 není úplně na místě, můžeme si všimnout zvýšené aktivity hackerů po té, co SONY zablokovala funkci OtherOS na své konzoli. Místo toho, abychom za své peníze dostali maximum, budeme hledat cesty, jak si konzoli upravit k obrazu svému. A jedna z velkých motivací bude právě i hraní her z jiného regionu. A to je méně než krůček k nefalšovanému warezu a tedy reálným ztrátám pro samotné Nintendo.

Je mi jasné, že 3DS se stane hitem, který úspěšně naváže na staré dobré DS a že jeho reálná ziskovost překročí naše představy. Dokonce se nebudu divit, bude-li 3DS "tisknout peníze", jak se Nintendu daří doposud. Možná ale nakonec dojde k ochladnutí zájmu, možná bude 3D efekt opravdu "jen na efekt", stát se může cokoli. Jedna věc je ale jasná - region lock je jasná chyba již nyní. Tohle už není jen o principu.