2. 5. 2011

Hra měsíce: Abuse

Kdo by neznal Abuse. Ve své době revoluční hra, která ve skutečnosti žádnou moc revoluci bohužel nezpůsobila. Hry, kde se separátně ovládal pohyb postavičky a zároveň směr střelby nebylo zas tak mnoho, nemluvě o kombinaci klávesnice + myš. V té době, kolem roku 1996, jsme přecházeli na toto ovládání u doomovek, ale u 2D her? Revoluce se tedy nedostavila a až teprve v současné době vidíme celou řadu 2D her (zejména na konzolích, s analogovými joysticky), které jakoby Abuse z oka vypadly. Čímž netvrdím, že Abuse bylo první, stačí si vzpomenout na Walkera na Amize. Ale taková ta frenetická atmosféra, na Abuse se dá hezky vzpomínat.



Andrewova recenze ze Score 26 patří mezi jeho nejlepší literární díla (společně s Raymanem v témže čísle), která dokázala perfektně naladit. Povedlo se, po Abuse (společně s Raymanem) jsem toužil převelice. K shareware verzi jsem se dostal celkem brzy a běsnění dostalo správný rozměr. Na hře bylo hezké, že dokázala překvapit. Každý level, aniž by leveldesign dával smysl v realistickém hledisku, má svoje zajímavosti, které musíme využívat. Hrátky s přepínači, pasti, tajné místnosti, roztodivné zbraně a hlavně haldy vetřelců nejrůznějšícho vzhledu. Poměrně nepokrytě vycházející z designu Gigerova Aliena, však zachytili atmosféru početní převahy, navíc disponující lepšími pohybovými možnostmi. Zoufalý panický ústup, zuřivé skákání a střílení po všem, co se hýbe - to perfektně Abuse zachytilo.

Bez cheatu jsem hru nikdy nedohrál, finální pasáže byly absurdně obtížné. Dostřílet se na normální obtížnost někam do poloviny hry - to bylo maximum, co jsem ze sebe vymačkal. No jelikož dneska vyhlašuji měsíc s Abuse (a potažmo s Raymanem), máme tady zadání. Za prvé - rozjet Abuse na Amize. Za druhé - spustit Abuse v nějakém vyšším rozlišení, udeálně 1600x1200 (na PC samozřejmě). Za třetí - pokusit se dostat co nejdál poctivou hrou.

Happy gunning.

P.S.: Za banner děkuji ZiPERovi.