23. 5. 2011

Remaky PSP her pro PS3

Propojení PSP a PS3 bylo v podání SONY důležitou událostí, která měla hráčům poskytnout nový rozměr hraní. I po odečtení hypovací konstanty ale nezbývá konstatovat, že her, které využívaly této možnosti je velice pomálu a i tak je využití velice sporadické. Odemčení zbraní v Assassin’s Creed? Možnost hrát zlomek her z PS3 pomocí streamování na PSP? Nebo přes internet? Nenechme se vysmát, propojení obou konzolí by muselo být na mnohem vyšší úrovni, aby mělo smysl se s tím zabývat. Ne snad, že by to technologicky nebylo možné, za největší potenciál považuji AdHoc hraní PSP her přes online PS3 – avšak to nepodporuje WiFi, takže jsem to nikdy nevyzkoušel. V tom výsledku se myslím můžeme shodnout, že PSP a PS3 jsou z hlediska spojení téměř k ničemu. A to se má změnit.

Přijde mi trochu na hlavu, že téměř na sklonku současné generace konzolí se SONY začalo trochu snažit a naplnit tak velkolepé plány s Playstation 3. Ono i kdybychom přistoupili na hru se slovy, že životnost jejich konzole je deset let, tak se v polovině života dočkáváme sporadické podpory. Hodnotit sérii Minis her snad ani nemá smysl, že fungují na obou platformách je tak nějak k ničemu. O něco lepší je hraní her z první Playstation, které fungují skoro stejně dobře na obou systémech, ale jestli se nepletu, tak není možné převádět uložené pozice mezi přenosnou a domácí konzolí, čímž se praktická využitelnost opět minimalizuje (dle komentářů se pletu, takže poslední část věty lze s úspěchem ignorovat). SONY mi tak připomíná Járu Cimrmana. „Nápad jistě dobrý, výsledky nebyly dobré“.

O kompatibilitě PSP, PS3 a i PS2 už byly popsány stohy informací, ale vyjma zmíněných Minis jsme se ničeho nedočkali. Není přitom tajemstvím, že adresářová struktura harddisku v PS3 napovídá, že se s nějakou podporou celou dobu počítalo. Ať už je důvod jakýkoliv, v praxi systémy kompatibilní nejsou.

Fascinuje mne posedlost SONY vydávat ty samé hry na všechny systémy a těžit z nich profit. Samozřejmě – znovuvydávání starých her za sníženou cenu (Playstation 1 hry) považuji za celkem přijatelnou taktiku (i když lze jít dál, Virtual Console od Nintenda je v tomto smyslu dobrou inspirací (i když to Nintendo tak trochu přehání)). Mám ale na mysli určitou unifikaci her, což je bezesporu záměr, kdy se jednotlivé platformy od sebe prakticky neliší (více jsem se k tomu rozepisoval v NGP článku). Je celkem nasnadě říct, že tento záměr nenese tolik ovoce, jak by si patrně SONY přálo, ale budiž, je to taktika.

Dalším krokem je znovuvydání PS2 her pro PS3 – dočkali jsme se God of War série, rok se hovoří o Shadow of Colossus. Nedá se proti tomu nic moc říct, jsou to starší hry, kterým lehký facelift prospívá a jelikož jde o slavné hry již (snad) mrtvé konzole, jde o vítaný přírůstek. Rozhodně jsem si takto nepředstavoval (placenou) zpětnou kompatibilitu, ale dejme tomu, že jde o přidanou hodnotu. V tomto kontextu je remakování her z PSP podobně diskutabilní krok.

Považte – to málo špičkových her, které PSP definuje, jako samostatnou platformu, se nyní rozmělní a stanou se z nich „normální“ PS3 hry. Důvody pro existenci PSP platformy, ať už je čas na NGP nebo ne, jsou víc a víc zanedbatelné. Podobně tak narážím na unifikaci herních žánrů. A nemluvě o tom, že tím SONY dává nepřímo najevo, jak koncepčně PSP prohrálo (dodejme, že například Liberty / Vice City Stories se dočkaly vydání na PS2, přestože první jmenovaná hra je nejprodávanější pro PSP - 6.5 milionu kusů, na PS2 si přidala pěkných 3.4 milionu. Stranou spekulace, že prodeje byly motivovány bugem umožňujícícím hack konzole). Vydávání „stejných velkých“ her na malou konzoli nepřineslo tolik zisku. Naopak vydání Patapon (0.82 za tři díly), Loco Roco (0.54 za oba díly), Peace Walker (pouze 1.65 milionu prodaných kusů!) a několika dalších špiček – to by v podání Playstation 3 mohlo zaznamenat úspěch, jelikož prodeje pro PSP nebyly závratné - a to je škoda.

SONY přichází s touto podporou pozdě, to je jedna věc. Na druhou stranu ale tady nehovoříme o nějakém  masivním nástupu PSP her. Dá se očekávat, že vydání pěti až deseti her tento záměr končí. A vidím v tom samá pozitiva. Opravdu bych si rád pořádně zahrál s plnotučným ovládáním a doladěnou grafikou výše jmenované tituly, budou-li k dispozici za příznivou cenu.

Bez zajímavosti není, že by se PS3 měla proměnit v PSP i v tom smyslu, že by umožňovala hrád AdHoc (a možná i online) hry s PSP. Svým způsobem jsem se tak trefil v možnostech NGP do budoucnosti – ne streamované hry, ale přímo renderovaná grafika – download play dotažený k dokonalosti. Zároveň ale z toho vyplývá, že portované hry z PSP budou vybírány takové, které multiplayer mají. Z výše naznačených žádoucích titulů to moc velký výběr není, jedině Peace Walker leda. Takže co to bude? Tekken?

Samotný fakt, že se pár špičkových PSP her objeví ve vylepšené kvalitě na PS3 kvituji s povděkem. Rozhodně si ty hry koupím (některé i podruhé), jelikož patří do zlatého fondu nejen PSP her. Nezávisle na tom ale skřípu zubama. Pozdě, pomalu a ještě s rizikem, že to SONY pohnojí nějakým unikátním způsobem sobě vlastním. Držím palce!

P.S.: Jakoby SONY nemělo nic lepšího na práci. Kdy že vyjde Last Guardian?