9. 6. 2011

E3 2011 - komentář

Rok 2011 je ve znamení remaků, znovuvydávání starých her, minimem novinek a opravdu tragického vyznění. Kdybych měl soudit jenom podle E3, tak bych měl dojem, že počítačové hry zanikly, a že se posouváme do prázdné bubliny marketingových pokusů o reality hack. Sledoval jsem všechny tři hlavní tahouny plus Electronic Arts – ty ale nebudu komentovat v žebříčku. Nechci se zabývat krok po kroku, minutu po minutě každou hrou zvlášť, ale spíše jen shrnout dojmy a vypíchnout zajímavosti. Vezměme to popořadě, od nejhoršího.

Microsoft

Dojem z Microsoftí konference je jednoznačně nejslabší. Měl jsem pocit, že „konečně pochopili“, jak je Kinect pro „normální hry“ nevhodný a zároveň „konečně pochopili“, že casual pohybové hry se nedají vydávat donekonečna ty samé (ono takové Nintendo to taky dlouho nechápalo, pokud to chápe vůbec). Takže jsme se dočkali v zásadě nové generace on-rails stříleček, kde díky Kinectu nedosahuje hratelnost her z osmdesátých let, ale za to „you are the controler“.

Faktem zůstává, že Kinect by se dal použít pro hardcore hry, jako vhodný doplněk. Například jsem tak nějak očekával, že by se v nějaké válečné hře mohly gesty rozdávat příkazy našim spoluvojákům. Jenomže to by musel Kinect být vyžadovaný hrou. Takže místo toho je ovládání Kinectem jen volitelné, jako třeba hlasové příkazy v Mass Effect 3. Takže hráč má nyní na výběr. Buď intuitivně křičet / gestikulovat, anebo intuitivně stisknout tlačítko na gamepadu. Vydávat hardcore hry pouze pro Kinect je i přes komerční úspěch nemožné, takže nezbývá, než Kinect využít pro casual hry. A ty jsou dle ukázek výjimečně blbé.

Ukázka z Mass Effect 3 mne zklamala, další Gears of War nepotřebuji (ale sranda to asi nakonec bude). Ukázka z Gears of War 3 mne zklamala, další Gears of War nepotřebuji (ale sranda to asi nakonec bude). Ukázka z Forzy 4 mne zklamala, proti trojce nevidím rozdíl (ale sranda to asi nakonec bude). Další Halo sranda nebude. Pobavila mne ukázka hysterického gameplaye Modern Warfare 3, která jakoby z oka vypadla nedávno populárnímu Youtube videu. Další tunel v jinak atraktivním prostředí má tak zajištěnou prodejnost.

Celkově se to dá shrnout do dvou vět. Oznámená pokračování her nepřekvapila, ale jsou celkem pěkná. Oznámené nové hry (zejména ty pro Kinect) jsou solí do otevřených ran. Microsoft se zcela otevřeně přeorientoval na výrobce opiček na gumové nitce a cirkusácky na nás huláká, že tohle jako chceme. Šmejd z Redmondu? Ne, děkuji. Kdybych to hodnotil jako celek - 1/10.

Nintendo

K mému překvapení i zklamání byla Nintendo konference dost nezáživná. Hlavní problém číslo jedna – déja-vu. Drtivá většina her, která byla prezentována, byla představena již loni – nová Zelda, stará Zelda, Kid Icarus, Resident Evil, nový Mario, starý Naked Snake. Bohajeho, ty hry měly být dávno venku, měl jsem je doma v pohodě pařit a ne se dívat znova na ty samé produkty! Nepochybuji o tom, že půjde tradičně o skvělé hry, ale takto nastavená taktika je při nejlepším uhozená.

Oproti tomu ukázky nových chystaných her říkají jednoznačně – „My jako Nintendo jsme pochybili s ignorací core publika a chceme to zkusit napravit“. Z trailerů mne nejvíce potěšil Tekken pro 3DS (bojovková konzole – super!), Super Smash Bros., Ace Combat, Luigi’s Mansion a pár dalších. Nintendo se nás snaží zuby nehty přesvědčit, že to myslí s podporou third party vývojařů vážně.

Oproti tomu postavme fakt, že krom Skyward Sword nepředstavili snad žádnou novou hru na Wii! Hození přes palubu nejúspěšnější konzole této generace je z marketingového hlediska takřka pochopitelné, ale z herního ostudné. Jde o přiznání, že pro Wii nikdo nechce nic dělat, že s ním už nejde nic dělat a že je lepší ho nechat potichu vyhnít, stejně jako Vitality Sensor. Škoda, ale možná je to vlastně dobře, protože mohou upoutat pozornost na nový hardware.

Zde musím uznat, že krom naprosto uhozeného názvu, je WiiU platforma s dobrým potenciálem. Bohužel jsem z prezentace vůbec nepochopil spoustu zásadních věcí, jako třeba jak to funguje. Koncept tabletu s tlačítky je jedním slovem super. Přenos herního GUI a zprostředkování ničím nerušenéhoo obrazu na televizi plus možnost přenést hru z televize do tabletu – to zní velice použitelně. Díky tabletu si umím představit i augmented reality hry (rozhlížení se mimo televizní obrazovku), umím si představit dotaženější koncept skrývání hráčských informací pro multiplayerové hry. Ukázky her opět křičí, že podpora third party bude – Batman Arkham City, nový Assassin’s Creed, Darksiders 2, Tekken a „samozřejmě“ nová Zelda či Mario k tomu. Tento bod prezentace byl zvládnutý. Ale o podpoře více tabletů najednou, propojení s 3DS, kompatibilita – spousta otázek. Je ale dobře, že půjde použít veškerý hardware z Wii i u nové konzole. I kdyby byl nakonec projekt WiiU propadák, palec nahoru za odvahu a nápad.

Celkový dojem ale z konference nemám bůhvíjak závratný. Oproti roku 2005, kdy byl převratný koncept Wii jasně čitelný, je tady příliš mnoho nejasností a zbytečných tajností. Jasně, věci jako výdrž baterie, výkon, cena – na to všechno je dost času. Nemohu se ale zbavit dojmu, že se Nintendo pořád spoléhá na svou věrnou a rozsáhlou fandovskou základnu. 3DS je pořád drahé (zejména v porovnání s NGP, ale o tom až níže), her je na něj momentálně málo. Wii je mrtvé, Wii U až za rok. Nabídka online služeb, DSiWare her a Virtua Console her je celkem slušná, ale opět zbytečně předražená. Nepružná reakce na trh by se mohla Nintendu šeredně vymstít. Celkové hodnocení 6/10, ale některé momenty bych vyzdvihl, jiné zadupal. Nintendo předvedlo potenciál jako prase. Jak ho využije je ve hvězdách. Proto je propad ceny akcií smutný, ale logický.

SONY

Od SONY jsem nic nečekal nic moc extra, také nic moc extra nepředvedlo, ale za to šlo o poměrně střízlivou záležitost, bez cirkusáckého balastu Microsoftu a nekonzistence Nintenda. Asi za nejvíc zásadní považuji upřesnění informací o NGP, zejména jeho ceně. Dotovaná politika dvěstěpadesáti dolarů / EUR je kudla do zad prodejnosti konkurenčního 3DS a Nintendo bude muset hodně rychle snížit cenu, aby se udrželo. Ukázané hry pro NGP vypadají „OK“, koncept vydávání ekvivalentů PS3 her mi pořád smrdí, ale pár kreativních ukázek s využitím zadního dotykového panelu se mi opravdu líbí. A navíc jsou potvrzené porty her jako Street Fighter vs Tekken, takže klání o nejlepší přenosnou bojovkovou konzoli může začít. Nintendo má ale náskok, takže bych zas tak na jistotu nesázel. Zbývá dořešit otázku, kvůli jakému filmu je Kutaragiho nejoblíbenější herec Danny DeVito a můžeme se posunout dál. (Dvojčata nebo Junior, jinak to nevidím).

Resistance 3 nuda, HD remaky PS2 her nutnost, Sly Cooper OK, Uncharted 3 ukázka vypadá více než schopně přes spíchnutí prezentace horkou jehlou. Úsměvný pokus o reality hack s „veleúspěšným“ Move ovladačem vyústil v celkem životaschopnou ukázkou hry ovládanou kompletně pohyby (název jsem zapoměl), ale v zásadní profit v tom pořád nevidím. Ukázka Bioshock Infinite byla prima, podpora NGP a Move je myslím zajímavá, ale podobně jako u Kinectu – bude-li gamepad použitelnou alternativou, bude Move v pozadí. A to je asi dobře, pohybového hraní bylo dost už před třemi lety.

Nejvíce mne dostala prezentace hry Dust 514. Tady teda SONY zaútočilo na mou slabost pro Eve Online a tím u mne vyhrálo. Myšlenka multiplatformové hry, propojení s MMO světem a možnost ovlivňovat dění oběma směry v různých (nekompatibilních) žánrech je podle mne revoluční myšlenka, či nejméně revoluční potenciál. Portal 2 a propojení se Steamem je skvělý náznak toho, co bychom mohli v cela novém měřítku zažít. I kdyby se hra nakonec nepovedla, dávám palec nahoru za nápad a odvahu s takovýmto konceptem přijít.

Spousta věcí, kterou SONY předvedlo, nemůžu moc komentovat, neboť byly určeny takřka výhradně pro US trh (3D podpora NGP pod hlavičkou AT&T, Netflix atd.), ale moje shrnutí je asi takové, že v porovnání s konkurencí, kdybych měl soudit pouze dle této E3, bude rok 2011 či 2012 konečně tolik slibovaným „rokem Playstation“. Konference SONY mi přišla nejvíce přesvědčivá, ale vnitřní pocit je spíš „nejméně nespokojený“. Nepřítomnost Last Guardian, Hideo Kojimy nebo Gran Turisma (v nějaké podobě) mi přijde tristní. Čekal jsem málo, dostal jsem alespoň něco. Za to dík – samostatně bych hodnotil 7/10, některé věci mne opravdu dostaly, většina bohužel ne.

Celkem E3 2011: 4/10. Slabé, ale byly přítomny i světlejší chvilky.

Nejlepší hra? Battlefield 3 (pro PC).

A jak se letošní E3 líbila vám?