6. 6. 2011

Sejvy online

Když se SONY rozhodlo poskytovat veškeré online služby zdarma, vzbudilo to nadšení. Placení za "obyčejné online hraní" nebo za "dema a trailery", jak je tomu u XBOX 360, se zdá být přeci nesmyslné a absurdní. Tak tomu pořád je, ale celkem rychle se ukázalo, že v tomto oboru zkušenější Microsoft umí s platbami hráčů zacházet lépe a patřičně investici zužitkovat. Srovnávat XLive a PSN prakticky nemá smysl - a to rozhodně nemám na mysli výpadky po útoku hackerů - myslím to čistě kvalitou a kvantitou nabídky. No ale zadarmo - neberte to. SONY si brzy spočítala, že někde peníze vzít musí a tak zkusila spustit projekt Home, ale nakonec musela sáhnout k drastickému kroku. Projekt PSN Plus - roční poplatek za online nabídku, kterou se má odlišit normální a prémiový hráč. Slevy na hry, zdarma placené věci, dříve dostupná dema. Neznělo to špatně, sám jsem projekt okamžitě podpořil platbou na šest měsíců (pravda, druhou polovinu si SONY strhlo z mého účtu tak trochu bez mého vědomí, ale moje chyba - nečetl jsem pořádně ujednání, že ve výchozím nastavení se mi bude PSN+ prodlužovat a tedy platit automaticky). Pro notorické nakupovače má tato investice smysl, pro mne ale ne. To se ale změnilo.



Jedna z informací, která poněkud zapadla, je uvedení možnosti ukládání pozice na online servery SONY, čímž by se měla Playstation 3 přiblížit moderním cloudovým službám. V původním oznámení to bylo ovšem poněkud nečitelné - toto úložiště mělo podporovat pouze množina schválených her, vydávaných v budoucnosti. Nápad je to naprosto skvělý. Mít synchronizované pozice na serveru je dobré jak pro cestující hráče od konzole ke konzoli, jistotu, že bez ohledu na selhání hardwaru je mnou dosažená pozice stále dostupná. Dokonce si pamatuji, že jsme v rámci akademické debaty hovořili o komerčním využití pro hotely či zábavní centra. Cestovatel by se ubytoval v hotelu, na recepci si vyzvednul gamepad a na pokoji pokračoval v hraní pařby z minulé noci na online konzoli, která patří hotelu. Online by nebyl jenom profil s veškerými sejvy, ale i se zakoupenými hrami (které by se ale daly strkat do konzole v recepci, v závislosti na lokální nabídce - což je trochu problém, ale uvažujeme akademicky). Svým způsobem by to mohl být ziskový mezikrok mezi streamovanou službou typu OnLive a tradičním modelem her.

To jsme si ale trochu zafantazírovali, zpět do reality. Podpora online sejvů u vybraných her není systémové řešení a tak to není zrovna to, co má reálný význam, i když je to krůček vpřed.

Včera jsem si v rámci Welcome Back programu aktivoval měsíc PSN+ (avšak nyní pořádně zkontroluji, jestli si SONY lišácky / šmejdsky nenechalo ve výchozím stavu zapnuté automatické strhávání peněz za další období) a při zkoumání chudé nabídky jsme si všiml zajímavé položky v sekci uložených pozic. A sice - online úložiště o kapacitě 150 MB, tedy celkem dostatečné pro praktické využití. Zkusmo jsem si tam nasekal několik pozic a světe div se - funguje to! Dokonce i na hry s chráněnými sejvy (ale zde nevím, jestli jde o obecný úkaz, či jen náhoda v mém výběru, ale smysl by to mělo). Sice to není úplně to, co bych si pod online sejvy představoval, ale to ani nemá být. Důležitý je ona změna přístupu k cloudovým službám a hlavně - těch 150 MB je první významná funkce PSN+, za kterou má reálný smysl platit.

Zamyslel jsem se - co když SONY opravdu v budoucnosti plánuje přesun Playstation 3 do cloudové scény v takovém měřítku, že de facto nahradí Playstation 4? Co kdyby se během tří let stala konzole jenom terminálem, který přijímá HD grafiku ze serveru? Tím pádem by si hráč nekoupil nový hardware, ale jen platil měsíční paušál za hraní všech možných nových her, na které si Microsoft a Nintendo musí vydat XBOX 720 a Wii2? S určitým nadhledem by to mělo logiku. Právní kroky SONY, jakkoliv mi jsou nesympatické, naznačují až úzkostlivý postoj k vlastnictví dat a přechod ke streamu - "neukradnutelným hrám" by tak byl logický. Stejně tak by streamovaná služba zajistila stabilní příjem při teoreticky nižších nákladech na vývoj hardware (není třeba nic vyvíjet, jen koupit spoustu silných strojů). Solidní internet, vhodný pro streamování 1080p videa je nyní dostupný ve všech civilizovaných zemích, tedy všude, kde se vyskytují majitelé Playstation 3. Že by tento krok byl v plánu desetileté životnosti konzole?

Ruku na srdce - je to blbost. Deset let životnosti plácnul Kutaragi jenom z namyšlenosti z fantastického úspěchu Playstation 2 a zvýšená online aktivita je snadno vysvětlitelná současným humbukem kolem útoků hackerů. Mnohem pravděpodobnější, než výše popsaný scénář, je hack firemního účtu Kutaragiho, který dá padáka všem zaměstnancům SONY, včetně sobě samému a bude utrum, žádná Playstation 4, žádný cloud.

Ale zasněte se na chvíli - nebyl by takovýto postup vlastně logický a žádaný jak ze strany SONY, tak ze strany zákazníků? Nebo prostě - nebylo by to hezké? Konference SONY na E3 2011 začíná za pár hodin a evidentně nemají mnoho věcí k představení. Leda že by?