1. 6. 2011

Snipes


Když jsem se tak minule rozepsal o Alley Cat, řekl jsem si, že je jistě ještě pár her, o kterých se musím zmínit. Například NetWars. Kdo by tuhle smažbu nepařil počátkem devadesátých let, zejména na prvních (patrně školních) IPX sítích, že? Tato hra symbolizovala technologický pokrok, nezadržitelný nástup masivního multiplayeru, rychlou řežbu a precizní využití Novell sítí. Člověk se tak zamyslí - co vlastně bylo předtím, než Novell začal v roce 1983 vlastně vůbec existovat? No nějaké sítě přece byly, sdílení disků... ale co vlastně nakoplo Novell jako takový? Odpověď je prostá a modří již tuší. Snipes.



V roce 1983 vznikla hra, která přinesla myšlenku síťové komunikace mezi hráči, založené na sdílení souborů a nikoliv celého disku. Tento princip v podstatě nastartoval celou činnost firmy Novell, která jak víme pak dlouho v SETUPech našich starých her figurovala s protokolem IPX/SPX (a dodnes je Novell celkem oblíbený v jistém segmentu, soudě dle mých zkušeností). Nejde o žádný hoax nebo falešné informace, jedna z nejmocnějších firem na světě vděčí svému vzniku této hře. Studio Sunset založené v roce 1981, se zabývalo síťováním PC a právě Snipes měly fungovat jako testovací platforma. A tak se narodila tahle pařba. A Novell teda taky.

GAME OVER!

Když se nad tím zamýšlím, tak Snipes je v podstatě předchůdcem Dooma, Quaka nebo Counterstrike. Jednak jde o jednu z prvních síťových aplikací všech dob (na PC teda snad), druhak jde o střílečku ve které lze střílet všemi směry nezávisle na směru pohybu a třeťak se hra ovládá WSAD. Sice je tedy dvourozměrná, pravda, to je drobná vada na kráse. Jenže při studiu herních mechanismů dostáváme do rukou frenetickou řežbu s enormním počtem nepřátel, neomezenou municí, schovávání v uličkách, výpady na zteč a ve více hráčích kooperaci i deathmatch. Já myslím, že na rok 1983 (či dokonce 1982, když bychom měli původní verzi) můžeme přivřít jedno oko a moudře pokývat hlavou, že tady to všechno začalo. Deset let před Doomem.

Hledání cesty k hnízdu...

Sám jsem se ke hře dostal někde v polovině devadesátých let a donedávna jsem neměl ponětí o tom, že lze hrát po síti. Na hře mne zaujalo ale něco úplně jiného. Při startu hry si vybíráme nejprve úroveň, ve které chceme začít. Na výběr máme všechna písmena abecedy a každé v devíti variantách. Nejlehčí je úroveň A1 a nejtěžší Z9. Naším úkolem je pak bloudit po obřím bludišti, střílet nepřátele a hlavně hledat jejich hnízda a ty likvidovat. A to vše v parádní ASCII grafice s nevídaným scrollingem, nevídaným počtem objektů a nevídanou rychlostí. Na každé 8086 a horším PC.


V závislosti na obtížnosti se mění nejen struktura a velikost bludišť, ale i možnosti nepřátel. Od písmenka H se nepřátelé naučí střílet, J přidává duchy, M dokonce elektrické zdivo a u písmene Z je navíc násobena rychlost nepřátel, jejich projektilů a rychlost množení. A samozřejmě počet životů, na obtížnost Z máme jen dva, na A máme devět. Je téměř zhola nemožné "dohrát" celou hru od začátku do konce. Koncepce hry je více podobná automatovým střílečkám, jako jsou Ikari Warriors nebo SmashTV. Je podstatné se dostat do konce levelu soustředěnou střelbou do všech stran.

Snad nejvýraznější je grafické zpracování. ASCII her je celá řada, ale jen málokterá se popasovala s grafikou tímto způsobem. Totiž při pohledu do ASCII tabulky se člověk zamyslí, k čemu by bylo možné prakticky využít znaky 179-218. No a Snipes to krásně používá k vykreslení chodeb. Nezávisle na tom ale mají nepřátelé podobnu obličejíků s šipkami, které ukazují směr střelby. Protože je scrolling programovaný po znacích (tedy po osmi pixelech), nedá se čekat plynulost jako na Amize (jak náš hrdina, tak nepřátelé a projektily "skáčou" po osmi pixelech), ale v rámci textového režimu si těžko lze představit něco lepšího.

Když přihlédneme k tomu, že celá hra má 15 kB a obsahuje 234 levelů (generovaných, ale hratelných), nezbývá než říct, že tato hra by neměla chybět na harddisku každého PC hráče, který to s hraním myslí vážně. Vedle adresáře Doom a DungeonMaster má Snipes jedno z nejstarších datumů vytvoření. A tak to má být.